• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Developmental studies of comprehensive training system to support an improvement of practical teaching skills

Research Project

Project/Area Number 25350334
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Educational technology
Research InstitutionNaruto University of Education

Principal Investigator

MURAKAWA Masahiro  鳴門教育大学, 大学院学校教育研究科, 教授 (50167681)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) KUGA Naoto  鳴門教育大学, 大学院学校教育研究科, 教授 (20452659)
SHIMADA Nozomi  高知大学, 教育研究部人文社会科学系教育学部門, 講師 (40506713)
FUJIHARA Nobuhiko  鳴門教育大学, 大学院学校教育研究科, 准教授 (60333564)
Project Period (FY) 2013-04-01 – 2016-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2015)
Budget Amount *help
¥4,940,000 (Direct Cost: ¥3,800,000、Indirect Cost: ¥1,140,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2013: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Keywords授業実践力 / 授業研究 / 校内研修 / 集合研修 / ワークショップ / アクティブ・ラーニング / 診断チェックリスト / 行政研修
Outline of Final Research Achievements

With some educational centers and schools around the country, we have developed the group training programs, the individual training programs and the in-school training related to improve practical teaching skills, and devised to involve them organically.In Kochi and Ishikawa Prefecture, for example, we have developed the group training programs and the contents to support the in-school training to activate the training at school.
We categorized the practical teaching skills into five; creating the classroom culture, forming learning discipline, cultivating learning skills, designing lesson plan and evaluating procedure of lessons. And we connected them to make the standard for active learning. In addition, we investigated various training forms, e.g. the trainings focused on teachers’interests, *the out-of-school trainings participated independently or *the informal trainings in school held by young teachers.The study results will be issued as a general book.

Report

(4 results)
  • 2015 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2014 Research-status Report
  • 2013 Research-status Report
  • Research Products

    (31 results)

All 2016 2015 2014 2013 Other

All Journal Article (18 results) (of which Peer Reviewed: 4 results) Presentation (7 results) (of which Invited: 1 results) Book (6 results)

  • [Journal Article] アクティブ・ラーニングとその実現のための研修を考える2016

    • Author(s)
      村川雅弘
    • Journal Title

      『新教育課程ライブラリー』ぎょうせい

      Volume: 第1巻 Pages: 72-75

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Journal Article] 改訂に向けて今から取り組めること2016

    • Author(s)
      村川雅弘
    • Journal Title

      『新教育課程ライブラリー』ぎょうせい

      Volume: 第2巻 Pages: 74-77

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Journal Article] 新年度をアクティブにスタートするために2016

    • Author(s)
      村川雅弘
    • Journal Title

      『新教育課程ライブラリー』ぎょうせい

      Volume: 第3巻 Pages: 72-75

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Journal Article] 年度末に行いたい研修2015

    • Author(s)
      村川雅弘
    • Journal Title

      『教職研修』教育開発研究所

      Volume: 通巻512号 Pages: 48-49

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Journal Article] 年度始めに行いたい研修2015

    • Author(s)
      村川雅弘
    • Journal Title

      『教職研修』教育開発研究所

      Volume: 通巻513号 Pages: 50-51

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Journal Article] 若手教員の力量を向上させる研修2015

    • Author(s)
      村川雅弘
    • Journal Title

      『教職研修』教育開発研究所

      Volume: 通巻515号 Pages: 56-57

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Journal Article] 研修の効率化と日常化を図る工夫2015

    • Author(s)
      村川雅弘
    • Journal Title

      『教職研修』教育開発研究所

      Volume: 通巻516号 Pages: 54-55

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Journal Article] 学級経営のイメージを明確化する授業における院生の変容の実態2015

    • Author(s)
      木下光二・江川克弘・藤原伸彦
    • Journal Title

      鳴門教育大学研究紀要

      Volume: 30巻 Pages: 124-146

    • NAID

      110009895532

    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Journal Article] 求められる教師力とその育成2015

    • Author(s)
      村川雅弘
    • Journal Title

      教育経営方略

      Volume: 第25号 Pages: 4-5

    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Journal Article] 総合的な学習で育まれる学力とカリキュラムⅠ(小学校編)2015

    • Author(s)
      村川雅弘,久野弘幸,野口徹,三島晃陽,四ヶ所清隆,加藤智,田村学
    • Journal Title

      日本生活科・総合的学習教育学会『せいかつか&そうごう』

      Volume: 第22号 Pages: 12-21

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 実習系授業を通じた教員志望学生の資質能力形成-目的理解度と満足度との関連2015

    • Author(s)
      島田希・柴英里・鈴木恵太・横山卓
    • Journal Title

      日本教育大学協会研究年報

      Volume: 第33集 Pages: 75-86

    • NAID

      40020413237

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 教育センター研修の工夫・改善と校内研修支援のあり方2014

    • Author(s)
      村川雅弘
    • Journal Title

      教職研修

      Volume: 通巻503号 Pages: 112-115

    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Journal Article] 確かな学力の向上を目指して2014

    • Author(s)
      村川雅弘
    • Journal Title

      小学校時報

      Volume: 通巻754 Pages: 4-8

    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Journal Article] 中学生の意識と行動の構造に適合した教育改善プログラムの開発的研究-教育再生のシナリオの理論と実践-2014

    • Author(s)
      久我直人
    • Journal Title

      教育実践学論集

      Volume: 第15巻 Pages: 39-51

    • NAID

      120005524654

    • Related Report
      2013 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 今,求められる「校内研修」とは2013

    • Author(s)
      村川雅弘
    • Journal Title

      教職研修

      Volume: 通巻491号 Pages: 18-20

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Journal Article] 「ワークショップ型校内研修」の基礎・基本2013

    • Author(s)
      村川雅弘
    • Journal Title

      教職研修

      Volume: 通巻491号 Pages: 25-29

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Journal Article] 初任教師へのメンタリングにおいて複数のメンターが果たす機能と役割意識2013

    • Author(s)
      島田希
    • Journal Title

      日本教育工学会論文誌

      Volume: 37巻(Suppl.) Pages: 145-148

    • NAID

      110009958549

    • Related Report
      2013 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 遊誘財データベース(科学的思考)の構築2013

    • Author(s)
      藤原伸彦
    • Journal Title

      鳴門教育大学附属幼稚園研究紀要

      Volume: 第47巻 Pages: 354-360

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 「効果のある学校づくり」にかかる教育改善プログラムの開発的研究-鳴門教育大学における現任校実習を通した実践研究-2015

    • Author(s)
      久我直人
    • Organizer
      日本教育大学協会研究大会
    • Place of Presentation
      大宮ソニックシティ(埼玉県さいたま市)
    • Year and Date
      2015-10-10
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] カリキュラムマネジメント支援システムの機能に関する考察2015

    • Author(s)
      村川雅弘・本間学・田村知子・根津朋実
    • Organizer
      日本カリキュラム学会
    • Place of Presentation
      昭和女子大学(東京都世田谷区)
    • Year and Date
      2015-07-04
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 生活科・総合で育った学力~データ分析と実践成果からの考察~報告Ⅱ 総合で育った学力2014

    • Author(s)
      村川雅弘・君塚裕子
    • Organizer
      日本生活科・総合的学習教育学会第13回学会シンポジウム
    • Place of Presentation
      立教大学池袋校舎7号館(東京都)
    • Year and Date
      2014-11-23
    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] メンターのためのリフレクションシートに求められる要件の検討2014

    • Author(s)
      島田希
    • Organizer
      日本教育工学会第30回全国大会
    • Place of Presentation
      岐阜大学(岐阜市)
    • Year and Date
      2014-09-21
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 総合的学習で育った学力調査の中間報告2014

    • Author(s)
      村川雅弘・加藤智・鎌田明美・久野弘幸・四ヶ所清隆・田村学・眺野大輔・野口徹・松田淑子・三島晃陽・山内貴弘
    • Organizer
      日本生活科・総合的学習教育学会全国大会
    • Place of Presentation
      埼玉大学附属小学校(さいたま市)
    • Year and Date
      2014-06-14
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 校内研修活性化のための集合研修の工夫・改善と診断チェックリストの開発

    • Author(s)
      村川雅弘・草場実
    • Organizer
      日本教育工学会第29回全国大会
    • Place of Presentation
      秋田大学手形キャンパス(秋田県秋田市)
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 初任教師へのメンタリングにおいてメンターが果たす機能とその具体的手法

    • Author(s)
      島田希
    • Organizer
      日本教育工学会第29回全国大会
    • Place of Presentation
      秋田大学手形キャンパス(秋田県秋田市)
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Book] 教育実践論文としての教育工学研究のまとめ方2016

    • Author(s)
      村川雅弘(担当箇所:「教育工学的な考え方を実践研究にどう反映させるか」(pp.166-209)
    • Total Pages
      213
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Book] 教育工学的アプローチによる教師教育―学び続ける教師を育てる・支える2016

    • Author(s)
      島田希(担当箇所:「教師の力量形成に関する理論的動向―専門的な学習共同体等の展開 ―」(pp.40-57)
    • Total Pages
      225
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Book] 千々布敏弥編『結果が 出る小・中OJT実践プラン20+9』2015

    • Author(s)
      村川雅弘(担当箇所:「ワークショップ型研修による学校改革」(pp.202-207)
    • Total Pages
      239
    • Publisher
      教育開発研究所
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Book] 教育再生のシナリオの理論と実践2015

    • Author(s)
      久我直人
    • Total Pages
      115
    • Publisher
      現代図書
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Book] 教師と学校のレジリエンス―子どもの学びを支えるチーム力2015

    • Author(s)
      島田希(担当箇所:「教師の成長、教師であり続けること、教師としての再生」(pp.91-121)
    • Total Pages
      245
    • Publisher
      北大路書房
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Book] 「知の総合化ノート」で具体化する21世紀型能力2015

    • Author(s)
      村川雅弘・三橋和博
    • Total Pages
      103
    • Publisher
      学事出版
    • Related Report
      2014 Research-status Report

URL: 

Published: 2014-07-25   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi