• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Japanese language education supporting self-development and career development of learners who grew up in a multilingual situation

Research Project

Project/Area Number 25370605
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Japanese language education
Research InstitutionWaseda University

Principal Investigator

OZEKI FUMI  早稲田大学, 日本語教育研究センター, その他(招聘研究員) (00505399)

Project Period (FY) 2013-04-01 – 2017-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2016)
Budget Amount *help
¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2013: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywords年少者日本語教育 / 継承語教育 / 複数言語環境 / キャリア支援 / 教員研修 / カリキュラム / アイデンティティ / 進学支援 / 教材開発
Outline of Final Research Achievements

This study attempts to design Japanese language education that support learners’ self-development and career development. Firstly, through interviewing Japanese language learners, who grew up in a multilingual situation, and their teachers, what kind of Japanese language education is needed was studied. The study also did an observation of language class and interacted with teachers. Based on these results, I designed Japanese language courses. The outcomes from this research have been presented at academic conferences and in the following papers. This study will be continued to design better language courses.

Report

(5 results)
  • 2016 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2015 Research-status Report
  • 2014 Research-status Report
  • 2013 Research-status Report
  • Research Products

    (13 results)

All 2017 2016 2015 2014 2013

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 4 results,  Acknowledgement Compliant: 2 results) Presentation (7 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] 継承語話者・外国語話者・母語話者が共に学ぶ教室での日本語学習の意味―ハワイの高校の日本語クラスでの「言語ポートレート」活動からの考察―2017

    • Author(s)
      尾関史
    • Journal Title

      『母語・継承語・バイリンガル教育(MHB)研究』

      Volume: 13

    • NAID

      120006471328

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 日本語授業としてのライフストーリー活動の可能性―教師と学習者の変化から探る実践の意義―2017

    • Author(s)
      尾関史
    • Journal Title

      『アカデミック・ジャパニーズ・ジャーナル』

      Volume: 9

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 韓日国際結婚家庭の日本語継承を支えるもの―母と娘の語りから見る継承日本語教育―2015

    • Author(s)
      尾関史・青木優子
    • Journal Title

      日語日文学研究

      Volume: 第93集1巻 Pages: 279-303

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 韓日国際結婚家庭の日本語継承を支えるもの-母と娘の語りから見る継承日本語教育-2015

    • Author(s)
      尾関史・青木優子
    • Journal Title

      日語日文学研究

      Volume: 印刷中

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 継承語話者・外国語話者・母語話者が共に学ぶ教室での日本語学習の意味―ハワイの高校の日本語クラスでの「言語ポートレート」活動からの考察―2016

    • Author(s)
      尾関史
    • Organizer
      母語継承語・バイリンガル教育(MHB)研究会2016年度研究大会
    • Place of Presentation
      お茶の水女子大学
    • Year and Date
      2016-08-08
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 自己形成・キャリア形成を支える言語教育実践を目指して―海外中等教育日本語教師研修での試み―2015

    • Author(s)
      尾関史
    • Organizer
      日本語教育学会 第9回研究集会中国地区
    • Place of Presentation
      広島女学院大学
    • Year and Date
      2015-12-27
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 日本語教員研修としてのライフストーリー活動の可能性 ―海外日本語教師研修プログラムにおける実践から―2015

    • Author(s)
      尾関史
    • Organizer
      日本語教育学会2015年度秋季大会
    • Place of Presentation
      沖縄国際大学
    • Year and Date
      2015-10-11
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 外国につながる高校生のキャリア支援を考える―「大学にいってみようプロジェクト」の試み―2015

    • Author(s)
      藤倉遥・尾関史・武一美・古賀和恵・人見美佳・山口静香
    • Organizer
      2015年度実践研究フォーラム
    • Place of Presentation
      国際交流基金日本語国際センター
    • Year and Date
      2015-08-02
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 外国につながる高校生のキャリア支援「大学にいってみようプロジェクト2015

    • Author(s)
      上原龍彦・人見美佳(共同研究者)
    • Organizer
      「第13回実践持ち寄り会」
    • Place of Presentation
      学習院大学
    • Year and Date
      2015-03-29
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 年少者に対する日本語教育2014

    • Author(s)
      尾関 史
    • Organizer
      朝日カルチャーセンター 朝日JTB・交流文化塾「日本語教師養成講座」
    • Place of Presentation
      朝日カルチャーセンター新宿教室
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 年少者のための日本語教育2013

    • Author(s)
      尾関 史
    • Organizer
      日野国際友好クラブ主催「ボランティア教師養成講座・実践コース」
    • Place of Presentation
      日野市中央公民館
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Book] 「子どもたちの学びを捉える方法をめぐって―わたしは子どもたちとどう向き合ってきたのか―」舘岡洋子編『日本語教育のための質的研究入門―学習・教師・教室をいかに描くか』2015

    • Author(s)
      尾関 史
    • Total Pages
      17
    • Publisher
      ココ出版
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Book] 子どもたちの学びを捉える方法をめぐって―わたしは子どもたちとどう向き合ってきたのか―(舘岡洋子編『質的研究入門(仮)』)2015

    • Author(s)
      尾関 史
    • Publisher
      ココ出版
    • Related Report
      2014 Research-status Report

URL: 

Published: 2014-07-25   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi