• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Towards better teaching of politeness with particular reference to content and methodologies

Research Project

Project/Area Number 25370729
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Foreign language education
Research InstitutionSeijo University

Principal Investigator

Kawamura Akihiko  成城大学, 社会イノベーション学部, 教授 (60407616)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) アダチ 徹子  宮崎大学, 大学院教育学研究科, 准教授 (30199195)
Gardner Scott (GARDNER Scott)  岡山大学, 教育学研究科, 准教授 (30304330)
大和 知史  神戸大学, 大学教育推進機構, 准教授 (80370005)
磯野 達也  成城大学, 社会イノベーション学部, 教授 (10368673)
Co-Investigator(Renkei-kenkyūsha) ISHII Yasutake  成城大学, 社会イノベーション学部, 准教授 (70530103)
Research Collaborator COWIE Neil  岡山大学, 言語教育センター, 教授
COOK Melodie  新潟県立大学, 国際地域学部, 教授
SPENCER-OATEY Helen  英国ウォリック大学, 応用言語学研究所, 教授
HARRISON Tilly  英国ウォリック大学, 応用言語学研究所, プリンシパル・ティーチング・フェロー
FUJISHIMA Naomi  岡山大学, 言語教育センター, 教授
RICHES Dennis  成城大学, 社会イノベーション学部, 教授
Project Period (FY) 2013-04-01 – 2017-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2016)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2014: ¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Fiscal Year 2013: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Keywordsポライトネス / 発話行為 / 語彙 / 英語教育 / ラポール / 言語の機能 / 指導 / ジョーク・ユーモア / 語用論 / ラポール・マネジメント理論 / コーパス
Outline of Final Research Achievements

Politeness is believed to be crucial in building a harmonious relationship with others and in achieving successful communication; however, it is not effectively taught in the EFL context. We thus began our research by analyzing teaching materials in terms of politeness, and then sought to describe the mechanisms in which politeness is realized, on the basis of our questionnaire survey. The results of our project suggest: (1) politeness always comes with other language functions or acts, and so it can be appropriately described in conjunction with other acts languages can perform; (2) it is promising to approach politeness in terms of lexis.

Report

(5 results)
  • 2016 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2015 Research-status Report
  • 2014 Research-status Report
  • 2013 Research-status Report
  • Research Products

    (14 results)

All 2017 2016 2015 2014

All Journal Article (4 results) (of which Open Access: 1 results,  Acknowledgement Compliant: 2 results,  Peer Reviewed: 2 results) Presentation (4 results) (of which Invited: 2 results) Book (6 results)

  • [Journal Article] 言葉、文法の不思議2016

    • Author(s)
      磯野達也
    • Journal Title

      成城教育

      Volume: 172 Pages: 72-9

    • NAID

      40022703891

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] 子供の詩を読む―文学と言語コミュニケーションに関する覚書2016

    • Author(s)
      川村晶彦
    • Journal Title

      社会イノベーション研究

      Volume: 11

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 中学校検定教科書の語用論的観点からの分析 : 平成28年度改訂版「Sunshine English Course」を例に2015

    • Author(s)
      大和知史、アダチ徹子
    • Journal Title

      神戸大学国際コミュニケーションセンター論集

      Volume: 12 Pages: 79-89

    • NAID

      120005740387

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 小中一貫・連携教育と英語教育―宮崎大学教育文化学部附属小学校・中学校の考え方2015

    • Author(s)
      アダチ 徹子・田村 京子
    • Journal Title

      九州英語教育学会紀要

      Volume: 43

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] “Don’t Even Ask”: Humor and Pragmatics in Japanese Junior High School English Textbooks2015

    • Author(s)
      Scott Gardner
    • Organizer
      21st Australasian Humour Studies Network Conference
    • Place of Presentation
      State Library of South Australia (Adelaide)
    • Year and Date
      2015-02-05
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 小中一貫・連携教育と英語教育―宮崎大学教育文化学部附属小学校・中学校の考え方2014

    • Author(s)
      アダチ 徹子・田村 京子
    • Organizer
      第43回九州英語教育学会
    • Place of Presentation
      大分大学(大分県大分市)
    • Year and Date
      2014-12-06
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] EFL辞書と語用論:ポライトネスを中心に2014

    • Author(s)
      川村 晶彦
    • Organizer
      JACET英語辞書研究会・関西辞書学研究会(KELC)合同シンポジウム
    • Place of Presentation
      愛知大学名古屋キャンパス(愛知県名古屋市)
    • Year and Date
      2014-05-31
    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] EFL辞書と語用論:ポライトネスを中心に2014

    • Author(s)
      川村 晶彦
    • Organizer
      JACET英語辞書研究会・関西英語辞書学研究会(KELC)合同シンポジウム
    • Place of Presentation
      愛知大学名古屋キャンパス(愛知県名古屋市)
    • Related Report
      2013 Research-status Report
    • Invited
  • [Book] 〈不思議〉に満ちたことばの世界 下2017

    • Author(s)
      高見健一,行田勇,大野英樹,磯野達也ほか全50名
    • Total Pages
      264
    • Publisher
      開拓社
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Book] 英語辞書の仕事(第2部 第3章担当)2016

    • Author(s)
      南出康世、赤須薫、井上永幸、投野由紀夫、山田茂、川村晶彦ほか
    • Total Pages
      238
    • Publisher
      大修館書店
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Book] ビーコン英和辞典』第3版(校閲協力)2016

    • Author(s)
      宮井捷二、三省堂編修所、川村晶彦ほか
    • Publisher
      三省堂書店
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Book] 英語辞書の仕事(第2部 第3章担当)2015

    • Author(s)
      南出康世、赤須薫、井上永幸、投野由紀夫、山田茂、川村晶彦ほか
    • Total Pages
      238
    • Publisher
      大修館書店
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Book] 小中一貫・連携教育の実践的研究―これからの義務教育の創造を求めて―(第17章担当)2014

    • Author(s)
      河原 国男、助川 晃洋、中山 迅、アダチ徹子、柚木山尚未ほか
    • Total Pages
      243
    • Publisher
      東洋館出版社
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Book] 教師教育講座第16巻 中等英語教育(第5章担当)2014

    • Author(s)
      深澤清治、山森直人、森千鶴、アダチ徹子ほか
    • Total Pages
      333
    • Publisher
      協同出版
    • Related Report
      2014 Research-status Report

URL: 

Published: 2014-07-25   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi