• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Developing active learning-mediated college EFL curriculum for learner autonomy

Research Project

Project/Area Number 25370635
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Foreign language education
Research InstitutionKagoshima University

Principal Investigator

Kanaoka Masao  鹿児島大学, 教育センター, 准教授 (00311118)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) MIZOKAMI Shinichi  京都大学, 高等教育研究開発推進センター, 教授 (00283656)
KATO Chihiro  横浜市立大学, 総合科学部, 准教授 (20638233)
YOKOYAMA Chiaki  慶應義塾大学, 法学部, 教授 (60220571)
Project Period (FY) 2013-04-01 – 2016-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2015)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2013: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywords学習自律化 / 学習動機づけ / 共通教育英語カリキュラム / 社会構築主義 / 共通教育英語 / カリキュラム / アクティブラーニング / カリキュラム構築 / 自律的英語学習 / 英語学習実態調査 / 大学英語授業 / 社会構築主義カリキュラム / アンケート調査 / 大学英語教育 / 自律的学習 / 高等教育政策 / 外国語教育政策 / 協同学習 / 自己論
Outline of Final Research Achievements

This research aimed at college EFL learners' self-reliant and self-regulated language learning performance (i.e., leaner autonomy) through the implementation of a new EFL curriculum model that underscores the effects of exercising Active Learning stategies in and outside classroom.

Report

(4 results)
  • 2015 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2014 Research-status Report
  • 2013 Research-status Report
  • Research Products

    (10 results)

All 2016 2015 2014

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Acknowledgement Compliant: 4 results,  Open Access: 2 results) Presentation (6 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Invited: 1 results)

  • [Journal Article] 共通教育のリ・デザイン化―カリキュラムの実質化と英語授業の系統化―2016

    • Author(s)
      金岡 正夫
    • Journal Title

      鹿児島大学教育センター年報

      Volume: 12 Pages: 16-31

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] Accomplishment, Efficacy, Achievement, and Self-Directedness in Language Learning: Exploring the Effects of Agency-Tuned Self-Orienting Contexts in College EFL2015

    • Author(s)
      Masao KANAOKA
    • Journal Title

      Annual Review of English Learning and Teaching

      Volume: 20 Pages: 31-62

    • NAID

      110010022743

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] Multi-Faceted Self, Social Constructivist Context, and Communication Practice to Promote Learner Autonomy2015

    • Author(s)
      Masao Kanaoka
    • Journal Title

      JACET Journal

      Volume: 59 Pages: 53-73

    • NAID

      110009907978

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] Social Constructivist L2 Curriculum and Multi-Faceted L2 Self: Exploratory Insight into Possible Development of Learner Autonomy2014

    • Author(s)
      Masao Kanaoka
    • Journal Title

      Annual Review of English Learning and Teaching

      Volume: 19 Pages: 17-44

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] ELAとESPの融合―2つの成熟に向けた正統的学習文脈の導入―2016

    • Author(s)
      金岡正夫
    • Organizer
      宮崎大学語学教育センター主催シンポジウム(特別企画第2回)
    • Place of Presentation
      宮崎大学(木花キャンパス)(宮崎県宮崎市)
    • Year and Date
      2016-03-10
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] Insightful choice and optimum use of college EFL textbooks (symbosium title)2015

    • Author(s)
      Masao KANAOKA, Chiaki YOKOYAMA, Chihiro KATO, Yukiko TASHIMA
    • Organizer
      大学英語教育学会 (JACET) 第54回国際大会
    • Place of Presentation
      鹿児島大学(郡元キャンパス)(鹿児島県鹿児島市)
    • Year and Date
      2015-08-30
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 高難易度大学・学部1年生が求める英語授業と教員像―「異質性」の正統化と共有に向けて― (参加者企画セッション)2015

    • Author(s)
      金岡正夫(企画、司会、話題提供)、横山千晶(話題提供)、横山彰三(話題提供)、加藤千博(指定討論、話題提供)
    • Organizer
      第21回大学教育研究フォーラム
    • Place of Presentation
      京都大学吉田キャンパス(京都府京都市左京区吉田二本松町)
    • Year and Date
      2015-03-14
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] カリキュラムから捉えた英語学習動機づけアンケート内容の共通性と課題点2014

    • Author(s)
      金岡正夫
    • Organizer
      第43回九州英語教育学会大分研究大会
    • Place of Presentation
      大分大学旦野原キャンパス(大分県大分市旦野原700)
    • Year and Date
      2014-12-06
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] Perceptional Gaps of Learning and Teaching Freshman English at College2014

    • Author(s)
      Masao Kanaoka
    • Organizer
      第40回全国英語教育学会 徳島研究大会
    • Place of Presentation
      徳島大学 常三島キャンパス(徳島県徳島市南常三島1-1)
    • Year and Date
      2014-08-10
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] Active Learningに向けた大学英語教育―協同学習と自立学習を視野に入れたカリキュラム構築― (シンポジウム)2014

    • Author(s)
      金岡正夫(企画、話題提供)、土屋麻衣子(話題提供)、安永悟(話題提供)、川上典子(司会)
    • Organizer
      第27回大学英語教育学会 九州・沖縄支部 支部研究大会
    • Place of Presentation
      鹿児島大学教育学部(鹿児島県鹿児島市郡元1-20-6)
    • Year and Date
      2014-07-05
    • Related Report
      2014 Research-status Report

URL: 

Published: 2014-07-25   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi