• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Utilizing ICT from the Viepoint of Special Support Education in the Normal Classroom

Research Project

Project/Area Number 25350351
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Educational technology
Research InstitutionSeitoku University

Principal Investigator

HIGASHIBARA FUMIKO  聖徳大学, 児童学部, 教授 (60272150)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 土橋 永一  聖徳大学, 児童学部, 教授 (10237175)
Project Period (FY) 2013-04-01 – 2018-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2017)
Budget Amount *help
¥5,200,000 (Direct Cost: ¥4,000,000、Indirect Cost: ¥1,200,000)
Fiscal Year 2017: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2016: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2013: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
KeywordsICT活用 / 小学校 / 学習のユニバーサルデザイン / 教材開発 / 教員研修 / 学習困難児 / 発達障害 / タブレット / 通常学級 / 特別支援教育 / ICT活用 / 協働学習 / 通常の学級 / 発話分析 / コンピュータ教材 / タブレットPC / 協同学習 / 学習のユニバーサルデザイン
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study was to clarify the effect of ICT utilization in the normal classroom from the viewpoint of the special support education, through the study of ICT utilization in an elementary school and the teacher learning for the ICT utilization. In the first study, while the high-skill children who were always "waiting" were able to advance their learning by PC materials, the materials became assessment tools for the children with special needs, and the points of the support were clarified. In the second study, it was easy to refer to the consideration to children with special needs when the veteran teacher teaches about ICT utilization to the newcomer, so, the teacher learning of ICT might also be the learning of special support.

Report

(6 results)
  • 2017 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • 2014 Research-status Report
  • 2013 Research-status Report
  • Research Products

    (15 results)

All 2017 2016 2015 2014 2013 Other

All Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 3 results) Presentation (9 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 視覚情報の処理に困難のある小学校1年女児のアセスメント―KABC-Ⅱ・WISC-Ⅳの解釈と木製パズル課題の試行を通して―2017

    • Author(s)
      東原文子
    • Journal Title

      K-ABCアセスメント研究

      Volume: 19 Pages: 33-42

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 表計算ソフトを用いたタブレットPC用教材の小学生ペア学習における利用可能性2017

    • Author(s)
      東原文子・土橋永一
    • Journal Title

      児童学研究(聖徳大学児童学研究所紀要)

      Volume: 19 Pages: 51-57

    • NAID

      40021158807

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] KABC-Ⅱアセスメント結果から指導へ-CHC理論を軸にKABC-ⅡとWISC-Ⅳの結果を組み合わせて-2015

    • Author(s)
      東原文子
    • Journal Title

      K-ABCアセスメント研究

      Volume: 17 Pages: 61-67

    • NAID

      40020591034

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 日常的に授業へのICT活用を行う私立小学校教員3名の報告会における談話分析-学習のユニバーサル環境としてのICT活用に向けた予備研究として-.2014

    • Author(s)
      東原文子
    • Journal Title

      児童学研究(聖徳大学児童学研究所紀要)

      Volume: 16 Pages: 41-47

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Journal Article] 記憶課題は強いが学業困難の著しい一男児への映像教材による説明文指導-新しくKABC-IIの解釈を加え既に行ったアセスメントと指導を振り返って-.2013

    • Author(s)
      東原文子
    • Journal Title

      K-ABCアセスメント研究

      Volume: 15 Pages: 19-30

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 視覚情報の処理に困難のある小学校1年女児のアセスメント2017

    • Author(s)
      東原文子
    • Organizer
      日本K-ABCアセスメント学会20回大会
    • Place of Presentation
      法政大学多摩キャンパス(東京都町田市)
    • Year and Date
      2017-08-11
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 22.視覚情報の処理に困難のある小学校1年女児のアセスメント―KABC-Ⅱ・WISC-Ⅳの解釈と木製パズル課題の試行を通して―2017

    • Author(s)
      東原文子
    • Organizer
      日本K-ABCアセスメント学会第20回大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] KABC-Ⅱの継次・同時と計画・学習に差がある場合の指導法(1)2016

    • Author(s)
      東原文子・櫻井憲子
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Place of Presentation
      新潟朱鷺メッセ(新潟県・新潟市)
    • Year and Date
      2016-09-17
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校4年生のタブレットPC活用-ペアでの協同の学びにおける思考と表現の道具として-2016

    • Author(s)
      東原文子・土橋永一
    • Organizer
      日本教育情報学会第32回年会
    • Place of Presentation
      福山大学宮地茂記念館(広島県福山市)
    • Year and Date
      2016-08-21
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 「単位量あたりの大きさ」の文章題におけるメタ認知的気づきを促す支援(1)―PCによる自己学習の効果―2015

    • Author(s)
      櫻井憲子・東原文子
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Place of Presentation
      朱鷺メッセ(新潟コンベンションセンター)
    • Year and Date
      2015-08-26
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 「単位量あたりの大きさ」の文章題におけるメタ認知的気づきを促す支援(2)―つまずきのある児童への対話的支援―2015

    • Author(s)
      東原文子・櫻井憲子
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Place of Presentation
      朱鷺メッセ(新潟コンベンションセンター)
    • Year and Date
      2015-08-26
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 日本版KABC-Ⅱ・WISC-Ⅳを組み合わせたアセスメント(1)-記憶課題は強いが文章読解等に著しく困難を示すASD事例―2014

    • Author(s)
      東原文子・高木渉
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Place of Presentation
      高知大学
    • Year and Date
      2014-09-20
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校中学年以降の漢字学習困難に関する長所活用型指導(1)-聴覚的ワーキングメモリと視覚刺激の分析・統合が弱い小5男児に対する書字指導-

    • Author(s)
      東原文子・永田真吾
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Place of Presentation
      明星大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 通常学級のICT活用は「学習のユニバーサルデザイン」になり得るか-プロジェクタ利用1年目報告会の教師の談話分析から-

    • Author(s)
      東原文子・渡邉貴之
    • Organizer
      日本教育情報学会
    • Place of Presentation
      沖縄女子短期大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Book] 日本版KABC-Ⅱによる 解釈の進め方と実践事例2017

    • Author(s)
      小野 純平、小林 玄、原 伸生、東原 文子
    • Total Pages
      320
    • Publisher
      丸善出版
    • ISBN
      9784621301777
    • Related Report
      2017 Annual Research Report

URL: 

Published: 2014-07-25   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi