• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of an educational program to enhance teaching skills in elementary school education

Research Project

Project/Area Number 25350326
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Educational technology
Research InstitutionGifu University

Principal Investigator

IMAI Ako  岐阜大学, 教育学部, 准教授 (50367083)

Project Period (FY) 2013-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2014: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2013: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywordsカリキュラム開発 / 授業設計 / 小学校教員養成 / 授業力 / 教授方略 / 小学校教員養成課程 / 教員養成 / 熟達化研究
Outline of Final Research Achievements

In this research, in order to enhance the teaching ability of students who have never given lessons, I developed educational programs to learn knowledge and methods about instructional design.
These programs consist of two types of learning activities: lectures and exercises. In lectures, students acquire knowledge and skills related to instructional design, and in the exercises, students use the knowledge and skills acquired in the lecture to actually teach.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究で開発した教育プログラムでは、教育実習を経験する前に、教授方略の決定指標を用いて教授方略を決定する練習を行うことができる。これにより、授業を構成する各学習活動における具体的な教授活動や授業展開を予測する力を身に付けることができる。
また、多くの教員養成学部では、中学校教科を専門とするピーク制を実施しているが、小学校教員を目指す学生にはどの教科でも対応可能な授業力の育成が重要であり、本研究の成果は小学校教員養成の基礎資料として活用が期待される。

Report

(7 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • 2014 Research-status Report
  • 2013 Research-status Report
  • Research Products

    (5 results)

All 2019 2017 2014 2013

All Presentation (5 results)

  • [Presentation] 既習の知識や技能の活用を促す小学校プログラミング課題の開発2019

    • Author(s)
      西尾柚太加、今井亜湖
    • Organizer
      日本教育工学会研究会JSET19-1
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校教員養成における授業設計力育成のための教授法の検討2017

    • Author(s)
      今井亜湖
    • Organizer
      日本教育工学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校教員養成コースにおける授業設計トレーニングの改善2014

    • Author(s)
      今井亜湖
    • Organizer
      日本教育工学会第30回全国大会
    • Place of Presentation
      岐阜大学(岐阜県岐阜市)
    • Year and Date
      2014-09-20
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 通常学級における学習に困難のある児童に対する教師の察知と支援-教職経験年数の比較から-2014

    • Author(s)
      柵木みゆき、今井亜湖
    • Organizer
      日本教育工学会研究会
    • Place of Presentation
      愛知工業大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 「実践化の問題」に着目した小学校教員養成カリキュラムの評価2013

    • Author(s)
      今井亜湖
    • Organizer
      日本教育工学会第29回全国大会
    • Place of Presentation
      秋田大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report

URL: 

Published: 2014-07-25   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi