• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Using Life Stories of International Students to Understand the Process of Making a career plan

Research Project

Project/Area Number 25370594
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Japanese language education
Research InstitutionSaga University

Principal Investigator

NAKAYAMA AKIKO  佐賀大学, 全学教育機構, 准教授 (20549141)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 久野 弓枝  札幌大学, 地域共創学群, 准教授 (20453243)
中谷 潤子  大阪産業大学, 教養部, 准教授 (20609614)
Research Collaborator SATO Masanori  
Project Period (FY) 2013-04-01 – 2017-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2016)
Budget Amount *help
¥4,810,000 (Direct Cost: ¥3,700,000、Indirect Cost: ¥1,110,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2013: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywordsライフストーリー / 学部留学生 / 留学 / 韓国人留学生 / 中国人留学生 / 進路選択 / 就職活動 / 日本語話者としての自己 / 大学生の自己 / キャリア教育 / アカデミック・ジャパニーズ / L2 self
Outline of Final Research Achievements

In our research, eleven life stories of Chinese and Korean undergraduate students ― who are studying or have studied in Japan ― are examined with two main questions in mind: how do they make their career plan such as where find a job or going to graduate school? And what are the significant issues in making these visions? Life stories made from the interviews indicate that a) having a comfortable place to speak Japanese is necessary in making a decision for finding employment in Japan; and b) having a good role model plays a crucial role in shaping their career plan. Our research also suggest that alternative Japanese teaching ― in which the emphasis is placed on helping the learner build a positive Japanese speaking self. In the future we want to refine our research methods and use life stories as part of the classroom curriculum and evaluate how effective they are in improving students’ sense of self as Japanese language users.

Report

(5 results)
  • 2016 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2015 Research-status Report
  • 2014 Research-status Report
  • 2013 Research-status Report
  • Research Products

    (29 results)

All 2016 2015 2014 2013 Other

All Journal Article (13 results) (of which Open Access: 9 results,  Peer Reviewed: 6 results,  Acknowledgement Compliant: 5 results) Presentation (13 results) (of which Int'l Joint Research: 4 results) Book (3 results)

  • [Journal Article] ポストスハルト期におけるインドネシア華人のアイデンティティ-スラバヤでのインタビュー調査より2016

    • Author(s)
      中谷潤子
    • Journal Title

      大阪産業大学論集人文・社会科学編

      Volume: 26 Pages: 53-67

    • NAID

      110010016572

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 「行為能力発達の観点による元中国人編入留学生のライフストーリー分析―就職支援としてのビジネス日本語教育―」2016

    • Author(s)
      久野弓枝
    • Journal Title

      『シンガポールビジネス日本語教育国際研究大会論文集』

      Volume: 1 Pages: 37-48

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] ある韓国人留学生のライフストーリー―新しい世界を作る2016

    • Author(s)
      中山亜紀子
    • Journal Title

      韓国日本語学会第34回国際学術発表大会予稿集

      Volume: 34 Pages: 143-147

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 日本人学生は留学生のストーリーをどのように捉えるのか―留学生と日本人学生のピア・ラーニングの試み2016

    • Author(s)
      久野弓枝
    • Journal Title

      日本語教育国際研究大会2016,Proceedings

      Volume: 1 Pages: 10-15

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 中国人編入留学生のライフストーリー研究(2)-進路決定要因に着目してー2015

    • Author(s)
      久野弓枝
    • Journal Title

      文化と言語

      Volume: 83 Pages: 41-52

    • NAID

      120005710959

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 元学部留学生のライフストーリーからみる進路選択に関わる重要な要因2015

    • Author(s)
      久野弓枝・中谷潤子
    • Journal Title

      CAJLE2015Proceedings

      Volume: 2015 Pages: 134-141

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] インドネシア華人の「自分は何者か」という語り-ライフストーリーより2015

    • Author(s)
      中谷潤子
    • Journal Title

      華僑華人研究

      Volume: 12 Pages: 45-54

    • NAID

      40020677397

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] わからない原因を考える――ライフストーリーのより深い理解に向けて2014

    • Author(s)
      中山 亜紀子
    • Journal Title

      リテラシーズ

      Volume: 14 Pages: 45-54

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 日本語教育を実践する私がライフストーリーを研究することの意味――元私費留学生のライフストーリーから2014

    • Author(s)
      佐藤 正則
    • Journal Title

      リテラシーズ

      Volume: 14 Pages: 55-71

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 中国人女子学部留学生の留学動機と将来像2014

    • Author(s)
      中山亜紀子 佐藤正則
    • Journal Title

      CAJLE2014年次大会Proceedings

      Volume: 2014 Pages: 85-93

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] わからない原因を考える‐ライフストーリーのより深い理解に向けて2014

    • Author(s)
      中山亜紀子
    • Journal Title

      リテラシーズ

      Volume: 15 Pages: 43-54

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Journal Article] 日本語教育を実践する私がライフストーリーを研究することの意味‐元私費留学生のライフストーリーから2014

    • Author(s)
      佐藤正則
    • Journal Title

      リテラシーズ

      Volume: 15 Pages: 55-71

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Journal Article] EPAによるインドネシア人看護師候補者の滞日決定要因―ライフストーリー・イ ンタビューから2013

    • Author(s)
      中谷潤子
    • Journal Title

      大阪産業大学論集人文・社会科学編

      Volume: 19 Pages: 27-46

    • NAID

      110009634439

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] ある韓国人留学生のライフストーリー―新しい世界を作る2016

    • Author(s)
      中山亜紀子
    • Organizer
      韓国日本語学会第34回国際学術発表大会
    • Place of Presentation
      ソウル東国大学校
    • Year and Date
      2016-09-24
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] EPAインドネシア人看護師が日本生活者となるまでの過程-ライフストーリーより-2016

    • Author(s)
      中谷潤子
    • Organizer
      バリ日本語教育国際研究大会2016
    • Place of Presentation
      Bali Nusa Dua Convention Center
    • Year and Date
      2016-09-09
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 日本人学生は留学生のストーリーをどのように捉えるのか―留学生と日本人学生のピアラーニングの試み2016

    • Author(s)
      久野 弓枝
    • Organizer
      バリ日本語教育国際研究大会2016
    • Place of Presentation
      Bali Nusa Dua Convention Center
    • Year and Date
      2016-09-09
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Do you like yourself when you are using Japanese2015

    • Author(s)
      Akiko Nakayama
    • Organizer
      JALT2015
    • Place of Presentation
      静岡市グランシップ
    • Year and Date
      2015-11-20
    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 日本企業に就職した元留学生のライフストーリー2015

    • Author(s)
      佐藤正則
    • Organizer
      日本語教育学会秋季大会
    • Place of Presentation
      沖縄国際大学
    • Year and Date
      2015-10-10
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 教育実践研究におけるナラティヴ・アプローチの可能性-語ること、聴くこと、そこから生まれること-2015

    • Author(s)
      小笠原はるの・久野弓枝・荒木奈美
    • Organizer
      日本臨床教育学会・北海道臨床教育学会第5回研究大会
    • Place of Presentation
      北海道教育大学札幌校
    • Year and Date
      2015-09-26
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 元学部留学生のライフストーリーからみる進路選択に関わる重要な要因2015

    • Author(s)
      久野弓枝・中谷潤子
    • Organizer
      CAJLE2015年次大会
    • Place of Presentation
      サイモンフレーザー大学(カナダ)
    • Year and Date
      2015-08-20
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 中国人女子留学生のライフストーリーからみる留学動機と将来像2015

    • Author(s)
      佐藤正則 中山亜紀子
    • Organizer
      言語文化教育学会第1回年次大会
    • Place of Presentation
      東京、東洋大学白山キャンパス
    • Year and Date
      2015-03-21
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 女子留学生の留学動機と将来像2014

    • Author(s)
      中山亜紀子 佐藤正則
    • Organizer
      CAJLE年次総会
    • Place of Presentation
      カナダ、モントリオール
    • Year and Date
      2014-08-20 – 2014-08-21
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 学部留学生の進路選択-ライフストーリーから考える2014

    • Author(s)
      中谷 潤子, 中山 亜紀子, 久野 弓枝
    • Organizer
      Sydney ICJLE 2014
    • Place of Presentation
      オーストラリア、シドニー
    • Year and Date
      2014-07-10 – 2014-07-12
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 日本語教育におけるライフストーリー研究の意義と課題

    • Author(s)
      中山亜紀子
    • Organizer
      日本語教育学会2013年度春季大会
    • Place of Presentation
      立教大学(東京都豊島区)
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 日本語教育におけるライフストーリー研究の意義と課題

    • Author(s)
      佐藤正則
    • Organizer
      日本語教育学会2013年度春季大会
    • Place of Presentation
      立教大学(東京都豊島区)
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 移住女性の文化資本としての言語

    • Author(s)
      瀬井陽子・久野弓枝・範玉梅・青木直子
    • Organizer
      JALT2013年次国際大会
    • Place of Presentation
      神戸国際会議場(神戸市)
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Book] 「日本語を話す私」と自分らしさ: 韓国人留学生のライフストーリー2016

    • Author(s)
      中山亜紀子
    • Total Pages
      264
    • Publisher
      ココ出版
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Book] 日本語教育学としてのライフストーリー‐語りを聞き、書くということ2015

    • Author(s)
      佐藤正則
    • Total Pages
      297
    • Publisher
      くろしお出版
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Book] 日本語教育学としてのライフストーリー‐語りを聞き、書くということ2015

    • Author(s)
      中山亜紀子
    • Total Pages
      297
    • Publisher
      くろしお出版
    • Related Report
      2015 Research-status Report

URL: 

Published: 2014-07-25   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi