• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The collection and practice of questions crossover mathematics and special fields considered the attainment levels of engineering education

Research Project

Project/Area Number 25350313
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Educational technology
Research InstitutionTokyo National College of Technology

Principal Investigator

Ichikawa Yuko  東京工業高等専門学校, 一般教育科, 教授 (10290719)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 野口 健太郎  独立行政法人国立高等専門学校機構(教育研究調査室), 本部, 教授(移行) (00335100)
村岡 良紀  有明工業高等専門学校, 一般教育科, 教授 (60229953)
安富 義泰  東京工業高等専門学校, 一般教育科, 准教授 (90506742)
小林 茂樹  長野工業高等専門学校, 一般科, 教授 (40321434)
森本 真理  秋田工業高等専門学校, その他部局等, 准教授 (60369923)
Project Period (FY) 2013-04-01 – 2017-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2016)
Budget Amount *help
¥5,070,000 (Direct Cost: ¥3,900,000、Indirect Cost: ¥1,170,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2013: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywordsアクティブラーニング / グループワーク / eラーニング / 専門と数学 / 教材共有 / 反転授業 / 動機付け / LMS / 数学と専門科目 / ICT / モデルコアカリキュラム / 数学と専門 / スクリーンキャストアプリケーション / 学習動機付 / 専門科目との融合 / 到達度 / セルフチェック / E-ラーニング
Outline of Final Research Achievements

"The Model Core Curriculum" was first established as an educational standard by the Japan's National Institute of Technology, which includes the attainment targets of the five-year specialized engineering courses. Demonstrating to students with the Model Core Curriculum the relationship between mathematics and specialized courses clarified the need and purpose to study mathematics. We conducted classes to allow students to study autonomously with the introduction of various learning methods of active learning, LMS, flipped classroom, and e-learning. We have also highlighted the importance of sharing materials between teachers to conduct classes efficiently using active learning, and endeavored to promote active learning in the classrooms.

Report

(5 results)
  • 2016 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2015 Research-status Report
  • 2014 Research-status Report
  • 2013 Research-status Report
  • Research Products

    (17 results)

All 2017 2016 2015 2014 Other

All Journal Article (7 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Acknowledgement Compliant: 3 results) Presentation (10 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results)

  • [Journal Article] オイラーの公式の証明を利用したジグソー法の実践2017

    • Author(s)
      森本真理、市川裕子、野口健太郎
    • Journal Title

      日本数学教育学会高専・大学部会論文誌

      Volume: 23 Pages: 139-148

    • NAID

      40021265498

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] STACK利用の実践報告2017

    • Author(s)
      市川裕子
    • Journal Title

      数理解析研究所講究録「数学ソフトウェアとその効果的利用に関する研究」

      Volume: 22

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] 様々な授業方法と学力との関係と学生の評価2017

    • Author(s)
      安富義康
    • Journal Title

      東京高専研究報告書

      Volume: 48 Pages: 27-34

    • NAID

      130007502227

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] アクティブラーニングを促進するための教材共有2016

    • Author(s)
      市川裕子, 森本真理, 野口健太郎
    • Journal Title

      日本数学教育学会高専・大学部会論文誌

      Volume: 22 Pages: 75-84

    • Related Report
      2016 Annual Research Report 2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] スクリーンキャストアプリケーションを用いた反転授業の試み2016

    • Author(s)
      市川裕子
    • Journal Title

      数理解析研究所講究録「数学ソフトウェアとその効果的利用に関する研究」,

      Volume: 1951 Pages: 54-61

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] 高専間でのアクティブラーニング用教材の共有化2015

    • Author(s)
      森本真理、市川裕子、野口健太郎
    • Journal Title

      日本数学教育学会誌

      Volume: 第97巻臨時増刊 Pages: 586-586

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] スクリーンキャストアプリケーションを用いた反転授業の試み2015

    • Author(s)
      市川裕子
    • Journal Title

      数理解析研究所講究録

      Volume: 印刷中

    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 能動的学修に導くための試行錯誤-数学を通して-2017

    • Author(s)
      森本真理
    • Organizer
      第1回高専-技科大AL研究集会-アクティブ・ラーニング(AL)とは何か-
    • Place of Presentation
      木更津工業高等専門学校
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] STACK利用の実践報告2016

    • Author(s)
      市川裕子
    • Organizer
      RIMS研究集会「数学ソフトウェアとその効果的利用に関する研究」
    • Place of Presentation
      京都大学数理解析研究所
    • Year and Date
      2016-09-28
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 高専におけるジグソー法 -- 実践例-オイラーの公式の証明を利用して--2016

    • Author(s)
      森本真理、市川裕子
    • Organizer
      日本数学教育学会
    • Place of Presentation
      岐阜大学教育学部附属小学校多目的ホール
    • Year and Date
      2016-08-03
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 様々な授業形態に対する学生のニーズと学力の関係2016

    • Author(s)
      安富義康
    • Organizer
      日本数学教育学会
    • Place of Presentation
      岐阜大学教育学部附属小学校多目的ホール
    • Year and Date
      2016-08-03
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] DESIGNING CLASSES AND MATERIALS TO PROMOTE STUDENT INTERACTION AND ACTIVE LEARNING FOR ENGENEER EDUCATION2016

    • Author(s)
      Yuko Ichikawa, Mari Morimoto, Kentaro Noguchi
    • Organizer
      Ignite 2015
    • Place of Presentation
      Hotel Evergreen (Malaysia, Penang)
    • Year and Date
      2016-01-30
    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] グループ学習を取り入れた基礎数学2016

    • Author(s)
      小林茂樹
    • Organizer
      第21回高専シンポジウム in 香川
    • Place of Presentation
      丸亀市民会館(香川県丸亀市)
    • Year and Date
      2016-01-28
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] Designing and sharing materials to promote student interaction and active learning2015

    • Author(s)
      Yuko Ichikawa, Mari Morimoto
    • Organizer
      Real Mathematics Education 5
    • Place of Presentation
      University Colorado Boulder(U.S.A., Colorado Boulder)
    • Year and Date
      2015-09-19
    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 高専間でのアクティブラーニング用教材の共有化2015

    • Author(s)
      森本真理、市川裕子、野口健太郎
    • Organizer
      日本教育数学会、年大会
    • Place of Presentation
      札幌南高等学校(北海道札幌市)
    • Year and Date
      2015-08-07
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] スクリーンキャストアプリケーションを用いた反転授業の試み2014

    • Author(s)
      市川裕子
    • Organizer
      RIMS共同研究「数学ソフトウェアとその効果的教育的利用に関する研究」
    • Place of Presentation
      京都大学数理解析研究所(京都府京都市)
    • Year and Date
      2014-09-01 – 2014-09-03
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 数学教育における e-learningとその活用に関する国際調査から

    • Author(s)
      市川裕子
    • Organizer
      「 数学 ・統計 ・統計 教育における材開発 教育における材開発とその評価」
    • Place of Presentation
      下関市立大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report

URL: 

Published: 2014-07-25   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi