• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of Science Teaching Materials by Means of Participatory Technology Assessment Method to Promote Decision Making and Consensus Building about Issues of Science and Technology

Research Project

Project/Area Number 25350268
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Science education
Research InstitutionAzabu University

Principal Investigator

FUKUI Tomonori  麻布大学, 生命・環境科学部, 講師 (00367244)

Research Collaborator ISHII Rutaro  
IWAMOTO Daiki  
KURA Sayaka  
MAKIMURA Tatsuki  
NAKAMURA Yuki  
SAKAMOTO Yudai  
TAGUCHI Ken  
TAKEUCHI Hitoshi  
URA Kazushige  
Project Period (FY) 2013-04-01 – 2016-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2015)
Budget Amount *help
¥3,120,000 (Direct Cost: ¥2,400,000、Indirect Cost: ¥720,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2013: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywords理科教育 / 環境教育 / STS教育 / 科学技術社会論 / 市民参加型手法 / プログラム開発 / ディスカッション / 科学技術政策 / 科学教育 / 科学技術社会学 / 意思決定 / 合意形成 / 参加型手法 / 教材開発
Outline of Final Research Achievements

The science teaching materials were developed to promote decision making and consensus building about issues of science and technology. The themes of the discussion were several topics. They were GM food, surveillance camera, global warming countermeasure, naturalized species countermeasure, ideal urban ecosystem, and so on. In addition, as technique in decision making and consensus building, a variety of procedures were adopted. For example, they were citizens' jury, scenario workshop, role playing, drawing by the collaboration. The teaching materials were produced as booklets, to easily use them. Then the teaching materials were tried for the students of science teacher training course. As a result, it was suggested that the teaching materials had useful effect and possibility, but further problems became definite.

Report

(5 results)
  • 2015 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2014 Research-status Report
  • 2013 Research-status Report
  • Products Report
  • Research Products

    (10 results)

All 2022 2016 2015 2014

All Journal Article (5 results) (of which Acknowledgement Compliant: 3 results,  Open Access: 1 results) Presentation (5 results)

  • [Journal Article] 市民参加型テクノロジー・アセスメントに関する教職課程学生の意識2022

    • Author(s)
      福井 智紀
    • Journal Title

      日本環境教育学会関東支部年報

      Volume: 16 Pages: 99-104

    • Related Report
      Products Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 意思決定・合意形成の能力を育成するための教材開発2022

    • Author(s)
      福井 智紀
    • Journal Title

      理科教室

      Volume: 65 Issue: 11 Pages: 65-72

    • Related Report
      Products Report
  • [Journal Article] 遺伝子組換え食品に関する意思決定と合意形成を取り入れた中学校理科教材の開発2016

    • Author(s)
      福井智紀、岩本大樹
    • Journal Title

      日本科学教育学会研究会研究報告

      Volume: 30(5) Pages: 19-24

    • NAID

      130006655832

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 市民参加型テクノロジー・アセスメントに関する人々の意識:学生調査と市民調査の結果を踏まえて2015

    • Author(s)
      福井智紀
    • Journal Title

      日本環境教育学会関東支部年報

      Volume: 9 Pages: 7-12

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 市民参加型テクノロジー・アセスメントに関する学生の意識調査:代表的手法に対する意見と理科授業導入への賛否を中心に2014

    • Author(s)
      福井智紀
    • Journal Title

      日本科学教育学会年会論文集

      Volume: 38 Pages: 515-516

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] 遺伝子組換え食品に関する意思決定と合意形成を取り入れた中学校理科教材の開発2016

    • Author(s)
      福井智紀、岩本大樹
    • Organizer
      平成27年度第5回日本科学教育学会研究会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学(東京都小金井市)
    • Year and Date
      2016-03-19
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 科学技術に関する参加型手法を活用した環境教育教材の開発モデル2015

    • Author(s)
      福井智紀
    • Organizer
      日本環境教育学会第26回大会
    • Place of Presentation
      名古屋市立大学(愛知県名古屋市)
    • Year and Date
      2015-08-23
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 市民参加型テクノロジー・アセスメントに関する人々の意識:学生調査と市民調査の結果を踏まえて2015

    • Author(s)
      福井智紀
    • Organizer
      日本環境教育学会第9回関東支部大会
    • Place of Presentation
      学習院大学(東京都豊島区)
    • Year and Date
      2015-03-07
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 市民参加型テクノロジー・アセスメントに関する学生の意識調査:代表的手法に対する意見と理科授業導入への賛否を中心に2014

    • Author(s)
      福井智紀
    • Organizer
      日本科学教育学会第38回年会
    • Place of Presentation
      埼玉大学(埼玉県さいたま市)
    • Year and Date
      2014-09-15
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 科学技術の利用に関する合意形成過程の分析:ナノテクノロジーに焦点を当てた集団討論を事例として2014

    • Author(s)
      福井智紀・田口健
    • Organizer
      日本環境教育学会第25回大会
    • Place of Presentation
      法政大学市ヶ谷キャンパス(東京都千代田区)
    • Year and Date
      2014-08-03
    • Related Report
      2014 Research-status Report

URL: 

Published: 2014-07-25   Modified: 2024-03-28  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi