• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research for improvement of accuracy on DLA

Research Project

Project/Area Number 25370579
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Japanese language education
Research InstitutionTokyo University of Foreign Studies

Principal Investigator

Kobayashi Yukie  東京外国語大学, 大学院国際日本学研究院, 教授 (40114798)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) ITO Sukero  東京外国語大学, 大学院国際日本学研究院, 教授 (50242227)
SUGANAGA Rie  東京外国語大学, 大学院国際日本学研究院, 准教授 (50302899)
Co-Investigator(Renkei-kenkyūsha) SAKURAI Chiho  大阪大学, 特別研究員(RPD) (40723250)
NAKAJIMA Kazuko  トロント大学, 名誉教授 (70351161)
Project Period (FY) 2013-04-01 – 2016-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2015)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2013: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
KeywordsJSL(第2言語としての日本語) / DLA(JSL対話型アセスメント) / ALP:(教科学習言語能力) / 「JSL評価参照枠」 / 「特別の教育課程」 / DLA / ALP / JSL評価参照枠 / 特別の教育課程 / 外国人児童生徒のための日本語指導 / DLA(対話型日本語能力測定法) / 日本語能力測定法 / 年少者 / 教科学習言語能力(ALP) / 4技能 / JLS評価参照枠 / ステージ / 年齢枠 / 外国人児童生徒 / 教科学習 / 対話型アセスメント / 日本語力測定・評価
Outline of Final Research Achievements

This research aims to improve the accuracy of DLA (Dialogic Language Assessment for Japanese as a Second Language), which was designed for teachers to better understand Japanese language proficiency of "Children of Other Languages" (COL) necessary to study at school in 2012 by the found provided by Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology (MEXT). DLA contains the "JSL Framework of Reference for Japanese Language for School Children” that includes 6 stages, in which the stage of the children's language proficiency can be estimated from the results obtained by DLA. As the new education law promoting Japanese language education for COL began in 2014, DLA is expected to be used widely in schools. This research will provide a strong contribution for further practical use of DLA.

Report

(4 results)
  • 2015 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2014 Research-status Report
  • 2013 Research-status Report
  • Research Products

    (22 results)

All 2016 2015 2014 2013 Other

All Journal Article (6 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (11 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results,  Invited: 2 results) Book (3 results) Remarks (2 results)

  • [Journal Article] 「多言語環境で育つ年少者のバイリンガル作文力の分析ープレライティングと文章の構成を中心にー」2016

    • Author(s)
      中島和子・佐野愛子
    • Journal Title

      『日本語教育』164号

      Volume: 164号 Pages: 1-16

    • NAID

      130007447742

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 「特別の教育課程でのDLAの生かし方」2015

    • Author(s)
      小林幸江・菅長理恵・櫻井千穂・永田耕平
    • Journal Title

      2015年度日本語教育学会秋季大会予稿集

      Volume: なし Pages: 49-60

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「日本語教育と年少者教育」2015

    • Author(s)
      小林幸江
    • Journal Title

      『ロシア語教育研究』 6号

      Volume: 1

    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Journal Article] 「海外で育つバイリンガル作文力-カナダ・トロント補習授業校の実態調査を踏まえて」2014

    • Author(s)
      中島和子
    • Journal Title

      『月刊海外子女教育』

      Volume: 1

    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Journal Article] 「母語・継承語・バイリンガル教育(MHB)研究の軌跡と展望」2014

    • Author(s)
      中島和子
    • Journal Title

      母語・継承語・バイリンガル教育(MHB)研究 Vol. 10 (10周年記念号)

      Volume: 1

    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Journal Article] (予稿集:「外国人児童生徒のためのj乱対話型アセスメント(DLA」)2013

    • Author(s)
      小林幸江(代表)
    • Journal Title

      2013年度母語・継承諾・パイリンガソレ教育(MHB)研究会10周年記念大会予稿集

      Volume: なし Pages: 48-49

    • Related Report
      2013 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 「公立小学校で学ぶCLD児の2言語リテラシーの縦断研究―音読行動から見た発達を中心に―」2016

    • Author(s)
      真嶋潤子・櫻井千穂
    • Organizer
      子どもの日本語教育研究会第一回年次大会
    • Place of Presentation
      東京女子大学
    • Year and Date
      2016-03-26
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 「公立小学校で学ぶCLD児の二言語能力の発達   -「対話型アセスメント」を利用した5年間の調査報告-」2015

    • Author(s)
      真嶋潤子・櫻井千穂
    • Organizer
      2015年度日本語教育学会秋季大会
    • Place of Presentation
      沖縄国際大学
    • Year and Date
      2015-10-11
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 「特別の教育課程でのDLAの生かし方」2015

    • Author(s)
      小林幸江・菅長理恵・櫻井千穂・永田耕平・伊東祐郎
    • Organizer
      2015年度日本語教育学会秋季大会
    • Place of Presentation
      沖縄国際大学
    • Year and Date
      2015-10-10
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 「日本語教育における評価」2015

    • Author(s)
      伊東祐郎
    • Organizer
      インドネシア日本語教育学会主催:国際セミナー
    • Place of Presentation
      インドネシア・バリ:ウダヤナ大学
    • Year and Date
      2015-08-21
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 「外国人児童生徒のためのJSL対話型アセスメント(DLA)」2015

    • Author(s)
      櫻井千穂
    • Organizer
      EJHIB2015国際語としての日本語に関する国際シンポジウム
    • Place of Presentation
      ブラジルサンパウロ大学
    • Year and Date
      2015-08-09
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Pre-writing strategies: its relevance to cross-lingual relationships and the biliteracy development among Japanese-English bilingual children2015

    • Author(s)
      Sano, A & Nakajima, K.
    • Organizer
      10th IAIMTE Conference 2015: Languages, Literatures, and Literacies International Association for the Improvement of Mother Tongue Education (IAIMTE).
    • Place of Presentation
      Odense, Denmark,
    • Year and Date
      2015-06-03
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 「継承日本語学習者のプレライティング・ストラテジー―英語圏在住小・中学生のバイリンガル作文調査を踏まえてー」2015

    • Author(s)
      中島和子・佐野愛子
    • Organizer
      2015年度日本語教育学会春季大会
    • Place of Presentation
      武蔵野大学有明キャンパス
    • Year and Date
      2015-05-31
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 「日本語教育と年少者教育」2014

    • Author(s)
      小林幸江
    • Organizer
      日本ロシア語教育研究会・日本ロシア語学校教師会共催(シンポジウム)招聘
    • Place of Presentation
      東京外国語大学
    • Year and Date
      2014-10-19
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] [外国人児童生徒のためのDLA- JSL評価参照枠の課題と展望](パネル)2014

    • Author(s)
      小林幸江・伊東祐郎・菅長理恵・中島和子・櫻井千穂
    • Organizer
      日本語教育学会(シドニー大会)
    • Place of Presentation
      シドニー
    • Year and Date
      2014-07-11
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 「外国人児童生徒のためのJSL対話型アセスメントDLAの活用」(ポスター発表)2014

    • Author(s)
      小林幸江・伊東祐郎・菅長理恵・櫻井千穂
    • Organizer
      日本語教育学会(春季大会)
    • Place of Presentation
      創価大学
    • Year and Date
      2014-06-08
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] (デモンストレーション)「外国人児童生徒のためのj乱対話型アセスメント(DLA」2013

    • Author(s)
      小林幸江(代表) ・共同発表者:伊東祐郎・菅長理恵・中島和子・櫻井千穂
    • Organizer
      母語・継承語・パイリンガル教育(MHB)研究会記念大会
    • Place of Presentation
      大阪大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Book] 完全改訂版『バイリンガル教育の方法-12歳までに親と教師にできること』2016

    • Author(s)
      中島和子
    • Publisher
      (アルク選書)アルク出版
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Book] Cross-lingual transfer from L1 to L2 among school-age children. In Minami, M. (Ed.) Handbook of Japanese Applies Linguistics.2016

    • Author(s)
      Nakajima, Kazuko
    • Publisher
      Boston/Berlin: de Gruyter Mouton.
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Book] 『これだけは知っておきたい!外国人相談の基礎知識』2015

    • Author(s)
      杉澤経子、関聡介、阿部裕 監修 (第2部、第3章執筆)
    • Publisher
      松柏社
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Remarks] 外国人児童生徒のためのJSL対話型アセスメントDLA

    • URL

      https://sites.google.com/site/dialogiclanguageassessment/

    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Remarks] 外国人児童生徒のためのJSL対話型アセスメントDLA

    • URL

      https://sites.google.com/site/dialogiclanguageassessment/

    • Related Report
      2013 Research-status Report

URL: 

Published: 2014-07-25   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi