• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Establishment of JSL/JFL research: the discipline and methodology

Research Project

Project/Area Number 25370589
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Japanese language education
Research InstitutionOsaka University

Principal Investigator

YOSHINAGA Mioko  大阪大学, 国際教育交流センター, 准教授 (80324838)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) WATANABE Tomoko  広島大学, 教育学研究科(研究院), 准教授 (30379870)
HONDA Hiroyuki  北陸先端科学技術大学院大学, 先端領域基礎教育院, 教授 (70286433)
IWATA Kazunari  聖心女子大学, 文学部, 准教授 (70509067)
Project Period (FY) 2013-04-01 – 2016-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2015)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2014: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Fiscal Year 2013: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Keywords日本語教育学 / 体系化 / 研究テーマ / 研究の方法論 / 日本語 / 学習者 / 社会 / 教育 / 研究計画 / 研究遂行能力 / 談話分析研究 / 言語評価(アセスメント) / 教材 / シラバス / 日本語教育研究 / 方法論 / 研究の体系化 / 論文の書き方 / 研究の進め方 / 量的研究 / 質的研究
Outline of Final Research Achievements

This research considers Japanese as a Second or Foreign Language (JSL/JFL) as a new academic discipline, and aims to systemize it as well as to realize research methodologies in this particular field. For this purpose, we rearranged and analyzed themes and research methods from previous studies related to Japanese language education. We found that the major themes discussed by previous studies were “Japanese language,” “learners,” and “education/society,” and that specific data and methodologies were utilized for each theme. In order for Japanese language education to establish itself as a discipline with its own independent system, research pertaining to the three above-mentioned themes must be organically tied together. Moreover, there is a need for cooperation and coordination among various specialists.

Report

(4 results)
  • 2015 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2014 Research-status Report
  • 2013 Research-status Report
  • Research Products

    (23 results)

All 2016 2015 2014 2013 Other

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (12 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Invited: 5 results) Book (4 results) Remarks (5 results)

  • [Journal Article] 第二言語教育における言語運用能力の評価の変遷2015

    • Author(s)
      義永美央子
    • Journal Title

      第二言語としての日本語の習得研究

      Volume: 18 Pages: 11-31

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 日本語多読アセスメントの課題と展望2015

    • Author(s)
      渡部 倫子 , 徐 芳芳 , 山下 順子,横山千聖,老平実加
    • Journal Title

      第二言語としての日本語の習得研究

      Volume: 18 Pages: 32-52

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 日本語教師の「つなぐ」役割―複数の文脈を横断する学習者の支援を考える―2016

    • Author(s)
      義永美央子
    • Organizer
      アカデミック・ジャパニーズ・グループ研究会(AJG)第38回研究会
    • Place of Presentation
      東京海洋大学
    • Year and Date
      2016-02-27
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 初級シラバス・教材・教授法の未来-文法から語彙へ-2015

    • Author(s)
      岩田一成
    • Organizer
      日本語教育学会2015年度中国地区研究集会
    • Place of Presentation
      広島女学院大学
    • Year and Date
      2015-12-27
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 外国人児童の作文に見られる話し言葉2015

    • Author(s)
      岩田一成
    • Organizer
      日本語教育学会2015年度秋季大会パネルセッション「外国人児童のリテラシー発達を支援する ―作文分析の結果を受けて―」(代表:齋藤ひろみ氏)
    • Place of Presentation
      沖縄国際大学
    • Year and Date
      2015-10-10
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] Assessing Extensive Reading in Japanese: Current Issues and Future Directions2015

    • Author(s)
      渡部倫子
    • Organizer
      the Third Extensive Reading World Congress
    • Place of Presentation
      サンパウロ大学(ブラジル)
    • Year and Date
      2015-09-20
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 日本語多読のアセスメント2015

    • Author(s)
      渡部倫子
    • Organizer
      Simposio Internacional sobre Ensino-aprendizagem de Lingua Japonesa como Lingua de Heranca, Identidade e Bilinguismo
    • Place of Presentation
      Dubai Men’s College(ドバイ)
    • Year and Date
      2015-08-11
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 日本語評価のこれから2015

    • Author(s)
      渡部倫子
    • Organizer
      第2回別府大学日本語教育講演会
    • Place of Presentation
      別府大学
    • Year and Date
      2015-02-14
    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 外国人児童生徒のためのJSL対話型アセスメントDLA2014

    • Author(s)
      渡部倫子
    • Organizer
      日本語指導理解学習会講話
    • Place of Presentation
      基町小学校
    • Year and Date
      2014-11-11
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 教師から見た文法シラバス2014

    • Author(s)
      渡部倫子
    • Organizer
      ひろしま日本語教育研究会
    • Place of Presentation
      ザ広島タワー集会室
    • Year and Date
      2014-09-27
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 日本語教育学の体系化に向けて―生活者としての日本語学習への3つのアプローチによる検討―2014

    • Author(s)
      義永美央子・岩田一成・本田弘之
    • Organizer
      シドニー日本語教育国際研究大会(Sydney-ICJLE)
    • Place of Presentation
      シドニー工科大学
    • Year and Date
      2014-07-11
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 多読アセスメント研究の動向と展望2014

    • Author(s)
      渡部倫子・徐 芳芳・山下 順子・横山 千聖・老平 実加
    • Organizer
      シドニー日本語教育国際研究大会(Sydney-ICJLE)
    • Place of Presentation
      シドニー工科大学
    • Year and Date
      2014-07-11
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 第二言語習得研究の方法論ー質的研究入門―2014

    • Author(s)
      義永美央子
    • Organizer
      「言語と人間」研究会(HLC)第39回春期セミナー
    • Place of Presentation
      立教大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 論文執筆における失敗例の類型論ー効果的な論文作成指導に向けてー2013

    • Author(s)
      岩田一成・義永美央子・本田弘之・渡部倫子
    • Organizer
      社会言語科学会
    • Place of Presentation
      信州大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Book] インターカルチュラル・コミュニケーションの理論と実践2016

    • Author(s)
      三牧陽子・村岡貴子・義永美央子・西口光一・大谷晋也(編)
    • Total Pages
      320
    • Publisher
      くろしお出版
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Book] 日本語教材研究の視点2016

    • Author(s)
      吉岡英幸・本田弘之(編)
    • Total Pages
      240
    • Publisher
      くろしお出版
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Book] ことばの「やさしさ」とは何かー批判的社会言語学からのアプローチー2015

    • Author(s)
      義永美央子・山下仁(編)
    • Total Pages
      285
    • Publisher
      三元社
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Book] 日本語教育学の歩き方ー初学者のための研究ガイドー2014

    • Author(s)
      本田弘之・岩田一成・義永美央子・渡辺倫子
    • Total Pages
      294
    • Publisher
      大阪大学出版会
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Remarks] 日本語教育学の歩き方

    • URL

      http://nkg-arukikata.jpn.org

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Remarks] 多読クイズ作成支援ツール β版

    • URL

      http://assess.jp/admin/top

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Remarks] 多読効果測定ツール

    • URL

      http://160.16.101.253/kouka/kouka/

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Remarks] 研究力診断

    • URL

      http://assess.jp/cando/

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Remarks] 著書紹介『日本語教育学の歩き方―初学者のための研究ガイド』

    • URL

      http://www.ome.hiroshima-u.ac.jp/nihongo/?p=476

    • Related Report
      2013 Research-status Report

URL: 

Published: 2014-07-25   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi