• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Longitudinal Study of the Process of Change in Teachers' Beliefs of Non-Native Japanese-Language Teachers Abroad

Research Project

Project/Area Number 25370608
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Japanese language education
Research InstitutionOsaka University of Tourism

Principal Investigator

TSUBONE YUKARI  大阪観光大学, 観光学部, 准教授 (80327733)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) OZAWA IKUMI  国際基督教大学, 教養学部, 講師 (60296796)
Research Collaborator UCHIDA YOKO  
HATTA NAOMI  
PRAPA SANGTHONGSUK  
Project Period (FY) 2013-04-01 – 2016-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2015)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2013: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Keywordsビリーフ / 変容 / ノンネイティブ日本語教師 / タイ / PAC分析 / 縦断的調査 / 複線経路・等至性モデル / 発生の三層モデル / 複線径路・等至性モデル / TEM
Outline of Final Research Achievements

This study focuses on Thai Japanese-language teachers’ beliefs on "good Japanese language teachers" and attempts to clarify the process and variables of forming and changing the beliefs. It consists of (1) longitudinal studies on four Thai Japanese-language teachers (two novice teachers and two mid-career ones) , and (2) interviews with four teachers (two mid-career teachers and two experienced ones). The main finding is that while some beliefs remain for long periods, which can be called core beliefs, some temporarily appear on the surface, change or get reinforced, and are affected by various factors at that moment such as the change in position in the organization they belong to and/or levels and classes to teach, and the spread of internet. As for the core beliefs, they show influences from factors such as these teachers' experience as learners, their training as teachers, and comments from their students.

Report

(4 results)
  • 2015 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2014 Research-status Report
  • 2013 Research-status Report
  • Research Products

    (14 results)

All 2016 2015 2014 Other

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (9 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 「実践的な日本語」「考えさせる授業」を意識する中国人日本語教師―その背景と彼らが目指す授業―2016

    • Author(s)
      坪根由香里・小澤伊久美・嶽肩志江・八田直美
    • Journal Title

      大阪観光大学紀要

      Volume: 16 Pages: 33-42

    • NAID

      120006651855

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「いい日本語教師」に関する中国人新人教師のビリーフ ―PAC分析の結果から―2015

    • Author(s)
      坪根由香里・嶽肩志江・小澤伊久美・八田直美
    • Journal Title

      大阪観光大学紀要

      Volume: 15 Pages: 33-42

    • NAID

      120006651846

    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Journal Article] 中国人経験日本語教師の「対学習者」ビリーフとその背景を探る―「いい日本語教師」に関するPAC分析の結果から―2014

    • Author(s)
      坪根由香里・小澤伊久美・嶽肩志江
    • Journal Title

      大阪観光大学紀要

      Volume: 14 Pages: 59-68

    • NAID

      120006651866

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Journal Article] ある日本語授業についての経験日本語教師Aの語りとその背景にある意識-マルチメソッドによる分析-2014

    • Author(s)
      小澤伊久美・嶽肩志江・坪根由香里
    • Journal Title

      ICU日本語教育研究

      Volume: 10 Pages: 3-24

    • NAID

      120005417953

    • Related Report
      2013 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 経験タイ人日本語教師Bの「いい日本語教師」に関するビリーフの変容とその要因2016

    • Author(s)
      坪根由香里・内田陽子・小澤伊久美・八田直美
    • Organizer
      タイ国日本語教育研究会第28回年次セミナー
    • Place of Presentation
      国際交流基金バンコク日本文化センター
    • Year and Date
      2016-03-19
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] タイ人日本語教師Aのビリーフ-PAC分析による縦断的調査から-2015

    • Author(s)
      坪根由香里・小澤伊久美・八田直美
    • Organizer
      2015年度 日本語教育学会秋季大会
    • Place of Presentation
      沖縄国際大学
    • Year and Date
      2015-10-11
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 中国人新人・経験日本語教師の「いい日本語教師」に関するビリーフ―PAC分析の結果に見られる共通点と相違点―2015

    • Author(s)
      坪根由香里・小澤伊久美・嶽肩志江・八田直美
    • Organizer
      第24回小出記念日本語教育研究会
    • Place of Presentation
      国際基督教大学
    • Year and Date
      2015-07-04
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 中堅タイ人日本語教師Aの「いい日本語教師」に関するビリーフの変容とその要因2015

    • Author(s)
      坪根由香里・小澤伊久美・八田直美
    • Organizer
      タイ国日本語教育研究会第27回年次セミナー
    • Place of Presentation
      国際交流基金バンコク日本文化センター
    • Year and Date
      2015-03-21
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 「いい日本語教師」に関する 中国人新人教師のビリーフの特徴―日本、日本文化に対する意識を中心に―2014

    • Author(s)
      八田直美・小澤伊久美・坪根由香里・嶽肩志江
    • Organizer
      2014年日本語教育国際研究大会(SYDNEY-ICJLE2014)
    • Place of Presentation
      シドニー工科大学
    • Year and Date
      2014-07-11
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] いい日本語教師」に関する中国人新人教師のビリーフの特徴―経験教師との比較から―2014

    • Author(s)
      坪根由香里・嶽肩志江・小澤伊久美・八田直美
    • Organizer
      第23回小出記念日本語教育研究会
    • Place of Presentation
      国際基督教大学
    • Year and Date
      2014-07-05
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 経験教師Aは授業活動を見て何に着目し、どう語ったか-授業についての語りとその背景にある意識-

    • Author(s)
      小澤伊久美・嶽肩志江・坪根由香里
    • Organizer
      第22回小出記念日本語教育研究会
    • Place of Presentation
      国際基督教大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 中国人経験日本語教師Aのビリーフとその背景を探る-「いい日本語教師」に関するPAC分析の結果から-

    • Author(s)
      嶽肩志江・八田直美・小澤伊久美・坪根由香里
    • Organizer
      日本質的心理学会第10回大会
    • Place of Presentation
      立命館大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 中国人経験日本語教師の「対学習者」ビリーフとその背景を探る-「いい日本語教師」に関するPAC分析の結果から-

    • Author(s)
      坪根由香里・小澤伊久美・嶽肩志江
    • Organizer
      2013年度日本語教育学会秋季大会
    • Place of Presentation
      関西外国語大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Book] 日本語教育のための質的研究 入門-学習・教師・教室をいかに描くか2015

    • Author(s)
      小澤伊久美・坪根由香里(分担執筆)、舘岡洋子(編)
    • Total Pages
      393
    • Publisher
      ココ出版
    • Related Report
      2015 Annual Research Report

URL: 

Published: 2014-07-25   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi