• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of the scientific experiments teaching materials which cross the subject for raising a student's scientific literacy, and practical verification.

Research Project

Project/Area Number 25350254
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Science education
Research InstitutionNaruto University of Education

Principal Investigator

IMAKURA YASUHIRO  鳴門教育大学, その他部局等, 名誉教授 (10112640)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) HAYAFUJI YUKITAKA  鳴門教育大学, 大学院学校教育研究科, 講師 (40325303)
SONE NAOTO  鳴門教育大学, 大学院学校教育研究科, 准教授 (70263879)
Project Period (FY) 2013-04-01 – 2016-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2015)
Budget Amount *help
¥4,940,000 (Direct Cost: ¥3,800,000、Indirect Cost: ¥1,140,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2014: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Fiscal Year 2013: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Keywords科学リテラシー / 教科横断的科学実験教材の開発 / モデル科学実験書 / 科学教育支援拠点の構築 / 実践教育 / キャリア教育 / 科学実験教材の開発 / 科学実験教材 / 科学教育支援拠点
Outline of Final Research Achievements

(1)Development of the scientific experiments teaching materials which cross the subject for raising a student's scientific literacy using the familiar materials, and creation of the model scientific experiments document for teachers.(2)Construction of the educational system and framework which raise the scientific literacy of teachers and students.(3)High practical verification of the learning effect in schools, a science experience open space, etc.

Report

(4 results)
  • 2015 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2014 Research-status Report
  • 2013 Research-status Report
  • Research Products

    (18 results)

All 2016 2015 2014 2013 Other

All Journal Article (9 results) (of which Peer Reviewed: 4 results) Presentation (6 results) Book (2 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] 物理・化学・生物・地学の重複領域 -「生命」への観点と化学・生物に重なる教材-2016

    • Author(s)
      胸組虎胤,早藤幸隆
    • Journal Title

      日本教科内容学会誌

      Volume: 2 Pages: 27-36

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] イオン液体を用いた化学実験教材の開発と実践2015

    • Author(s)
      早藤 幸隆,今倉 康宏
    • Journal Title

      科教研報

      Volume: 29 Pages: 33-36

    • NAID

      130006655794

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Journal Article] Hydrolysis of Egg White Protein Using Proteinase in Cleaning Materials2015

    • Author(s)
      胸組虎胤,犬塚正敏,早藤幸隆
    • Journal Title

      Chemical Educator

      Volume: 20 Pages: 276-279

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 協創の教育における価値ある学びを創造する理科学習の視点2015

    • Author(s)
      早藤幸隆
    • Journal Title

      鳴門教育大学附属小学校研究紀要

      Volume: 57 Pages: 62-62

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Journal Article] ビタミンCを題材として科学的に考える力を育む実験体験2015

    • Author(s)
      早藤幸隆
    • Journal Title

      徳島教育

      Volume: 1166 Pages: 52-54

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Journal Article] ベンズアルデヒドのカニッツアーロ反応を用いた化学実験教材の開発と実践2015

    • Author(s)
      早藤幸隆,今倉康宏
    • Journal Title

      教育実践学論集

      Volume: 16 Pages: 131-137

    • NAID

      120005606679

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 学習材の内在的価値をホーリズムな視点で捉える理科学習2014

    • Author(s)
      早藤 幸隆
    • Journal Title

      鳴門教育大学附属小学校研究紀要

      Volume: 56 Pages: 62-62

    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Journal Article] タマネギ外皮を用いた広領域型科学実験プログラムの開発研究2014

    • Author(s)
      早藤幸隆,今倉康宏
    • Journal Title

      教育実践学論集

      Volume: 15 Pages: 203-211

    • NAID

      120005524645

    • Related Report
      2013 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] インドネシア中学校における理科授業の実践を通した教員の学び合い2013

    • Author(s)
      三橋 延世,米澤 義彦,早藤 幸隆,小野 由美子
    • Journal Title

      鳴門教育大学授業実践研究

      Volume: 12 Pages: 111-121

    • NAID

      110009585975

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 科学・技術者及び理数・技術科教員を目指す人材の発掘~「科学・技術者の発掘・養成講座」の展望~2015

    • Author(s)
      早藤 幸隆,今倉 康宏
    • Organizer
      第6回 日中教師教育学術研究集会
    • Place of Presentation
      鳴門教育大学(徳島県,鳴門市)
    • Year and Date
      2015-11-08
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 紅花末の色素成分を用いた科学実験教材の開発と授業実践への応用2015

    • Author(s)
      早藤 幸隆,松本 卓,福田 智亮,今倉 康宏
    • Organizer
      日本理科教育学会第65回全国大会
    • Place of Presentation
      京都教育大学(京都府,京都市)
    • Year and Date
      2015-08-02
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] イオン液体を用いた化学実験教材の開発と実践2015

    • Author(s)
      早藤 幸隆,今倉 康宏
    • Organizer
      日本科学教育学会第6回研究会(四国支部)
    • Place of Presentation
      香川大学(香川県,高松市)
    • Year and Date
      2015-05-09
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 計算化学を活用した有機化学反応の可視化 -カニッツァーロ反応の電子論的解析-2014

    • Author(s)
      早藤 幸隆,胸組 虎胤 曽根 直人,今倉 康宏
    • Organizer
      第64回全国大会 日本理科教育学会
    • Place of Presentation
      愛媛大学(愛媛県松山市)
    • Year and Date
      2014-08-24
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 教科書テキスト作成から見えてきた教科内容学の方向性 -理科-2014

    • Author(s)
      早藤 幸隆,佐藤 勝幸 胸組 虎胤,今倉 康宏
    • Organizer
      第一回日本教科内容学会研究大会
    • Place of Presentation
      鳴門教育大学(徳島県鳴門市)
    • Year and Date
      2014-05-04
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 4',4"-ジアセチルフェノールフタレインのアルカリ加水分解反応における速度論的解析2013

    • Author(s)
      早藤幸隆,今倉康宏
    • Organizer
      日本科学教育学会
    • Place of Presentation
      三重大学(三重県津市)
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Book] 電池を題材として科学的に考える力を育む科学実験体験2014

    • Author(s)
      早藤幸隆
    • Publisher
      徳島教育 (第1161号)
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Book] 徳島教育 (第1154号)2013

    • Author(s)
      早藤幸隆
    • Publisher
      徳島県教育会
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Remarks] 鳴門教育大学 「科学・技術者の発掘・養成講座」

    • URL

      http://www.naruto-u.ac.jp/projects/jisedai/

    • Related Report
      2015 Annual Research Report

URL: 

Published: 2014-07-25   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi