• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of social skill education for undergraduates in teacher training courses

Research Project

Project/Area Number 25380890
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Educational psychology
Research InstitutionTokyo University of Information Sciences

Principal Investigator

HARADA Eriko  東京情報大学, 総合情報学部, 准教授 (20623961)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) WATANABE Yayoi  法政大学, 文学部, 教授 (00210956)
Project Period (FY) 2013-04-01 – 2016-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2015)
Budget Amount *help
¥4,940,000 (Direct Cost: ¥3,800,000、Indirect Cost: ¥1,140,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2013: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywordsソーシャルスキル / 大学生 / 教職課程 / ソーシャルスキル教育 / 社会性 / 対人関係能力 / コミュニケーション
Outline of Final Research Achievements

This study focuses on clarifying the social and interpersonal relationship skills of undergraduates in teacher training courses and discusses the effect of social skills education on them. Results showed that undergraduates who are in the teacher training courses need to learn the social and interpersonal skills in elementary, junior high and high schools. Based on the above findings, the educational system in Japan is discussed and suggestions for the field of education are presented.

Report

(4 results)
  • 2015 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2014 Research-status Report
  • 2013 Research-status Report
  • Research Products

    (24 results)

All 2016 2015 2014 Other

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 2 results,  Acknowledgement Compliant: 2 results) Presentation (15 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results) Book (6 results)

  • [Journal Article] 教職課程の学生に求められるソーシャルスキル2016

    • Author(s)
      原田恵理子・渡辺弥生
    • Journal Title

      教育実践学会

      Volume: 19

    • NAID

      130008032610

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 教職実践演習において学生は何を学んだのか-ロールプレイ、事例研究、フィールドワークを通して-2015

    • Author(s)
      原田恵理子
    • Journal Title

      東京情報大学教職課程年報

      Volume: 1 Pages: 28-35

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Journal Article] 学年全体を対象としたソーシャルスキルトレーニングの効果の検討2014

    • Author(s)
      原田恵理子
    • Journal Title

      東京情報大学研究論集

      Volume: 17 Pages: 1-11

    • NAID

      110009676526

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] 学生ボランティアの介入による中学生を対象としたSSTの効果2016

    • Author(s)
      原田恵理子・野村恵
    • Organizer
      教育実践学会
    • Place of Presentation
      教育実践学会
    • Year and Date
      2016-11-27
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 児童生徒のコミュニケーション・トラブルの予防に向けて(3)― SSTによるいじめの抑制に関する効果の検討 ―2016

    • Author(s)
      原田恵理子・渡辺弥生・西野康代・若本純子
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Place of Presentation
      香川大学
    • Year and Date
      2016-10-08
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] Fundamental Research on Cyberbullying (1): Who Gets Involved in Being a Cyberbully?2016

    • Author(s)
      Eriko Harada,Yasuyo Nishino
    • Organizer
      The 31st International Congress of Psychology
    • Place of Presentation
      Yokohama
    • Year and Date
      2016-07-24
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Social skills training including education on information technology ethics2016

    • Author(s)
      Eriko Harada,Yayoi Watanabe
    • Organizer
      The 31st International Congress of Psychology
    • Place of Presentation
      Yokohama
    • Year and Date
      2016-07-24
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 現代の高校生の思いやりは向上しているか2016

    • Author(s)
      原田恵理子・渡辺弥生
    • Organizer
      日本発達心理学会
    • Place of Presentation
      北海道大学
    • Year and Date
      2016-04-29
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] SSTに参加した教職課程の学生は何を学ぶのか2015

    • Author(s)
      原田恵理子・渡辺弥生
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Place of Presentation
      新潟大学
    • Year and Date
      2015-08-26 – 2015-08-28
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 大学生のキャリア教育としての社会的能力育成2015

    • Author(s)
      小泉令三・原田恵理子・山田洋平・江村理奈・渡辺弥生
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Place of Presentation
      新潟大学
    • Year and Date
      2015-08-26 – 2015-08-28
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 生徒のLINE利用の課題と解決:心理教育の実践から2015

    • Author(s)
      武田明典・村瀬公胤・原田恵理子・冨田幸子・竹内和雄・青山郁子・河村茂雄・嶋﨑政男
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Place of Presentation
      新潟大学
    • Year and Date
      2015-08-26 – 2015-08-28
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 授業者の違いによるSSTの効果の研究2015

    • Author(s)
      原田恵理子・渡辺 弥生
    • Organizer
      日本発達心理学会
    • Place of Presentation
      東京大学
    • Year and Date
      2015-03-20
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 高校における総合的な学習の時間・特別活動をつなぐ包括的SST2014

    • Author(s)
      原田恵理子・渡辺弥生
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Place of Presentation
      神戸国際会議場
    • Year and Date
      2014-11-07
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 指導者となる学生に求められるソーシャルスキルとその養成のあり方とは?2014

    • Author(s)
      原田恵理子・渡辺弥生・藤枝静暁・本田真大・江村理奈・相川 充
    • Organizer
      日本心理学会
    • Place of Presentation
      同志社大学
    • Year and Date
      2014-09-12
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 教師志望学生へのSST実践の試み2014

    • Author(s)
      原田恵理子・渡辺弥生
    • Organizer
      日本心理学会
    • Place of Presentation
      同志社大学
    • Year and Date
      2014-09-12
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] ソーシャルスキルトレーニングを実践するための環境つくりとは(自主シンポジウム)

    • Author(s)
      原田恵理子・星雄一郎・渡辺弥生・佐野和規・齊藤敦子・江村理奈
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Place of Presentation
      法政大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] ネットいじめの予防を目的としたソーシャルスキルトレーニング

    • Author(s)
      原田恵理子・矢代幸子
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Place of Presentation
      法政大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 授業者の違いによるSSTの効果の検討

    • Author(s)
      原田恵理子・渡辺弥生
    • Organizer
      日本発達心理学会
    • Place of Presentation
      京都大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Book] 基礎基本シリーズ 最新 特別活動論2016

    • Author(s)
      原田恵理子・高橋知己・森山賢一・加々美肇
    • Total Pages
      120
    • Publisher
      大学教育出版
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Book] 中学生・高校生のためのソーシャル・スキル・トレーニング2015

    • Author(s)
      渡辺弥生・原田恵理子編
    • Total Pages
      126
    • Publisher
      明治図書出版
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Book] ICT教育による新しい学校教育2015

    • Author(s)
      原田恵理子・森山賢一編
    • Total Pages
      135
    • Publisher
      北樹出版
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Book] 学校の情報教育(仮)2015

    • Author(s)
      原田恵理子・森山賢一
    • Total Pages
      154
    • Publisher
      北樹出版
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Book] 基礎基本シリーズ 最新 進路指導論2015

    • Author(s)
      神野健・原田恵理子・森山賢一
    • Total Pages
      112
    • Publisher
      大学教育出版
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Book] 今の時代に必要な ソーシャルスキルトレーニング 中学校/高校編(仮)2015

    • Author(s)
      渡辺弥生・原田恵理子
    • Total Pages
      136
    • Publisher
      明治図書
    • Related Report
      2014 Research-status Report

URL: 

Published: 2014-07-25   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi