• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development and Practice of Information Ethics Learning Units for Elementary and Junior High School Students Using Tablet PCs

Research Project

Project/Area Number 25350322
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Educational technology
Research InstitutionUniversity of Toyama

Principal Investigator

Hasegawa Haruo  富山大学, 大学院教職実践開発研究科, 准教授 (80635144)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 伊藤 一成  青山学院大学, 社会情報学部, 准教授 (20406812)
上松 恵理子  武蔵野学院大学, 国際コミュニケーション学部, 准教授 (50594462)
松下 慶太  実践女子大学, 人間社会学部, 准教授 (80422913)
Project Period (FY) 2013-04-01 – 2017-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2016)
Budget Amount *help
¥4,940,000 (Direct Cost: ¥3,800,000、Indirect Cost: ¥1,140,000)
Fiscal Year 2016: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2015: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2014: ¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Fiscal Year 2013: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
KeywordsタブレットPC / 情報モラル / 情報発信 / 総合的な学習の時間 / デジタル教材 / デジタル教科書
Outline of Final Research Achievements

Results of a survey of current conditions and issues related to information ethics education at elementary and junior high schools revealed needs for developing learning units for information ethics related to information transmission for elementary school students. Therefore, we developed and applied two units of study and examined their learning effects. For students to learn subjectively through the experience of actual information transmission in these study units, we added activities to create presentations and other works including images and sounds using tablet PCs. In practical activities of both classes, students were able to act on their own initiative, with awareness of points particularly related to information transmission. Additionally, results show that even after the class, the students wanted to use what they had learned in class related to information transmission.

Report

(5 results)
  • 2016 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2015 Research-status Report
  • 2014 Research-status Report
  • 2013 Research-status Report
  • Research Products

    (20 results)

All 2017 2016 2015 2014 2013

All Journal Article (7 results) (of which Peer Reviewed: 7 results,  Open Access: 5 results,  Acknowledgement Compliant: 2 results) Presentation (13 results)

  • [Journal Article] タブレット端末を活用した情報モラル学習に関する研究-小学校総合的な学習の時間における対象を限定した情報発信に関わる活動を通して-2017

    • Author(s)
      長谷川春生・岩山直樹
    • Journal Title

      富山大学人間発達科学部紀要

      Volume: 第11巻第3号

    • NAID

      120006306378

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 国語科「話すこと」におけるタブレット端末ビデオ機能活用の効果2016

    • Author(s)
      南明子・長谷川春生
    • Journal Title

      日本デジタル教科書学会学会誌「デジタル教科書研究」

      Volume: Vol.3 Pages: 1-23

    • NAID

      130007252907

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 小学校・中学校における情報モラル指導の現状と課題-小学校・中学校間の指導内容や課題の比較を通して-2016

    • Author(s)
      長谷川春生
    • Journal Title

      富山大学人間発達科学部紀要

      Volume: 第10巻第2号 Pages: 305-315

    • NAID

      120005750740

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 小学校国語科「話すこと」におけるタブレット端末のビデオ機能とビデオクリップ教材の効果2016

    • Author(s)
      南明子・長谷川春生
    • Journal Title

      教育情報研究

      Volume: 第32巻第1号

    • NAID

      40020937590

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Usage of ICT in Public Schools in Toyama, Japan - A Regional Analysis of ICT Resources Used in Classrooms from the Perspective of Teachers2015

    • Author(s)
      Aldo Arturo DAVILA HUERTO, Haruo HASEGAWA
    • Journal Title

      富山大学人間発達科学研究実践総合センター紀要教育実践研究

      Volume: 第10号通巻32号 Pages: 113-121

    • NAID

      120005680068

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] タブレットPCを活用したリコーダー個別学習における学習効果2015

    • Author(s)
      土合泉・長谷川春生
    • Journal Title

      臨床教科教育学会誌

      Volume: 第15巻第1号 Pages: 43-51

    • NAID

      40020454207

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] リコーダー指導におけるタブレットPCを活用した個別学習支援教材と単元の開発2014

    • Author(s)
      土合泉・長谷川春生
    • Journal Title

      日本教育工学会論文誌

      Volume: Vol.37,No.4 Pages: 459-468

    • Related Report
      2013 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 総合的な学習の時間におけるタブレット端末を活用した情報モラル学習の実践-「二十歳へのプレゼント~小学校の思い出を伝えよう~」の活動を通して-2016

    • Author(s)
      岩山直樹・長谷川春生
    • Organizer
      平成27年度北陸三県・石川県教育工学研究大会
    • Place of Presentation
      金沢大学
    • Year and Date
      2016-03-06
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] タブレット端末のビデオ機能活用の効果に関する研究-小学校国語科「話すこと」の学習における授業実践を通して-2016

    • Author(s)
      南明子・長谷川春生
    • Organizer
      平成27年度北陸三県・石川県教育工学研究大会
    • Place of Presentation
      金沢大学
    • Year and Date
      2016-03-06
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] タブレット端末を活用した情報モラル学習に関する研究-「町のマスコットキャラクターPR 番組を作って全国に発信しよう」の活動を通して-2016

    • Author(s)
      長谷川春生・上松恵理子・伊藤一成・松下慶太
    • Organizer
      2016年日本教育工学会第32回全国大会
    • Place of Presentation
      大阪大学
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] タブレット端末を活用した朝学習における足し算・引き算学習の効果について2015

    • Author(s)
      長谷川春生
    • Organizer
      2015年日本教育工学会第31回全国大会
    • Place of Presentation
      電気通信大学
    • Year and Date
      2015-09-21
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] タブレット端末を活用した情報モラル学習に関する研究-総合的な学習の時間「二十歳へのプレゼント~小学校の思い出を伝えよう~」の活動を通して-2015

    • Author(s)
      長谷川春生・上松恵理子・伊藤一成・松下慶太
    • Organizer
      日本デジタル教科書学会2015年度年次大会(札幌)
    • Place of Presentation
      ノボテル札幌
    • Year and Date
      2015-08-12
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] タブレット端末を活用した朝学習における足し算・引き算学習の実践2015

    • Author(s)
      長谷川春生
    • Organizer
      日本デジタル教科書学会2015年度年次大会(札幌)
    • Place of Presentation
      ノボテル札幌
    • Year and Date
      2015-08-11
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] タブレット端末の動画機能を活用したマット運動単元の実践と評価2014

    • Author(s)
      長谷川春生・伊藤拓也
    • Organizer
      2014年日本教育工学会第30回全国大会
    • Place of Presentation
      岐阜大学
    • Year and Date
      2014-09-19
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 学習課題を明確にするためのタブレット端末ビデオ機能活用の効果-小学校国語科「話すこと」における授業実践を通して-2014

    • Author(s)
      南明子・長谷川春生
    • Organizer
      2014年日本教育工学会第30回全国大会
    • Place of Presentation
      岐阜大学
    • Year and Date
      2014-09-19
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 国語科授業におけるタブレット端末のビデオ機能の活用-小学6年「聞く人の心に届くように発表しよう」の実践を通して-2014

    • Author(s)
      南明子・長谷川春生
    • Organizer
      日本デジタル教科書学会2014年度年次大会(新潟)
    • Place of Presentation
      新潟大学教育学部附属新潟小学校
    • Year and Date
      2014-08-17
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校体育科マット運動におけるタブレット端末動画機能の活用2014

    • Author(s)
      長谷川春生・伊藤拓也
    • Organizer
      日本デジタル教科書学会2014年度年次大会(新潟)
    • Place of Presentation
      新潟日報メディアシップ
    • Year and Date
      2014-08-16
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 大学での講義中のスマートフォンの私的使用 -その頻度と内容-2014

    • Author(s)
      寺尾敦・伊藤一成
    • Organizer
      情報コミュニケーション学会第11回全国大会
    • Place of Presentation
      長崎大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] タブレット端末の動画機能を活用したマット運動単元の開発2013

    • Author(s)
      長谷川春生・伊藤拓也
    • Organizer
      日本教育工学会 第29回全国大会
    • Place of Presentation
      秋田大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] スマートフォンやタブレットの不用意な利用を抑制するシステム GOSEICHO の試作2013

    • Author(s)
      伊藤一成
    • Organizer
      情報処理学会研究報告 コンピュータと教育
    • Place of Presentation
      名古屋 中京高校
    • Related Report
      2013 Research-status Report

URL: 

Published: 2014-07-25   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi