• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Study on fostering the ability to think actively using concept maps

Research Project

Project/Area Number 25350295
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Educational technology
Research InstitutionTamagawa University

Principal Investigator

UI Miyoko  玉川大学, 文学部, 准教授 (80400654)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 茅島 路子  玉川大学, 文学部, 教授 (80266238)
平嶋 宗  広島大学, 工学研究科, 教授 (10238355)
Research Collaborator HAYASHI Yusuke  
MAEDA Keisuke  
ICHIMURA Miho  
Project Period (FY) 2013-04-01 – 2018-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2017)
Budget Amount *help
¥4,940,000 (Direct Cost: ¥3,800,000、Indirect Cost: ¥1,140,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2014: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2013: ¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Keywords概念マップ / Kit-Builod / Scratch-Build / 主体的学修 / 知識の統合 / Kit-Build / KitBuild / ScratchBuild / 教育工学 / 教育系心理学 / 認知科学 / FD
Outline of Final Research Achievements

This study uses a scratch-build concept map and a kit-build concept map to understand the states of integrating new knowledge of humanities in university classes into pre-existing knowledge, which is assumed to be the foundation of the ability to think actively. The results suggested that knowledge integration states can be quantitatively understood and that particular knowledge integration states are related to the extent of understanding of the class contents.

Report

(6 results)
  • 2017 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • 2014 Research-status Report
  • 2013 Research-status Report
  • Research Products

    (11 results)

All 2017 2016 2015 2014

All Journal Article (3 results) (of which Acknowledgement Compliant: 2 results,  Peer Reviewed: 1 results) Presentation (8 results)

  • [Journal Article] Scratch-Build概念マップからみた知識の統合とKit-Build概念マップの一致率やレポート評価との関連2017

    • Author(s)
      宇井美代子・茅島路子・市村美帆・林雄介・平嶋宗
    • Journal Title

      玉川大学文学部紀要『論叢』

      Volume: 58 Pages: 1-12

    • NAID

      40021795319

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] KIt-Build概念マップとレポート内容の関係について2017

    • Author(s)
      宇井美代子・茅島路子・市村美帆・林雄介・平嶋宗
    • Journal Title

      玉川大学学術研究所人文科学研究センター年報『Humanitas』

      Volume: 8 Pages: 81-89

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 人文科学系講義における学習者の理解把握のための許容リンクを導入したKit-Build概念マップの試験的利用2014

    • Author(s)
      林雄介・宇井美代子・茅島路子・平嶋宗
    • Journal Title

      日本教育工学会論文誌

      Volume: 38(Suppl.) Pages: 149-152

    • NAID

      110009919133

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] Kit-Build概念マップとScratch-Build概念マップからみた授業内容の能動的受容とレポート評価との関連2017

    • Author(s)
      宇井美代子・茅島路子・市村美帆・林雄介・平嶋宗
    • Organizer
      日本教育心理学会第59回総会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 成功的教育観を取り入れた授業リフレクションの枠組みの開発2016

    • Author(s)
      茅島路子・小田部進一・宮崎真由・林 大悟・前田啓輔・林 雄介・平嶋 宗
    • Organizer
      第22回大学教育研究フォーラム
    • Place of Presentation
      京都大学(京都府京都市)
    • Year and Date
      2016-03-17
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 成功的教育観を取り入れた授業リフレクションの実践2016

    • Author(s)
      小田部進一・茅島路子・宮崎真由・林 大悟・前田啓輔・林 雄介・平嶋 宗
    • Organizer
      第22回大学教育研究フォーラム
    • Place of Presentation
      京都大学(京都府京都市)
    • Year and Date
      2016-03-17
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 大学教員の授業リフレクションを促進する概念マップの活用2015

    • Author(s)
      茅島路子・宇井美代子・前田啓輔・林雄介・平嶋宗
    • Organizer
      第21回大学教育研究フォーラム
    • Place of Presentation
      京都大学(京都府)
    • Year and Date
      2015-03-13
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] Kit-Build方式による概念マップと学習方略の関連2014

    • Author(s)
      宇井美代子・茅島路子・林雄介・平嶋宗
    • Organizer
      日本教育心理学会第56回総会
    • Place of Presentation
      神戸国際会議場(兵庫県)
    • Year and Date
      2014-11-07
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 概念マップを用いた授業内容の伝達状況把握とそれに基づく大学教員の授業リフレクション2014

    • Author(s)
      茅島路子・宇井美代子・林雄介・平嶋 宗
    • Organizer
      教育システム情報学会,2014年度第2回研究会
    • Place of Presentation
      千歳科学技術大学(北海道)
    • Year and Date
      2014-07-20
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 大学講義における情報伝達と受講者の知識変容のKit-buildマップによる分析2014

    • Author(s)
      前田啓輔・宇井美代子・茅島路子・林雄介・平嶋宗
    • Organizer
      人工知能学会全国大会2014(JSAI2014)
    • Place of Presentation
      ひめぎんホール(愛媛県)
    • Year and Date
      2014-05-15
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] Kit-Build概念マップを用いたFD2014

    • Author(s)
      茅島路子・宇井美代子・林雄介・平嶋宗
    • Organizer
      人工知能学会全国大会2014(JSAI2014)
    • Place of Presentation
      ひめぎんホール(愛媛県)
    • Year and Date
      2014-05-12
    • Related Report
      2014 Research-status Report

URL: 

Published: 2014-07-25   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi