• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A psychological research about the dual process model for autonomous motivation and encouraging integrated regulation.

Research Project

Project/Area Number 25380865
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Educational psychology
Research InstitutionShizuoka University (2014-2015)
Hokkaido University of Education (2013)

Principal Investigator

IDA KATSUNORI  静岡大学, 教育学部, 准教授 (20399033)

Project Period (FY) 2013-04-01 – 2016-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2015)
Budget Amount *help
¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Fiscal Year 2015: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2014: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2013: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Keywords自律的動機づけ / 自己決定理論 / 統合的調整 / 課題価値 / 擬似内発的動機づけ / 有機的統合理論 / アイデンティティ発達
Outline of Final Research Achievements

This study constructs "the dual process model for autonomous motivation”, including the integrated regulation based on learner’s identity, that consists of two (cognitive and emotional) aspects fostering internalization of task-values. It is found that the quasi-intrinsic motivations, that is positive emotions driven by teacher and learner, may play the important role in the formation process of autonomous motivation.

Report

(4 results)
  • 2015 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2014 Research-status Report
  • 2013 Research-status Report
  • Research Products

    (13 results)

All 2016 2015 2014 Other

All Journal Article (4 results) (of which Acknowledgement Compliant: 4 results,  Peer Reviewed: 3 results) Presentation (9 results)

  • [Journal Article] 学習動機づけにおける実践的利用価値の受動性と能動性:知識「が」役立つのか,知識「を」役立てるのか2016

    • Author(s)
      伊田勝憲
    • Journal Title

      静岡大学教育学部研究報告(人文・社会・自然科学篇)

      Volume: 66 Pages: 135-146

    • NAID

      110010032636

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 学校段階別に見る「擬似内発的動機づけ」のエピソード:他者喚起と自己喚起の視点から学習相談を考える2015

    • Author(s)
      伊田勝憲・原田唯司
    • Journal Title

      静岡大学教育実践総合センター紀要

      Volume: 23 Pages: 141-150

    • NAID

      110009892658

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 「擬似内発的動機づけ」の概念化可能性を探る:自律的動機づけ形成のデュアルプロセスモデル構築2015

    • Author(s)
      伊田勝憲
    • Journal Title

      静岡大学教育学部研究報告(人文・社会・自然科学篇)

      Volume: 65 Pages: 139-150

    • NAID

      110009966584

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 教員養成課程学生の動機づけに見る有機的統合理論と課題価値の関係:「統合的調整」は何を統合しているのか2014

    • Author(s)
      伊田勝憲
    • Journal Title

      自己心理学

      Volume: 6 Pages: 9-19

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] 多次元アイデンティティ発達尺度と教職科目への学習動機づけ2016

    • Author(s)
      伊田勝憲
    • Organizer
      日本発達心理学会第27回大会
    • Place of Presentation
      北海道大学(北海道札幌市)
    • Year and Date
      2016-05-01
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 興味と価値の二側面で捉える自律的動機づけ形成(自主企画シンポジウム「学習動機づけの発達を問う:何がどう発達するのか」話題提供)2015

    • Author(s)
      伊田勝憲
    • Organizer
      日本教育心理学会第57回総会
    • Place of Presentation
      朱鷺メッセ(新潟県新潟市)
    • Year and Date
      2015-08-27
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 回顧法による「擬似内発的動機づけ」のエピソード:興味の他者喚起と自己喚起という視点から発達的変容を探る2015

    • Author(s)
      伊田勝憲
    • Organizer
      日本教育心理学会第57回総会
    • Place of Presentation
      朱鷺メッセ(新潟県)
    • Year and Date
      2015-08-26 – 2015-08-28
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 興味と価値の二側面で捉える自律的動機づけ形成2015

    • Author(s)
      伊田勝憲
    • Organizer
      日本教育心理学会第57回総会
    • Place of Presentation
      朱鷺メッセ(新潟県)
    • Year and Date
      2015-08-26 – 2015-08-28
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 回顧法による「擬似内発的動機づけ」のエピソード:興味の他者喚起と自己喚起という視点から発達的変容を探る2015

    • Author(s)
      伊田勝憲
    • Organizer
      日本教育心理学会第57回総会
    • Place of Presentation
      朱鷺メッセ(新潟県新潟市)
    • Year and Date
      2015-08-26
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 学習への自律的動機づけ形成とパーソナリティ発達:有機的統合理論における各調整と自我同一性の感覚との関連から2015

    • Author(s)
      伊田勝憲
    • Organizer
      日本パーソナリティ心理学会第24回大会
    • Place of Presentation
      北海道教育大学札幌校(北海道札幌市)
    • Year and Date
      2015-08-22
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 教員養成課程学生における自律的な学習動機づけ像の再検討:課題価値と自己決定理論(有機的統合理論)の関係から2014

    • Author(s)
      伊田勝憲
    • Organizer
      日本教育心理学会第56回総会
    • Place of Presentation
      神戸国際会議場(兵庫県)
    • Year and Date
      2014-11-08
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 教員養成課程学生における仮想的有能感と学習への動機づけ―課題価値および自己決定理論の視点から―2014

    • Author(s)
      伊田勝憲
    • Organizer
      日本パーソナリティ心理学会第23回大会
    • Place of Presentation
      山梨大学(山梨県)
    • Year and Date
      2014-10-05
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 大学生における課題価値と統合的調整の関係

    • Author(s)
      伊田勝憲
    • Organizer
      日本発達心理学会第25回大会
    • Place of Presentation
      京都大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report

URL: 

Published: 2014-07-25   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi