• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Neuro-psychological study about children with Autism Spectrum Disorder

Research Project

Project/Area Number 25380894
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Educational psychology
Research InstitutionWaseda University

Principal Investigator

SASAKI KAZUYOSHI  早稲田大学, 人間科学学術院, 教授 (70285352)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 堤 俊彦  大阪人間科学大学, 人間科学部, 教授 (20259500)
小関 俊祐  桜美林大学, 心理・教育学系, 講師 (30583174)
加藤 美朗  関西福祉科学大学, 教育学部, 准教授 (40615829)
門脇 千恵  人間環境大学, その他部局等, 教授 (50204524)
Project Period (FY) 2013-04-01 – 2017-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2016)
Budget Amount *help
¥4,810,000 (Direct Cost: ¥3,700,000、Indirect Cost: ¥1,110,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2013: ¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Keywords自閉スペクトラム症 / 視線追跡 / アイコンタクト / 社会的スキル / 共同注視 / 認知行動療法 / 社会的スキル訓練 / 対人場面 / 対人行動 / 対人関係 / 自閉症スペクトラム障害 / 表情認知 / 対人コミュニケーション / 顔刺激 / 社会的場面 / 非言語性学習障害 / コミュニケーションプログラム / 社交不安 / 抑うつ / アスペルガー障害 / ヒトカオ刺激 / 脳血流 / グループ適応
Outline of Final Research Achievements

The significance from which neuropsychological knowledge is introduced into psychological intervention to children with autism spectrum disorders was considered. 4 expressions of line drawing and picture were shown on the monitor and an interference stimulus as an accessary next was added first by a chase of eyes. Watch to the middle of the forehead and the mouth was high, and as a result, ASD adolescents could admit the significant difference neither normal adolescents nor ASD children. At the condition to answer several questions of a face of animation, there were no significant differences in ASD adolescents between normal adolescents at the territory of paying attention. ASD children tended to watch a nose carefully than a ASD adolescents than eyes and the mouth.
Turntaking and eye contacts of ASD infants were lower than normal infants in mother and child's interpersonal situations.

Report

(5 results)
  • 2016 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2015 Research-status Report
  • 2014 Research-status Report
  • 2013 Research-status Report
  • Research Products

    (19 results)

All 2017 2015 2014

All Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 2 results) Presentation (14 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results)

  • [Journal Article] 教育現場で生かす応用行動分析2015

    • Author(s)
      小関俊祐
    • Journal Title

      盛岡市教育委員会平成27年度「インクルーシブ教育システム構築モデル事業(モデルスクール)」研究報告書

      Volume: 1 Pages: 37-45

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] 教員志望の大学生の不安と抑うつに及ぼす拒絶に対する過敏性と自動思考の影響2014

    • Author(s)
      小関俊祐・巣山晴菜・兼子唯・鈴木伸一
    • Journal Title

      健康心理学研究

      Volume: 27 Pages: 35-44

    • NAID

      130004682728

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 東日本大震災被災高校生に対する集団認知行動的介入がPTSD症状と抑うつ症状に及ぼす効果2014

    • Author(s)
      小関俊祐・大谷哲弘・小関真実・伊藤大輔
    • Journal Title

      ストレスマネジメント研究

      Volume: 10 Pages: 111-120

    • NAID

      40020170599

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 特別支援教育の考え方と実践上のポイント2014

    • Author(s)
      小関俊祐
    • Journal Title

      岡崎の教育

      Volume: 54 Pages: 97-97

    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Journal Article] 5歳女児と家族のインターラクション2014

    • Author(s)
      門脇千恵・佐々木和義・桂川泰典・斎藤啓子・森田智子・西垣里志・曽我部美恵子
    • Journal Title

      関西看護医療大学紀要

      Volume: 6

    • NAID

      110009752105

    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 疑似的対人場面での表情刺激に対する視線追跡の検討(1)-自閉スペクトラム症の発達過程-2017

    • Author(s)
      佐々木和義
    • Organizer
      日本特殊教育学会第55回大会
    • Place of Presentation
      名古屋国際会議場
    • Year and Date
      2017-09-16
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 疑似的対人場面での表情刺激に対する視線追跡の検討(2)-自閉スペクトラム青年と健常青年の比較-2017

    • Author(s)
      白石彩
    • Organizer
      日本特殊教育学会第55回大会
    • Place of Presentation
      名古屋国際会議場
    • Year and Date
      2017-09-16
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 幼児期にある児童とその親との社会的層が作用-発達障害の早期発見の手がかり-2015

    • Author(s)
      門脇千恵・佐々木和義
    • Organizer
      日本母性衛生学会
    • Place of Presentation
      盛岡市民文化ホール「マリオス」/いわて県民情報交流センター「アイーナ」
    • Year and Date
      2015-10-15
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] Utility of behavioral consultation based on functional analysis for a junior high school student.2015

    • Author(s)
      Koseki, S., Kusumi, K., Tachibana, M., Sokabe, Y., Ono, H., & Koseki, M.
    • Organizer
      8th International Conference of Association for Behavior Analysis International
    • Place of Presentation
      京都国際会議場
    • Year and Date
      2015-09-27
    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 特別支援教育における認知行動療法の展開2015

    • Author(s)
      小関俊祐
    • Organizer
      日本心理学会第79回大会 公募シンポジウムSS-006 子どもを対象とした認知行動療法の有効性
    • Place of Presentation
      名古屋国際会議場
    • Year and Date
      2015-09-22
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 教育領域における健康心理学によるエンパワメント2015

    • Author(s)
      小関俊祐
    • Organizer
      日本健康心理学会第28回大会 準備委員会企画シンポジウム(SA05) 健康心理学によるエンパワメントー認知行動療法の視点からー
    • Place of Presentation
      桜美林大学
    • Year and Date
      2015-09-05
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] ポジティブな心理的敏感さがレジリエンスに及ぼす影響ーASD傾向の高さと本来感との関連ー2015

    • Author(s)
      土田弥生・佐々木和義
    • Organizer
      日本教育心理学会題57回総会発表論文集,492
    • Place of Presentation
      新潟市朱鷺メッセ
    • Year and Date
      2015-08-26
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] Comparing eye-tracking in children and adolescents with Asperger Spectrum(ASD) to adolescents without ASD: the foundation of social skills trainings.2015

    • Author(s)
      SASAKI,Kzuyoshi; YANAGI,Tadahiro; KADOWAKI,Chie,
    • Organizer
      5th Asian Cognitive Behavior Therapy Conference
    • Place of Presentation
      Jiangsu Conference Center(Zhongshan Hotel,南京市玄武区中山路200)
    • Year and Date
      2015-05-16
    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 東日本大震災被災児童と他地域児童の比較による行動活性/行動抑制傾向と抑うつの関連の検討2014

    • Author(s)
      小関俊祐
    • Organizer
      第21回日本行動医学会学術総会
    • Place of Presentation
      早稲田大学所沢キャンパス
    • Year and Date
      2014-11-22 – 2014-11-23
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 自閉症スペクトラム障害をもつ児童・生徒のヒト顔刺激に対する視線追跡の特徴-その発達過程-2014

    • Author(s)
      佐々木和義・柳忠宏・桂川泰典・門脇千恵
    • Organizer
      日本教育心理学会題56回総会
    • Place of Presentation
      神戸国際会議場
    • Year and Date
      2014-11-07 – 2014-11-09
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 通常学級に在籍する問題行動を示す児童・生徒に対する行動論に基づく支援の展望2014

    • Author(s)
      楠見潔・千葉晴菜・田邊雅也・川井健太・長内杏奈・小関俊祐
    • Organizer
      日本認知・行動療法学会第40回大会
    • Place of Presentation
      富山国際会議場
    • Year and Date
      2014-11-01 – 2014-11-03
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 自閉症スペクトラム障害をもつ高校生のヒト顔刺激に対する視線追跡の特徴-健常高校生との比較-2014

    • Author(s)
      佐々木和義・柳忠宏・桂川泰典・門脇千恵
    • Organizer
      日本特殊教育学会代52回大会
    • Place of Presentation
      高知大学朝倉キャンパス
    • Year and Date
      2014-09-20 – 2014-09-22
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 自閉症スペクトラム障害を持つ児童・生徒のヒト顔刺激に対する視線追跡の特徴ーその発達過程ー2014

    • Author(s)
      佐々木和義・柳忠宏・桂川泰典・門脇千恵
    • Organizer
      日本教育心理学会題56回総会
    • Place of Presentation
      神戸国際会議場
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 自閉症スペクトラム障害を持つ高校生のヒト顔刺激に対する視線追跡の特徴ー健常高校生との比較ー2014

    • Author(s)
      佐々木和義・柳忠宏・桂川泰典・門脇千恵
    • Organizer
      日本特殊教育心理学会台2回大会
    • Place of Presentation
      高知大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report

URL: 

Published: 2014-07-25   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi