• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Effects of reading questions on EFL learners' comprehension of expository texts in critical reading instruction

Research Project

Project/Area Number 25370657
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Foreign language education
Research InstitutionGifu Shotoku Gakuen University

Principal Investigator

Isaji Tsunehisa  岐阜聖徳学園大学, 外国語学部, 教授 (20586482)

Project Period (FY) 2013-04-01 – 2016-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2015)
Budget Amount *help
¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Fiscal Year 2015: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2013: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywordsリーディング指導 / 説明文読解 / 批判的思考力 / クリティカル・リーディング / 読解発問 / 事実情報の理解度 / 英語リーディング指導 / 読みの目的 / 読解ストラテジーの認識 / 深い読み
Outline of Final Research Achievements

Results of this study suggest (1 ) reading a passage critically enhance learners to construct their opinions on the content, (2) inferential and evaluative questions lead learners both to deep comprehension and critical reading, and (3) the reading lessons, consisting of the three stages: (a ) grasping the outline of the passage using fact-finding questions, (b) arriving at a deep understanding of the passage by asking inferential questions, and (c) considering the passage by answering and creating questions about the content, improve the students’ critical thinking ability significantly.

Report

(4 results)
  • 2015 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2014 Research-status Report
  • 2013 Research-status Report
  • Research Products

    (11 results)

All 2016 2015 2014 2013

All Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Acknowledgement Compliant: 3 results) Presentation (5 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 読解発問を利用したクリティカル・リーディングの授業2016

    • Author(s)
      伊佐地恒久
    • Journal Title

      岐阜聖徳学園大学教育実践科学研究センター紀要

      Volume: 15 Pages: 99-107

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 深い読みと批判的思考力の養成を目指したクリティカル・リーディングの授業2015

    • Author(s)
      伊佐地恒久
    • Journal Title

      JACET中部紀要

      Volume: 13 Pages: 55-68

    • NAID

      110010039542

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 読解発問のタイプによる日本人英語学習者の事実情報の理解度の違いー「評価発問」に焦点を当ててー2015

    • Author(s)
      伊佐地恒久
    • Journal Title

      英語授業研究学会紀要

      Volume: 24 Pages: 3-18

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 私立大学教養科目を通じての批判的思考力の育成ー2年目の取り組みー2015

    • Author(s)
      伊佐地恒久
    • Journal Title

      岐阜聖徳学園大学教育実践科学研究センター紀要

      Volume: 14 Pages: 135-140

    • NAID

      40020424421

    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Journal Article] 読みの目的としてのクリティカル・リーディングが英語学習者の読解に及ぼす効果2014

    • Author(s)
      伊佐地恒久
    • Journal Title

      中部地区英語教育学会紀要

      Volume: 43 Pages: 287-292

    • Related Report
      2013 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 読解発問が日本人英語学習者の説明文の深い理解に及ぼす効果ー「評価発問」に焦点を当ててー2015

    • Author(s)
      伊佐地恒久
    • Organizer
      全国英語教育学会
    • Place of Presentation
      熊本学園大学
    • Year and Date
      2015-08-22
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 深い読みと批判的思考力の養成を目指したクリティカル・リーディングの授業2015

    • Author(s)
      伊佐地恒久
    • Organizer
      英語授業研究学会
    • Place of Presentation
      大阪成蹊大学
    • Year and Date
      2015-08-08
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 読解発問を活用したクリティカル・リーディングの授業2015

    • Author(s)
      伊佐地恒久
    • Organizer
      中部地区英語教育学会
    • Place of Presentation
      和歌山大学
    • Year and Date
      2015-06-27
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 読解発問のタイプによる英文読解に及ぼす効果の違いー「評価発問」に焦点を当ててー2014

    • Author(s)
      伊佐地恒久
    • Organizer
      全国英語教育学会
    • Place of Presentation
      徳島大学
    • Year and Date
      2014-08-09 – 2014-08-10
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 読みの目的としてのクリティカル・リーディングが英語学習者の読解に及ぼす効果2013

    • Author(s)
      伊佐地恒久
    • Organizer
      全国英語教育学会
    • Place of Presentation
      北星学園大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Book] 高校英語授業を知的にしたい2016

    • Author(s)
      三浦孝、伊佐地恒久他 計12名
    • Total Pages
      330
    • Publisher
      研究社
    • Related Report
      2015 Annual Research Report

URL: 

Published: 2014-07-25   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi