• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The effects of "cross-boundary"experience in the reading-book activity from childhood to early adolescence on their social-cognitive development

Research Project

Project/Area Number 25380891
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Educational psychology
Research InstitutionShirayuri College

Principal Investigator

TAJIMA Nobumoto  白百合女子大学, 文学部, 教授 (90002295)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) MIYASHITA Takahiro  白百合女子大学, 人間総合学部, 教授 (00190778)
Research Collaborator OKUMA Mikako  秋草学園短期大学, 専任講師
IWASAKI Eriko  白百合女子大学, 生涯発達研究教育センター, 研究員
OKUMURA Momoko  白百合女子大学, 大学院文学研究科, 博士課程
伊東 直登  塩尻市市民交流センター
松本 美幸  塩尻市市民交流センター
Project Period (FY) 2013-04-01 – 2016-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2015)
Budget Amount *help
¥4,810,000 (Direct Cost: ¥3,700,000、Indirect Cost: ¥1,110,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2013: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywords読み聞かせ活動 / 読書活動 / 社会的相互作用 / 自己内相互作用 / 垂直的越境活動 / 水平的越境活動 / 社会情動的発達 / 認知発達 / 読み聞かせ / 読み合い / 親の関わり方 / 読書への取組み / 読書経験の共有 / 認知・社会的発達 / 役割間越境的交流 / 場面間越境的交流 / 読書関連活動 / 図書館教育 / 境界横断 / 越境的交流 / 社会情動発達
Outline of Final Research Achievements

This study aimed to examine the relation of family, school or community environments supporting children’s reading-book activities from childhood to early adolescence to their style of reading-book activities and social-cognitive development.
The results showed as follows. (1) The “vertical cross-boundary” experience, such as self-book-reading activity, done through child’s taking parent’s role in the parent-child co-book-reading activity, is related to preschoolers’ social-cognitive development.(2) The “horizontal cross-boundary” experience, such as the information exchange on school children’s book-reading activity, facilitating the reexamination of their own role-taking experience, is related to their social-cognitive development, through their deep reading-book activity, such as the orientation of detailed reading activity and their “feeling of self-efficacy” on book-reading.

Report

(4 results)
  • 2015 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2014 Research-status Report
  • 2013 Research-status Report
  • Research Products

    (15 results)

All 2016 2015 2014 Other

All Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 5 results) Presentation (8 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] 乳幼児期の読み聞かせ・読書活動支援のあり方と子どもの発達との関連性2015

    • Author(s)
      奥村桃子・田島信元・宮下孝広・大熊美佳子・岩崎衣里子
    • Journal Title

      生涯発達心理学研究

      Volume: 7 Pages: 65-76

    • NAID

      40020671840

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 児童期・青年期の読書環境が読書活動のあり方,認知・社会的発達に及ぼす影響過程2015

    • Author(s)
      大熊美佳子・宮下孝広・田島信元・奥村桃子・岩崎衣里子
    • Journal Title

      生涯発達心理学研究

      Volume: 7 Pages: 107-120

    • NAID

      40020672001

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 絵本の読み聞かせを通した「共感的心の理論」の深まり2015

    • Author(s)
      杉沢智子・田島信元
    • Journal Title

      生涯発達心理学研究

      Volume: 7 Pages: 13-26

    • NAID

      40020671716

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 「歌いかけ・読み聞かせ」に関わる母子相互作用と母親の発達期待が0~2歳児の発達に及ぼす影響2015

    • Author(s)
      板橋利枝・田島信元・宮下孝広
    • Journal Title

      生涯発達心理学研究

      Volume: 7 Pages: 85-106

    • NAID

      40020671974

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 乳幼児期から青年期に至る「読み聞かせ-読書」活動の実態と促進要因の検討2014

    • Author(s)
      田島信元・宮下孝広・大熊美佳子・岩崎衣里子・松本美幸・伊東直登
    • Journal Title

      生涯発達心理学研究

      Volume: 6 Pages: 105-142

    • NAID

      40020725177

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 乳幼児期から青年期に至る読書活動のあり方と発達との関連(1):乳幼児期における読書活動と親のかかわりとの関連2015

    • Author(s)
      奥村桃子・田島信元・宮下孝広・大熊美佳子・岩崎衣里子
    • Organizer
      日本発達心理学会第26回大会
    • Place of Presentation
      東京大学(東京都文京区)
    • Year and Date
      2015-03-20 – 2015-03-22
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 乳幼児期から青年期に至る読書活動のあり方と発達との関連(1):児童期・青年期における読書活動のあり方の発達的変化について2015

    • Author(s)
      大熊美佳子・岩崎衣里子・奥村桃子・宮下孝広・田島信元
    • Organizer
      日本発達心理学会第26回大会
    • Place of Presentation
      東京大学(東京都文京区)
    • Year and Date
      2015-03-20 – 2015-03-22
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 発達を促すコミュニケーション・ツールの独自性とその効用(2):子どもの発達的変化に対応するツールのあり方2015

    • Author(s)
      田島信元・板橋利枝・宮下孝広・小谷恵・木原竜平・南徹弘
    • Organizer
      日本発達心理学会第26回大会
    • Place of Presentation
      東京大学(東京都文京区)
    • Year and Date
      2015-03-20 – 2015-03-22
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 読み聞かせ・読書指導を通した社会実践型発達支援の試み:発達科学的視点を基礎として2015

    • Author(s)
      田島信元・岩崎衣里子・宮下孝広・内田直人
    • Organizer
      日本発達心理学会第26回大会
    • Place of Presentation
      東京大学(東京都文京区)
    • Year and Date
      2015-03-20 – 2015-03-22
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 乳幼児・児童・青年期の読書活動支援のあり方と成果(1):「生涯読書」運動に向けた公的支援の実態調査2014

    • Author(s)
      田島信元・奥村桃子・宮下孝広・大熊美佳子・岩崎衣里子・松本美幸・伊東直登
    • Organizer
      日本子育て学会第6回大会
    • Place of Presentation
      秋草学園短期大学(埼玉県所沢市)
    • Year and Date
      2014-11-22 – 2014-11-23
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 乳幼児・児童・青年期の読書活動支援のあり方と成果(2):「乳幼児期の読み聞かせと子どもの発達の分析2014

    • Author(s)
      奥村桃子・田島信元・宮下孝広・大熊美佳子・岩崎衣里子
    • Organizer
      日本子育て学会第6回大会
    • Place of Presentation
      秋草学園短期大学(埼玉県所沢市)
    • Year and Date
      2014-11-22 – 2014-11-23
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 発達を促すコミュニケーション・ツールの独自性とその効用

    • Author(s)
      田島信元
    • Organizer
      日本発達心理学会
    • Place of Presentation
      京都大学(京都府京都市)
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 発達支援としての拡張的「読み聞かせ」活動のあり方

    • Author(s)
      宮下孝広
    • Organizer
      日本発達心理学会
    • Place of Presentation
      京都大学(京都府京都市)
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Book] 歌と絵本が育む子どもの豊かな心2016

    • Author(s)
      田島信元・宮下孝広・佐々木丈夫・秋田喜代美(共編)
    • Total Pages
      230
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Book] 歌と絵本が育む子どもの豊かな心と成長2014

    • Author(s)
      田島信元・佐々木丈夫・宮下孝広(編)
    • Total Pages
      270
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • Related Report
      2013 Research-status Report

URL: 

Published: 2014-07-25   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi