• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of teaching and learning advanced model by the use of ICT based on Japan and Finland of the comparative study

Research Project

Project/Area Number 25350323
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Educational technology
Research InstitutionTokyo Gakugei University (2015)
University of Toyama (2013-2014)

Principal Investigator

Takahashi Jun  東京学芸大学, 教育学部, 准教授 (10310757)

Co-Investigator(Renkei-kenkyūsha) Yamanishi Jun-ichi  富山大学, 名誉教授 (20158249)
Horita Tatsuya  東北大学, 大学院情報学研究科, 教授 (50247508)
Nonaka Yoichi  横浜国立大学, 教育人間科学部, 教授 (10243362)
Kihara Toshiyuki  大阪教育大学, 大学院連合教職実践研究科, 教授 (40231287)
Project Period (FY) 2013-04-01 – 2016-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2015)
Budget Amount *help
¥4,810,000 (Direct Cost: ¥3,700,000、Indirect Cost: ¥1,110,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2013: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
KeywordsICT活用 / 学習指導 / フィンランド / 学習指導法
Outline of Final Research Achievements

Conducted a survey trip to 9 different elementary, junior high and high schools in the cities such as Helsinki and Turku and the Helsinki boards of education. Also, analyzed the practice case examples in Japan, compared them with the result of survey in Finland, and developed a teaching and learning advanced model.
With regard to the use of ICT by teachers, it was revealed that consideration to the three factors of “speech”, “information presentation”, and “focusing” lead to an effective “expansion presentation”.
With regard to the use of ICT by children, it was revealed that engaging repeatedly in learning activities relate to “information collection”, “arrangement and analysis”, “summarization”, and “presentation” while gradually increasing the difficulty level is effective for the “development of higher-level academic ability”.

Report

(4 results)
  • 2015 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2014 Research-status Report
  • 2013 Research-status Report
  • Research Products

    (18 results)

All 2015 2014 2013

All Journal Article (12 results) (of which Peer Reviewed: 9 results,  Open Access: 1 results) Presentation (6 results)

  • [Journal Article] 教員の経験年数や漢字指導法が児童の漢字読み書きの正答率に及ぼす影響2015

    • Author(s)
      高橋純, 長勢美里, 中沢美仁, 山口直人, 堀田龍也
    • Journal Title

      富山大学人間発達科学研究実践センター紀要教育実践研究

      Volume: 10 Pages: 53-60

    • NAID

      120005680072

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 革新的な授業技術としてのICTの在り方についての論考2015

    • Author(s)
      高橋純
    • Journal Title

      学校教育研究

      Volume: 30 Pages: 50-63

    • NAID

      130007046443

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 教科Computing実施後の英国の情報教育カリキュラムおよびテキストの特徴2015

    • Author(s)
      三好勝利, 高橋純, 堀田龍也, 山西潤一
    • Journal Title

      富山大学人間発達科学研究実践センター紀要教育実践研究

      Volume: 10 Pages: 83-89

    • NAID

      120005680075

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 小学生の漢字書き取りにおける誤答の分布および教員の採点における重要2015

    • Author(s)
      堀田龍也, 中沢美仁, 長勢美里, 山口直人, 高橋純
    • Journal Title

      日本教育工学会研究報告集

      Volume: JSET15-3 Pages: 175-182

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Journal Article] 小学校教員の各漢字指導法の指導頻度と児童の漢字読み書きの正答率の関係2015

    • Author(s)
      高橋純, 長勢美里, 中沢美仁, 山口直人, 堀田龍也
    • Journal Title

      日本教育工学会研究報告集

      Volume: JSET15-3 Pages: 167-174

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Journal Article] 韓国の公立小学校における1人1台の情報端末の導入初期段階でのICT活用および授業過程に関する事例分析2014

    • Author(s)
      高橋純, 高坂貴宏, 前田喜和, 森谷和浩, 堀田龍也
    • Journal Title

      日本教育工学会論文誌

      Volume: Vol.38 No.3 Pages: 317-327

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 小学校教員を対象としたICTの基本的な操作の指導に関する実態調査2014

    • Author(s)
      渡邉光浩, 新地辰朗, 渡木秀明, 高橋純, 堀田龍也
    • Journal Title

      日本教育工学会論文誌

      Volume: Vol.38 Suppl. Pages: 161-164

    • NAID

      110009919136

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 教師たちのICT活用に対する熱意に影響を及ぼす要因のモデル化 -日英の教師たちの実践史の比較分析を通じて-2014

    • Author(s)
      木原俊行, 野中陽一, 堀田龍也, 高橋純, 豊田充崇, 岸磨貴子
    • Journal Title

      日本教育工学会論文誌

      Volume: Vol.38 No.2 Pages: 157-165

    • NAID

      110009872429

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 学習指導要領解説における児童生徒によるICT活用が想定される学習活動の抽出と分類2014

    • Author(s)
      高橋純,堀田龍也
    • Journal Title

      教育実践研究:富山大学人間発達科学研究実践総合センター紀要

      Volume: 8 Pages: 69-75

    • NAID

      120005401850

    • Related Report
      2013 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 小学校教員が実感している実物投影機の活用効果に関する分析2013

    • Author(s)
      堀田龍也, 高橋純, 山田愛弥, 八木澤圭
    • Journal Title

      日本教育工学会論文誌

      Volume: 36 Pages: 153-156

    • NAID

      110009958551

    • Related Report
      2013 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 小学校社会科教科書紙面の拡大提示に関する事例調査2013

    • Author(s)
      高橋純・吉川奈々・堀田龍也・ 田野勝之・加野島行宏
    • Journal Title

      日本教育工学会論文誌

      Volume: 37 Pages: 141-144

    • NAID

      110009958548

    • Related Report
      2013 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 児童生徒一人1台PCを前提とした学習環境に関する観察調査2013

    • Author(s)
      中尾教子・江本真理子・佐藤喜 信・高橋純・野中陽一・堀田龍 也
    • Journal Title

      日本教育工学会研究報告集

      Volume: JSET13-2

    • NAID

      10031187667

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 情報端末1人1台環境における授業での教師の発話分析2015

    • Author(s)
      田向海裕,高橋純
    • Organizer
      第41 回全日本教育工学研究協議会全国大会富山大会
    • Place of Presentation
      富山県民会館(富山市)
    • Year and Date
      2015-10-09
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 児童の情報活用の実践力の育成のための協働学習におけるタブレットPCの活用2015

    • Author(s)
      木村明憲, 堀田龍也, 高橋純
    • Organizer
      第41 回全日本教育工学研究協議会全国大会 富山大会
    • Place of Presentation
      富山県民会館(富山市)
    • Year and Date
      2015-10-09
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校算数科における「情報を整理する学習活動」の分布の整理2015

    • Author(s)
      土井国春, 堀田龍也, 高橋純
    • Organizer
      第41 回全日本教育工学研究協議会全国大会 富山大会
    • Place of Presentation
      富山県民会館(富山市)
    • Year and Date
      2015-10-09
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校の平成23年度用教科書・平成27年度用教科書における児童のICTの基本的な操作に関する記述の比較分析2015

    • Author(s)
      渡邉光浩, 堀田龍也, 高橋純, 新地辰朗
    • Organizer
      第41 回全日本教育工学研究協議会全国大会 富山大会
    • Place of Presentation
      富山県民会館(富山市)
    • Year and Date
      2015-10-09
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 指導者用デジタル教科書開発のための小学校算数科教科書紙面の拡大提示に関する事例調査2015

    • Author(s)
      高橋純,米村佑太,池田勝巳
    • Organizer
      日本教育工学会第31回全国大会
    • Place of Presentation
      電気通信大学(調布市)
    • Year and Date
      2015-09-21
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校におけるタブレット端末を活用した実践事例の分析2014

    • Author(s)
      高橋純, 稲場恵美, 堀田龍也
    • Organizer
      日本教育工学会第30回全国大会講演論文集
    • Place of Presentation
      岐阜大学
    • Year and Date
      2014-09-19 – 2014-09-21
    • Related Report
      2014 Research-status Report

URL: 

Published: 2014-07-25   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi