• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Clarification of the Effectiveness of Extensive Reading in Japanese as a Second Language

Research Project

Project/Area Number 25370580
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Japanese language education
Research InstitutionTokyo University of Foreign Studies

Principal Investigator

SUZUKI MIKA  東京外国語大学, 大学院国際日本学研究院, 准教授 (90226556)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 熊田 道子  東京外国語大学, 留学生日本語教育センター, 研究員 (20711683)
Research Collaborator SAKUTA Nanae  聖学院大学, 講師 (80648014)
Project Period (FY) 2013-04-01 – 2017-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2016)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2015: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2013: ¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Keywords多読 / Extensive Reading / 日本語教育 / 中級 / 自立的な読み / 読解中の視線 / 多読授業 / Think Aloud / 眼球運動 / 読解
Outline of Final Research Achievements

The research aimed to clarify the effect of extensive reading in Japanese language learning and designed experiments to (1) record and analyze readers’ eye-movements and relate their text comprehension, (2) describe readers’ attention and observable activities such as content and types of utterances and/or questions over two semesters. The results, based upon think-aloud protocol data, showed that the readers usually placed their attention on the words in the text at the beginning and gradually began to focus more on and enjoy the content of the stories. The readers demonstrated the ability to control their speed and grasp the content through extensive reading in Japanese based upon eye movement surveys conducted while participants read texts.

Report

(5 results)
  • 2016 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2015 Research-status Report
  • 2014 Research-status Report
  • 2013 Research-status Report
  • Research Products

    (24 results)

All 2017 2016 2015 2014 2013 Other

All Journal Article (11 results) (of which Open Access: 7 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results,  Peer Reviewed: 2 results) Presentation (12 results) (of which Int'l Joint Research: 4 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 「『個』と『汎用性』を考えた教材選択」2017

    • Author(s)
      熊田道子
    • Journal Title

      『早稲田日本語教育実践研究』

      Volume: 第5号 Pages: 175-176

    • NAID

      120006230536

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] )「国内外の日本語学習者によるCan-do自己評価の比較分析」2017

    • Author(s)
      藤森弘子、鈴木美加
    • Journal Title

      『平成26-28年度 科学研究費助成事業 基盤研究(B)研究プロジェクト「アカデミック日本語能力到達基準の策定とその妥当性の検証-成果報告書―(2017)』(代表:藤森弘子)

      Volume: - Pages: 47-69

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] 時事を利用した受信から発信への過程2016

    • Author(s)
      熊田道子
    • Journal Title

      早稲田日本語教育実践研究

      Volume: 第4号 Pages: 77-78

    • NAID

      120005775068

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 「Extensive Reading(多読)の実践―『語り』から捉える読みの変化」2016

    • Author(s)
      熊田 道子
    • Journal Title

      『東京外国語大学留学生日本語教育センター論集』

      Volume: 42 Pages: 111-122

    • NAID

      120005753098

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 「言語要素(語・文法)のリンク教材に関する可能性:タイ語母語学習者への教材作成・活用を踏まえて」2016

    • Author(s)
      鈴木 美加
    • Journal Title

      『日本語学習者の母語・地域性をふまえた日本語教育研究とウェブ辞典構築-国内外の日本語教育研究機関との協働的研究―(2013-2015年度)』

      Volume: - Pages: 81-87

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 「博士課程入学前の日本語初~中級レベルの教育-中国赴日本国留学生予備学校における2015年度基礎日本語プログラム報告-」2016

    • Author(s)
      鈴木 美加
    • Journal Title

      『東京外国語大学留学生日本語教育センター論集』

      Volume: 42 Pages: 143-160

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 「時事を利用した受信から発信への過程」2016

    • Author(s)
      熊田 道子
    • Journal Title

      『早稲田日本語教育実践研究』

      Volume: 4 Pages: 77-78

    • NAID

      120005775068

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] 日本語教育におけるExtensive Reading(多読)の実践2015

    • Author(s)
      熊田道子・鈴木美加
    • Journal Title

      東京外国語大学留学生日本語教育センター論集

      Volume: 41 Pages: 229-243

    • NAID

      120005575566

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 違いのわかるCan-doリストの作成に向けて―学習者Can-do自己評価のデータに基づくリストの検証-2015

    • Author(s)
      鈴木美加
    • Journal Title

      東京外国語大学留学生日本語教育センター論集

      Volume: 41 Pages: 121-136

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 「中~上級専門日本語における語彙知識の精緻化を目指した練習の導入-タイ語母語話者を対象にした「通訳入門」科目の一環として-」2014

    • Author(s)
      鈴木美加、メーターピスィット
    • Journal Title

      『日本語学習者の母語・地域性をふまえた日本語教育研究-国内外の日本語教育機関との協同的研究(2010~2012)』東京外国語大学国際日本研究センター国際日本語教育部門

      Volume: 1 Pages: 67-81

    • NAID

      120005656759

    • Related Report
      2013 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] “SHORITAN” Vocabulary-building Exercises for Intermediate- and Advanced-Level Thai learners of Japanese2013

    • Author(s)
      Mika Suzuki & Tasanee Methapisit
    • Journal Title

      Japanese Studies Journal, Institute of East Asian Studies, Tammasat University

      Volume: 29, 2 Pages: 12-26

    • Related Report
      2013 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 「『JLPTUFSアカデミック日本語Can-doリスト』の紹介・開発の経緯:全体説明」2017

    • Author(s)
      鈴木美加
    • Organizer
      国際シンポジウム「『JLPTUFSアカデミック日本語Can-doリスト』の活用に向けて」
    • Place of Presentation
      東京外国語大学
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] )「『JLPTUFSアカデミック日本語Can-doリスト』の紹介・開発の経緯:技能別―読解」2017

    • Author(s)
      鈴木美加・河内彩香
    • Organizer
      国際シンポジウム「『JLPTUFSアカデミック日本語Can-doリスト』の活用に向けて」
    • Place of Presentation
      東京外国語大学
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] アカデミック指向型日本語コースのためのCan-doリスト開発と改良: 読解技能を例に2016

    • Author(s)
      鈴木美加
    • Organizer
      外国語教育メディア学会(LET)関東支部第136回(2016年春季)研究大会
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Year and Date
      2016-06-18
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 「Extensive Reading(多読)による読み手の変化」2016

    • Author(s)
      熊田 道子
    • Organizer
      日本語教育方法研究会
    • Place of Presentation
      国際交流基金日本語国際センター
    • Year and Date
      2016-03-19
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 「国内外の日本語学習者によるCan-do自己評価の比較分析」2016

    • Author(s)
      藤森 弘子、鈴木 美加
    • Organizer
      国際シンポジウム「外国語教育における能力指標 -CEFRと日本語教育-」
    • Place of Presentation
      東京外国語大学
    • Year and Date
      2016-03-18
    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 「Can-doリストの開発と教育実践への活用-アカデミックな日本語能力を高めることを意図したCan-do目標リストとその利用-」2015

    • Author(s)
      鈴木 美加
    • Organizer
      中国日語教学研究会・東北師範大学・中国赴日本国留学生予備学校主催国際シンポジウム「中日相互理解と日本語教育・日本研究‐道具としての『ことば』から文化としての『ことば』へ‐」
    • Place of Presentation
      中国・東北師範大学
    • Year and Date
      2015-06-23
    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 全学日本語プログラムCan-doリストの開発と実践-プログラムで目指すものと教育実践を踏まえたCan-do記述-2015

    • Author(s)
      鈴木美加
    • Organizer
      東京外国語大学留学生日本語教育センター拠点シンポジウム
    • Place of Presentation
      東京外国語大学留学生日本語教育センターさくらホール
    • Year and Date
      2015-02-27
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 中級総合授業の学習と技能養成:学習語と関連語の結びつけ練習『処理短』:JPLANG版2014

    • Author(s)
      鈴木美加
    • Organizer
      東京外国語大学留学生日本語教育センター拠点ワークショップ
    • Place of Presentation
      東京外国語大学留学生日本語教育センター
    • Year and Date
      2014-09-16
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 中・上級日本語学習者のアカデミック日本語運用をめぐる課題―日研生を対象とした4大学合同日本語テスト結果の分析を基に―2014

    • Author(s)
      ルチラ パリハワダナ・鈴木美加・吉野文・山本洋
    • Organizer
      日本語教育学会第6回研究集会
    • Place of Presentation
      大阪YMCA国際専門学校
    • Year and Date
      2014-09-06
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 「第2言語での多読による読みの変化」2014

    • Author(s)
      鈴木美加・熊田道子
    • Organizer
      第58回日本読書学会大会
    • Place of Presentation
      林野会館
    • Year and Date
      2014-08-03
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 関連語・表現とのリンク(コロケーション学習)を目指した教材利用と教育へのヒント2014

    • Author(s)
      鈴木美加
    • Organizer
      第23回小出記念日本語教育研究会
    • Place of Presentation
      国際基督教大学本館
    • Year and Date
      2014-07-05
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 「中級初めの日本語レベルにおける Extensive Reading の効果」

    • Author(s)
      熊田道子、鈴木美加
    • Organizer
      2013 年度 日本語教育学会春季大会
    • Place of Presentation
      立教大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Book] 「日本語教師養成と教育工学」『職業人養成と教育工学』2016

    • Author(s)
      鈴木美加(中山実、鈴木克明編)
    • Total Pages
      234
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • Related Report
      2016 Annual Research Report

URL: 

Published: 2014-07-25   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi