• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research on Integrated Activities for Input Enrichment by Means of Graded Readers and Post-reading Activities

Research Project

Project/Area Number 25370631
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Foreign language education
Research InstitutionKochi University

Principal Investigator

IMAI NORIKO  高知大学, 教育研究部 人文社会科学系 人文社会科学部門, 准教授 (30510292)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) TAKASHIMA HIDEYUKI  東京外国語大学, 大学院総合国際学研究院, 教授 (40128434)
KUDO YOUJI  玉川大学, 文学部, 准教授 (60509173)
Project Period (FY) 2013-04-01 – 2016-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2015)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2013: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Keywordsコミュニケーション能力 / リーディング / pushed input / Focused Greaded Readers / 後置修飾 / 前置詞句の後置修飾 / Graded Readers / インプット
Outline of Final Research Achievements

The aim of the research was to attempt to enhance input enrichment for L2 development of Japanese learners by means of the use of Focused Graded Readers (FGRs) and post-reading activities (post-task). The purpose of the research was to attempt to ameliorate the difficulties encountered due to the very limited exposure to English outside the classroom in the current English as a Foreign Language learning environment in Japan. As the focus for the research, prepositional phrases were selected to be a target structure, since this grammar item is considered to be one of the most difficult for Japanese learners to acquire.
The research concluded that Japanese learners (junior high school students) managed to learn the target structure implicitly through reading a text in which prepositional phrases appeared comparatively often. We suggest that it is necessary for students to be given reading texts which contain a frequent appearance of the specific target structure.

Report

(4 results)
  • 2015 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2014 Research-status Report
  • 2013 Research-status Report
  • Research Products

    (13 results)

All 2016 2015 2014 2013

All Journal Article (3 results) Presentation (7 results) (of which Invited: 1 results) Book (3 results)

  • [Journal Article] 「中学生・高校生の英語学習実態に関するインタビュー調査」2015

    • Author(s)
      工藤洋路
    • Journal Title

      ARCLE (Action Research Center for Language Education) REVIEW No.9.

      Volume: I Pages: 27-37

    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Journal Article] 中学生・高校生の英語学習実態に関するインタビュー分析―質的分析手法のTAEを用いて―2015

    • Author(s)
      工藤洋路
    • Journal Title

      ARCLE (Action Research Center for Language Education) REVIEW No.9.

      Volume: I Pages: 38-47

    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Journal Article] 明治初期における英語カタカナ表記の発音について―『ミッチェル氏地理書』の「例言」から―2014

    • Author(s)
      今井典子
    • Journal Title

      国際社会文化研究 第14号 高知大学人文学部 国際社会コミュニケーション学科

      Volume: 14 Pages: 39-55

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 校種間での有機的な接続を目ざした課題解決型言語活動の提案2016

    • Author(s)
      今井典子
    • Organizer
      全国英語教育学会・小学校英語教育学会
    • Place of Presentation
      高知大学
    • Year and Date
      2016-02-20
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 「自律する言語使用者」の育成をめざした課題解決型言語活動の有効性2015

    • Author(s)
      今井典子・多良静也
    • Organizer
      第41回全国英語教育学会 熊本研究大会
    • Place of Presentation
      熊本学園大学
    • Year and Date
      2015-08-23
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 英作文のトピック及びプロンプトの組み合わせと学習者の感じる難易度との関係2014

    • Author(s)
      工藤洋路
    • Organizer
      関東甲信越英語教育学会第38回千葉研究大会
    • Place of Presentation
      明海大学
    • Year and Date
      2014-08-17
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 中学生の英語学習実態に関するインタビュー分析―質的分析手法のTAEを用いて―2014

    • Author(s)
      工藤洋路
    • Organizer
      関東甲信越英語教育学会第38回千葉研究大会
    • Place of Presentation
      明海大学
    • Year and Date
      2014-08-17
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 高校生の英語学習実態から考える指導と学び―インタビューを手がかりにして―2014

    • Author(s)
      工藤洋路
    • Organizer
      全国英語教育学会第40回徳島大会
    • Place of Presentation
      徳島大学
    • Year and Date
      2014-08-09
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 「『特定の課題に関する調査』に見る中学生の英語発信力:CEFR基準特性の観点から」2013

    • Author(s)
      工藤洋路
    • Organizer
      全国英語教育学会第39回北海道大会
    • Place of Presentation
      北海学園大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 「ジャンル・アプローチを用いた英作文の内容展開方法の質的分析」2013

    • Author(s)
      工藤洋路
    • Organizer
      全国英語教育学会第39回北海道大会
    • Place of Presentation
      北海学園大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Book] 小・中・高等学校における 学習段階に応じた英語の課題解決型言語活動―自律する言語使用者の育成―2015

    • Author(s)
      今井典子・髙島英幸
    • Total Pages
      431
    • Publisher
      東京書籍
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Book] 『小・中・高等学校における 学習段階に応じた英語の課題解決型言語活動 — 自律する言語使用者の育成 —』2015

    • Author(s)
      今井典子・髙島英幸
    • Total Pages
      431
    • Publisher
      東京書籍
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Book] 児童が創る 課題解決型の外国語活動と英語教育の実践2014

    • Author(s)
      高島英幸
    • Total Pages
      240
    • Publisher
      高陵社出版
    • Related Report
      2013 Research-status Report

URL: 

Published: 2014-07-25   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi