• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

An Analysis of Monitoring of Learners of Japanese During Conversation: A Study on the Acquisition of Conversational Skills

Research Project

Project/Area Number 25370593
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Japanese language education
Research InstitutionSaga University

Principal Investigator

Ford-Niwa Junko  佐賀大学, 全学教育機構, 准教授 (70286201)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) MIYAKE Kazuko  東洋大学, 文学部, 教授 (60259083)
Project Period (FY) 2013-04-01 – 2016-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2015)
Budget Amount *help
¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2013: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywordsモニタリング / 会話遂行時 / ロールプレイ / 接触場面 / 母語話者の違和感 / 母語話者の配慮 / 言語的な配慮 / 談話展開的な配慮 / 語用論的な配慮 / 言語的モニタリング / 談話的モニタリング / 相互行為的モニタリング / 違和感 / 配慮 / 日本語学習者 / 会話教育 / コミュニケーション能力
Outline of Final Research Achievements

This study analyses the monitoring of role play activities between Japanese learners and Japanese native speakers. By monitoring is meant the spontaneous evaluations and judgements regarding the communication behaviors of the conversation partners. We found that good learners usually monitor aspects of their interactions in order to help the conversation advance smoothly. Native speakers sometimes feel unnaturalness towards the learner's communication behaviors, however, at the same time take them into consideration.

Report

(4 results)
  • 2015 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2014 Research-status Report
  • 2013 Research-status Report
  • Research Products

    (5 results)

All 2016 2015 2013 Other

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 2 results) Presentation (2 results)

  • [Journal Article] 接触場面における日本語母語話者の配慮―ロールプレイにおけるモニタリングの分析を通して―2016

    • Author(s)
      フォード丹羽順子・三宅和子
    • Journal Title

      ヨーロッパ日本語教育

      Volume: 20

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 学習者のコミュニケーション行動に対する母語話者の違和感-ロールプレイにおけるモニタリングの分析を通して-2015

    • Author(s)
      フォード丹羽順子・三宅和子
    • Journal Title

      佐賀大学全学教育機構紀要

      Volume: 3 Pages: 87-98

    • NAID

      110009889775

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 日本語学習者の会話遂行時におけるモニタリング行為2013

    • Author(s)
      三宅和子・フォード丹羽順子
    • Journal Title

      ヨーロッパ日本語教育

      Volume: 18 Pages: 247-248

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 接触場面における日本語母語話者の配慮―ロールプレイにおけるモニタリングの分析を通して―2015

    • Author(s)
      フォード丹羽順子・三宅和子
    • Organizer
      ヨーロッパ日本語教師会
    • Place of Presentation
      フランス・ボルドーモンテーニュ大学
    • Year and Date
      2015-08-28
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本語学習者の会話遂行時におけるモニタリング行為

    • Author(s)
      三宅和子・フォード丹羽順子
    • Organizer
      第17回ヨーロッパ日本語教育シンポジウム
    • Place of Presentation
      マドリード・コンプルテンセ大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report

URL: 

Published: 2014-07-25   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi