• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Research of Development and Assessment on Tools for Building and Supporting Professional Capital toward Enhancing the Organizational Educational Capabilities of School

Research Project

Project/Area Number 25350329
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Educational technology
Research InstitutionNara University of Education

Principal Investigator

OYANAGI Wakio  奈良教育大学, 教育学研究科(研究院), 教授 (00225591)

Project Period (FY) 2013-04-01 – 2016-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2015)
Budget Amount *help
¥4,940,000 (Direct Cost: ¥3,800,000、Indirect Cost: ¥1,140,000)
Fiscal Year 2015: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Fiscal Year 2014: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2013: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Keywords専門職資本 / 専門的能力 / 組織的教育力 / 学校改善 / 管理職の役割 / ミドルリーダー / アセスメント / メンタリング / 専門的資本 / 若手教員支援 / 実践力の評価
Outline of Final Research Achievements

The present study aimed to clarify the method of development and support of professional capital that can contribute to enhance the organizational educational capabilities of school.
Therefore, the present study paid attention to middle leaders who played an important role as a professional capital of the school. And we tried to research and develop the system to support middle leader, to develop the training program regarding to professional knowledge and skills for middle leader, and to develop the supporting tools for facilitating self-reflection toward the professional growth.
As results, we could develop a handbook for managers to contribute to the activation of social capital, develop the training tools for middle leaders to hone decision-making capital, and develop a reflection framework for middle leaders and teachers to hone the human capital.

Report

(4 results)
  • 2015 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2014 Research-status Report
  • 2013 Research-status Report
  • Research Products

    (33 results)

All 2016 2015 2014 2013 Other

All Journal Article (15 results) (of which Peer Reviewed: 11 results,  Open Access: 9 results,  Acknowledgement Compliant: 6 results) Presentation (13 results) (of which Int'l Joint Research: 5 results,  Invited: 2 results) Book (2 results) Remarks (3 results)

  • [Journal Article] 教員養成における教師教育者のアイデンティティに関する基礎研究2016

    • Author(s)
      小柳和喜雄
    • Journal Title

      奈良教育大学 次世代教員養成センター 研究紀要

      Volume: 2 Pages: 27-35

    • NAID

      120005898721

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 新たな学びに向けて教員に求められる資質能力に関する研究報告2016

    • Author(s)
      小柳和喜雄
    • Journal Title

      奈良教育大学 次世代教員養成センター 研究紀要

      Volume: 2 Pages: 211-216

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 教員養成及び現職研修における「技術と関わる教育的内容知識(TPACK)」の育成プログラムに関する予備的研究2016

    • Author(s)
      小柳和喜雄
    • Journal Title

      日本教育メディア学会 教育メディア研究

      Volume: 23 (1) Pages: 1-14

    • NAID

      130006078999

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] バリエーション理論を用いた学習研究の方法-専門職資本を培う授業研究-2016

    • Author(s)
      小柳和喜雄
    • Journal Title

      奈良教育大学教職大学院研究紀要「学校教育実践研究」

      Volume: 8 Pages: 93-98

    • NAID

      120005745459

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] ICT活用による授業評価のあり方 (特集 ICT活用とこれからの授業づくり)2015

    • Author(s)
      小柳和喜雄
    • Journal Title

      教育展望

      Volume: 61 (9) Pages: 23-27

    • NAID

      40020625410

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Journal Article] 教員養成・現職研修への教育工学的アプローチの成果と課題2015

    • Author(s)
      小柳 和喜雄 , 木原 俊行 , 益子 典文
    • Journal Title

      日本教育工学会論文誌

      Volume: 39 (3) Pages: 127-138

    • NAID

      130005117217

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 現職研修を対象としたメンタリング研究における日本教育工学会の研究成果の位置2015

    • Author(s)
      小柳和喜雄
    • Journal Title

      日本教育工学会論文誌

      Volume: 39 (3) Pages: 249-258

    • NAID

      130005117210

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 教員養成における質保証の取り組みに関する調査報告2015

    • Author(s)
      小柳和喜雄
    • Journal Title

      奈良教育大学次世代教員養成センター研究紀要

      Volume: 1 Pages: 261-265

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 汎用的なスキルの育成を視野に入れたナショナルカリキュラム(中等教育)改革に関する研究2015

    • Author(s)
      小柳和喜雄
    • Journal Title

      奈良教育大学次世代教員養成センター研究紀要

      Volume: 1 Pages: 365-369

    • NAID

      120005895351

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 教師の専門的能力としてのアセスメント・リテラシーに関する予備的研究2015

    • Author(s)
      小柳和喜雄
    • Journal Title

      奈良教育大学 教職大学院紀要 学校教育実践研究

      Volume: 7 Pages: 63-73

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] イングランドにおけるリーダーシップ研修の取組動向2014

    • Author(s)
      小柳和喜雄
    • Journal Title

      日本教育工学会研究報告集

      Volume: 3 Pages: 69-74

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 米国におけるProfessional Development Schoolの取り組み動向2014

    • Author(s)
      小柳和喜雄
    • Journal Title

      奈良教育大学紀要

      Volume: 63(1) Pages: 157-163

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 学校での専門(職)資本の開発・支援に関わる基礎調査報告2014

    • Author(s)
      小柳和喜雄
    • Journal Title

      奈良教育大学 教育実践開発研究センター研究紀要

      Volume: 23 Pages: 233-237

    • NAID

      120005705674

    • Related Report
      2013 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 学校における組織的な養育力の向上とかかわるピア・グループ・メンタリングの方法2014

    • Author(s)
      小柳和喜雄
    • Journal Title

      奈良教育大学 教職大学院研究紀要 学校教育実践研究

      Volume: 6 Pages: 45-50

    • Related Report
      2013 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] オーストラリアにおけるProfessional Standardsの開発と運用の動向2014

    • Author(s)
      小柳和喜雄
    • Journal Title

      奈良教育大学 教職大学院研究紀要 学校教育実践研究

      Volume: 6 Pages: 59-65

    • NAID

      120005438822

    • Related Report
      2013 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 21世紀型の学力とは何か2015

    • Author(s)
      小柳和喜雄
    • Organizer
      日本NIE学会 第12回大会
    • Place of Presentation
      奈良教育大学
    • Year and Date
      2015-12-05
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] A Study on Building Capacity for Pre-service Teacher Regarding to Technological PedagogicalContent Knowledge (TPACK)2015

    • Author(s)
      wakio oyanagi
    • Organizer
      World Association of Lesson Studies International Conference 2015
    • Place of Presentation
      kohn kaen university, thailand
    • Year and Date
      2015-11-23
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 「新たな学び」と関わる学習活動の設計及び評価方法に関する研究2015

    • Author(s)
      小柳和喜雄
    • Organizer
      日本教育方法学会 第51回大会
    • Place of Presentation
      岩手大学
    • Year and Date
      2015-10-10
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 学校の組織的教育力向上のためのリーダー用ガイドブックの開発2015

    • Author(s)
      小柳和喜雄
    • Organizer
      日本教育工学会 第31回大会
    • Place of Presentation
      電気通信大学
    • Year and Date
      2015-09-21
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 教師のTechnological Pedagogical Content Knowledgeの育成に関する研究2015

    • Author(s)
      小柳和喜雄
    • Organizer
      日本教師教育学会 第25回大会
    • Place of Presentation
      信州大学
    • Year and Date
      2015-09-19
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Changes of Preservice Teacher Student’s “Technological Pedagogical and Content Knowledge2015

    • Author(s)
      wakio oyanagi,
    • Organizer
      ICoME 2015
    • Place of Presentation
      東北師範大学
    • Year and Date
      2015-08-18
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 「新たな学び」の取組に向けた教員養成・現職研修の取組の動向2015

    • Author(s)
      小柳和喜雄
    • Organizer
      日中教育工学研究会
    • Place of Presentation
      上海師範大学
    • Year and Date
      2015-07-11
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 実践知への組織論的アプローチ2014

    • Author(s)
      小柳和喜雄
    • Organizer
      日本教育方法学会第50回大会
    • Place of Presentation
      広島大学
    • Year and Date
      2014-10-11 – 2014-10-12
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 教員養成における質保証の取り組みに関する調査報告2014

    • Author(s)
      小柳和喜雄
    • Organizer
      日本教師教育学会第24回大会
    • Place of Presentation
      玉川大学
    • Year and Date
      2014-09-27 – 2014-09-28
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 専門職資本を磨く要素としてのアセスメント・リテラシー2014

    • Author(s)
      小柳和喜雄
    • Organizer
      日本教育工学会第30回大会
    • Place of Presentation
      岐阜大学
    • Year and Date
      2014-09-19 – 2014-09-21
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] Professional Capitalの考え方に基づくミドルリーダー支援の方法2014

    • Author(s)
      小柳和喜雄
    • Organizer
      日本教育学会第73回大会
    • Place of Presentation
      九州大学
    • Year and Date
      2014-08-22 – 2014-08-24
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] イングランドにおけるリーダーシップ研修の取組動向2014

    • Author(s)
      小柳和喜雄
    • Organizer
      日本教育工学会研究会
    • Place of Presentation
      明治大学
    • Year and Date
      2014-07-05
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 学校の組織的教育力向上に向けての専門(職)資本の開発・支援2013

    • Author(s)
      小柳和喜雄
    • Organizer
      日本教育工学会第29回大会
    • Place of Presentation
      秋田大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Book] 教師と学校のレジエリエンス2015

    • Author(s)
      C・デー、Q・グー著、小柳和喜雄・木原俊行監訳
    • Total Pages
      245
    • Publisher
      北大路書房
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Book] 新教師論2014

    • Author(s)
      小柳和喜雄・久田敏彦・湯浅恭正
    • Total Pages
      219
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Remarks] 教員の専門(職)資本を磨く支援ハンドブックー学校の組織的研究のためのシステム思考ー

    • URL

      http://oyanagi-lab.com/

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Remarks] 2014年3月 「教育実践総合センター研究紀要 No.23」

    • URL

      http://www.nara-edu.ac.jp/CERT/bulletin2014/cerd-bul-2014.htm

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Remarks] 奈良教育大学 教職大学院研究紀要「学校教育実践研究」第6号

    • URL

      http://www.nara-edu.ac.jp/PDS/2013kiyou6.pdf

    • Related Report
      2013 Research-status Report

URL: 

Published: 2014-07-25   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi