• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Organization of learning experiences in classroom interaction and conversational order

Research Project

Project/Area Number 25380660
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Sociology
Research InstitutionHokkai-Gakuen University (2014-2017)
Joetsu University of Education (2013)

Principal Investigator

IGARASHI MOTOKO  北海学園大学, 法学部, 准教授 (70413292)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 平本 毅  京都大学, 経営管理大学院, 特定講師 (30469184)
Project Period (FY) 2013-04-01 – 2018-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2017)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2016: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2014: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2013: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywords会話分析 / エスノメソドロジー / 学習経験 / 相互行為 / 授業会話 / 協同学習の分析視点 / 授業の相互行為分析 / 授業会話の組織化 / 教示と学習の関係性
Outline of Final Research Achievements

Firstly, we point out that “formal” replies are constructed in a classroom
interaction. Students in various roles in the classroom often spoke out without being invited to do so by the teacher .Some have been designed in a manner which could be taken up as formal replies, whereas some were such that they did not need to be addressed.In the result,“formal” classroom conversation is to be maintained in a classroom.Secondary, we show that teacher’s assessments are designed to make visible assessment criteria based on the measurement system. So, assessment is not only for testing student’s abilities but also shows the criteria and measurement system for it, which is available for training by students. Therefore how teacher's assessments are designed could be interrelated to how students learn.

Report

(6 results)
  • 2017 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • 2014 Research-status Report
  • 2013 Research-status Report
  • Research Products

    (21 results)

All 2017 2016 2015 2014 Other

All Journal Article (6 results) (of which Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 1 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (13 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Invited: 1 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] 「何をどう学ぶか」をデザインするためのエスノメソドロジー研究の視点 :「対話的な学び」はいかに「立場の違い」を通じて生まれるのか2017

    • Author(s)
      五十嵐 素子
    • Journal Title

      質的心理学フォーラム

      Volume: 9 Pages: 35-44

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 立場を異にする者同士のかかわりの質的記述2017

    • Author(s)
      平本 毅・谷 美奈・川島 理恵
    • Journal Title

      質的心理学フォーラム

      Volume: 9 Pages: 5-13

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] ICTを活用した協働学習のデザインと生徒のワーク――中学校の授業実践を例として2017

    • Author(s)
      五十嵐素子・笠木佑美
    • Journal Title

      ワークプレイス・スタディーズ:はたらくことのエスノメソドロジー

      Volume: 0 Pages: 258-277

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 物を知らないことの相互行為的編成2016

    • Author(s)
      平本毅
    • Journal Title

      フォーラム現代社会学

      Volume: 15 Pages: 3-17

    • NAID

      130007253016

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 「絶句」の会話分析2015

    • Author(s)
      平本毅
    • Journal Title

      立命館産業社会論集

      Volume: 51(1) Pages: 239-254

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 環境を作り出す身振り -科学館新規展示物制作チームの活動の事例から2015

    • Author(s)
      平本毅、高梨克也
    • Journal Title

      認知科学

      Volume: 22(4) Pages: 557-572

    • NAID

      130005154830

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 「何をどう学ぶか」をデザインするためのエスノメソドロジー研究の視点 :「対話的な学び」はいかに「立場の違い」を通じて生まれるのか2017

    • Author(s)
      五十嵐 素子
    • Organizer
      日本質的心理学会第14回大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 授業秩序とその管理の諸相 ―エスノメソドロジー・会話分析の知見から2016

    • Author(s)
      五十嵐素子
    • Organizer
      第68回日本教育社会学会大会
    • Place of Presentation
      名古屋大学
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 教授場面における会話の進め方の特徴-授業の相互行為分析の知見から2016

    • Author(s)
      五十嵐素子
    • Organizer
      日本教育方法学会第52回大会
    • Place of Presentation
      九州大学
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] ワークプレイス研究のエスノメソドロジ―的展開(3)―協働学習のエスノグラフィから学習の実践学へ2015

    • Author(s)
      五十嵐素子、秋谷直矩、水川喜文
    • Organizer
      第88 回日本社会学会大会
    • Place of Presentation
      早稲田大学戸山キャンパス
    • Year and Date
      2015-09-20
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 会話分析研究におけるマルチモダリティ概念の使用について2015

    • Author(s)
      平本毅
    • Organizer
      社会言語科学会第36回大会
    • Place of Presentation
      京都教育大学
    • Year and Date
      2015-09-06
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] “Formal” Replies as Constructed in a Classroom Interactional Order2015

    • Author(s)
      Motoko Igarashi, Takeshi Hiramoto
    • Organizer
      The International Institute for Ethnomethodology and Conversation Analysis International Conference 2015
    • Place of Presentation
      University of Southern Denmark
    • Year and Date
      2015-08-05
    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] メディアを用いた協働学習のデザイン ―エスノメソドロジー研究の視点から2015

    • Author(s)
      五十嵐素子
    • Organizer
      子ども社会学会第22回大会
    • Place of Presentation
      愛知教育大学
    • Year and Date
      2015-06-27
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 教示作業の組織化のデザイン :学習者による利用可能性の視点から2014

    • Author(s)
      五十嵐素子
    • Organizer
      第87回日本社会学会大会
    • Place of Presentation
      神戸大学
    • Year and Date
      2014-11-23
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 授業における学習の達成:教示で示された行為の基準とその利用の視点から2014

    • Author(s)
      五十嵐素子
    • Organizer
      日本教育社会学会第66 回大会
    • Place of Presentation
      松山大学
    • Year and Date
      2014-09-14
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] Account of action as learned:Embodied criteria in an action organization

    • Author(s)
      Motoko IGARASHI
    • Organizer
      2013IIEMCA Conference
    • Place of Presentation
      Wilfrid Laurier University(カナダ・ウォータールー市)
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 授業の相互行為秩序と「公的」な発言の構成

    • Author(s)
      平本毅・五十嵐素子
    • Organizer
      第32回社会言語科学会研究大会
    • Place of Presentation
      信州大学(松本キャンパス)
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 教育実践におけるメディア利用のデザイン:ICTを活用した協働的な学びの事例から

    • Author(s)
      五十嵐素子・笠木祐美
    • Organizer
      2013年社会情報学会大会
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 授業場面における“IRE”連鎖開始部の認識可能性について

    • Author(s)
      五十嵐素子・平本毅
    • Organizer
      第86回日本社会学会大会
    • Place of Presentation
      慶応大学(三田キャンパス)
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Book] ワークプレイス・スタディーズ:はたらくことのエスノメソドロジー2017

    • Author(s)
      水川喜文、秋谷直矩、五十嵐素子
    • Total Pages
      318
    • Publisher
      ハーベスト社
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 酒井泰斗・浦野 茂・前田泰樹・中村和生・小宮友根 (編)『概念分析の社会学2』2016

    • Author(s)
      五十嵐素子「『教示』と結びついた『学習の達成』―行為の基準の視点から」
    • Total Pages
      326
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • Related Report
      2015 Research-status Report

URL: 

Published: 2014-07-25   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi