• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Study of the improvement effect of the learning ability of the mathematics and the science

Research Project

Project/Area Number 25350301
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Educational technology
Research InstitutionKanazawa Institute of Technology

Principal Investigator

Taniguchi Shin-ichi  金沢工業大学, 基礎教育部, 教授 (50440483)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) NISHI Makoto  金沢工業大学, 基礎教育部, 教授 (00189250)
NAKA Tsutomu  金沢工業大学, 基礎教育部, 准教授 (40148151)
TAKA Koji  金沢工業大学, 基礎教育部, 准教授 (90175422)
YAMAOKA Hidetaka  金沢工業大学, 基礎教育部, 講師 (10443045)
Co-Investigator(Renkei-kenkyūsha) ISHII Akira  金沢工業大学, 基礎教育部, 教授 (70064475)
KOYAMA Yoichi  金沢工業大学, 基礎教育部, 教授 (10153701)
Project Period (FY) 2013-04-01 – 2016-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2015)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2013: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Keywordsクリティカルシンキング / 批判的思考 / 学修力 / ルーブリック / 学修力向上 / ルーブリック自己評定 / 数理系科目 / クリティカルシンキング態度尺度 / ジェネリックスキル
Outline of Final Research Achievements

We planned for improvement of the learning ability by utilizing Critical Thinking to the subjects of mathematics and science. The thing on which infusion of CT, report problems is imposed and the insertions of the problem of suggesting CT utilization to the part of the examination question were practiced for CT utilization activation. This effect was investigated at the time of the class starting and an end using a rubric. Activation of the CT utilization was confirmed at the time of a class end. To investigate the influence to the degree of the learning ability improvement of this result, we classified the students who are an investigation object by test outcomes into an improvement group and non-improvement group. Multiple logistic regression analysis was performed based on a classification result. It was confirmed that the practice of CT utilization activation is effective in improvement of the learning ability.

Report

(4 results)
  • 2015 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2014 Research-status Report
  • 2013 Research-status Report
  • Research Products

    (16 results)

All 2016 2015 2014 Other

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 4 results,  Acknowledgement Compliant: 4 results) Presentation (12 results)

  • [Journal Article] クリティカルシンキングの活用による数理科目の学修力向上効果の分析2016

    • Author(s)
      谷口進一、西 誠、山岡英孝、中 勉、高 香滋
    • Journal Title

      KIT Progress

      Volume: 24 Pages: 11-19

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] クリティカルシンキングの活用による数理の学修力向上-クリティカルシンキングを活用させる授業による数理の学修力向上効果の分析と考察-2016

    • Author(s)
      山岡英孝、谷口進一、西誠
    • Journal Title

      KIT Progress

      Volume: 24 Pages: 297-306

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 数理科目におけるクリティカルシンキングの活用-基礎化学における活用とその分析-2015

    • Author(s)
      谷口進一,西誠、山岡英孝、中勉、高香滋
    • Journal Title

      KIT Progress

      Volume: 22 Pages: 137-148

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 数理基礎科目におけるクリティカルシンキングの活用事例-クリティカルシンキングを活用させる授業工夫と課題の作成-2015

    • Author(s)
      山岡英孝、谷口進一,西誠
    • Journal Title

      KIT Progress

      Volume: 22 Pages: 201-213

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] 数理におけるクリティカルシンキングの活用に関する分析2016

    • Author(s)
      谷口進一、西誠、山岡英孝
    • Organizer
      第22回 大学教育研究フォーラム
    • Place of Presentation
      京都大学
    • Year and Date
      2016-03-17
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 数理のクリティカルシンキング活用による学修力の分析2015

    • Author(s)
      谷口進一、西 誠、山岡英孝
    • Organizer
      日本工学教育協会 平成27年度工学・工業教育研究講演会
    • Place of Presentation
      九州大学
    • Year and Date
      2015-09-03
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] クリティカルシンキングを活用したアクティブラーニング型授業の実践-レポート相互評価の効果-2015

    • Author(s)
      西誠、谷口進一、山岡英孝
    • Organizer
      日本工学教育協会 平成27年度工学・工業教育研究講演会
    • Place of Presentation
      九州大学
    • Year and Date
      2015-09-02
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 学生の様々な人間力を育成する基礎科目の在り方-段階的育成を効果的に進める授業運営について-2015

    • Author(s)
      山岡英孝、谷口進一、西誠
    • Organizer
      日本工学教育協会 平成27年度工学・工業教育研究講演会
    • Place of Presentation
      九州大学
    • Year and Date
      2015-09-02
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 課外学習支援におけるコンセプトマップを利用してのクリティカルシンキングの実践2015

    • Author(s)
      高香滋、中勉、中江友久、谷口進一
    • Organizer
      日本工学教育協会 平成27年度工学・工業教育研究講演会
    • Place of Presentation
      九州大学
    • Year and Date
      2015-09-02
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 数理におけるクリティカルシンキングの意識及び志向性の評価分析2015

    • Author(s)
      谷口進一,西誠、山岡英孝
    • Organizer
      第21回大学教育研究フォーラム
    • Place of Presentation
      京都大学・吉田キャンパス
    • Year and Date
      2015-03-13
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] クリティカルシンキングを活用させる授業運営-学生に批判的思考を印象付ける問題例の紹介-2014

    • Author(s)
      山岡英孝、谷口進一,西誠
    • Organizer
      日本工学教育協会,平成26年度工学・工業教育研究講演会
    • Place of Presentation
      広島大学・東広島キャンパス
    • Year and Date
      2014-08-29
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 課外学習支援へのクリティカルシンキング的実践2014

    • Author(s)
      高香滋,中勉,中江友久,谷口進一
    • Organizer
      日本工学教育協会,平成26年度工学・工業教育研究講演会
    • Place of Presentation
      広島大学・東広島キャンパス
    • Year and Date
      2014-08-29
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 数理のクリティカルシンキングに対する意識の分析2014

    • Author(s)
      谷口進一,西誠、山岡英孝、中勉、高香滋
    • Organizer
      日本工学教育協会,平成26年度工学・工業教育研究講演会
    • Place of Presentation
      広島大学・東広島キャンパス
    • Year and Date
      2014-08-28
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 数理系科目におけるクリティカルシンキングの活用と評価

    • Author(s)
      谷口進一、西誠、山岡英孝
    • Organizer
      第20回大学教育研究フォーラム
    • Place of Presentation
      京都大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] クリティカルシンキングを活用したアクティブラーニング型授業の実践

    • Author(s)
      西誠、谷口進一、山岡英孝
    • Organizer
      日本教育工学会研究会14-1
    • Place of Presentation
      愛知工業大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] クリティカルシンキングを加味した課題作成に関する報告

    • Author(s)
      山岡英孝、谷口進一、西誠
    • Organizer
      日本教育工学会研究会14-1
    • Place of Presentation
      愛知工業大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report

URL: 

Published: 2014-07-25   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi