• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Lesson Study Based on Learning Through Discussion in High School/University Connection

Research Project

Project/Area Number 25380908
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Educational psychology
Research InstitutionKurume University

Principal Investigator

Yasunaga Satoru  久留米大学, 文学部, 教授 (60182341)

Project Period (FY) 2013-04-01 – 2016-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2015)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2013: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
KeywordsLTD話し合い学習法 / 協同学習 / 授業づくり / 教師教育 / 高大接続教育 / 初年次教育 / アクティブラーニング / 論理的思考 / 言語技術 / アクティブ・ラーニング
Outline of Final Research Achievements

The core of High School/University Connection is to share the educational purpose at high schools and universities and to design classes on the bases of the same educational philosophy to achieve this purpose. On the assumption of this idea, we aimed at human resources development in this study. We constructed a model of classes based on LTD, which is one of the techniques of Cooperative Learning. We practiced it at high schools, vocational schools and universities, and evaluated research results. In addition, we hold workshops about designing classes continuously for those teachers who focus on the theory and techniques of Cooperative Learning in their schools and universities.

Report

(4 results)
  • 2015 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2014 Research-status Report
  • 2013 Research-status Report
  • Research Products

    (17 results)

All 2016 2015 2014 Other

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 3 results) Presentation (7 results) Book (6 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] 知的障害特別支援学級における協同学習の試み:小学校算数科「あまりのあるわり算」の実践2015

    • Author(s)
      石丸敏文・安永悟
    • Journal Title

      協同と教育

      Volume: 11号

    • NAID

      40020732438

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 協同による活動性の高い授業づくり2014

    • Author(s)
      安永 悟
    • Journal Title

      日本学校心理士会年報

      Volume: 6号 Pages: 47-57

    • Related Report
      2013 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] LTD話し合い学習法を活用した授業づくり:看護学生を対象とした言語技術教育2014

    • Author(s)
      須藤 文・安永 悟
    • Journal Title

      初年次教育学会誌

      Volume: 6巻1号 Pages: 78-85

    • Related Report
      2013 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] ディープ・アクティブラーニングへと誘う「学びログ」による 形成的学修評価システムの構築とポートフォリオの開発(第1報)2016

    • Author(s)
      木村美奈子・二摩修司・安永悟・平治彦
    • Organizer
      情報処理学会 第78回全国大会
    • Place of Presentation
      慶應義塾大学
    • Year and Date
      2016-03-10
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 学校種を越えた教育連携の視点2015

    • Author(s)
      安永悟
    • Organizer
      初年次教育学会
    • Place of Presentation
      明星大学
    • Year and Date
      2015-09-03
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 知的障害を伴う広汎性発達障害児に対する協同学習の試み2014

    • Author(s)
      石丸文敏・安永悟
    • Organizer
      日本協同教育学会第11回大会
    • Place of Presentation
      創価大学(東京都八王子市)
    • Year and Date
      2014-10-25
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 協同学習を中核とした高校数学の授業改善:授業進度の加速と学力保障2014

    • Author(s)
      石山信幸・古賀渉・安永 悟
    • Organizer
      日本協同教育学会第11回大会
    • Place of Presentation
      創価大学(東京都八王子市)
    • Year and Date
      2014-10-25
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] LTDを基盤とした対話中心授業モデルの検討:批判的思考の育成を手がかりとして2014

    • Author(s)
      安永悟・須藤文・松永有紀子・徳田智代
    • Organizer
      初年次教育学会第7回大会
    • Place of Presentation
      帝塚山大学(奈良県奈良市)
    • Year and Date
      2014-09-04
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] LTDを中核に据えた授業づくり

    • Author(s)
      安永 悟
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Place of Presentation
      法政大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 協同学習導入に対する高校生の認識と過去経験との関係:高校1年生に対する質問紙調査から

    • Author(s)
      石山信幸・安永 悟
    • Organizer
      日本協同教育学会
    • Place of Presentation
      札幌大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Book] アクティブラーニングの技法・授業デザイン2016

    • Author(s)
      安永悟・関田一彦・水野正朗 (編著)
    • Total Pages
      152
    • Publisher
      東信堂
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Book] Deep Active-Learning : Towards Deepening Student Learning in Undergraduate Education2016

    • Author(s)
      Satoru Yasunaga (Kayo Matsushita ed.)
    • Total Pages
      274
    • Publisher
      Springer
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Book] 協同学習が創るアクティブラーニング2016

    • Author(s)
      安永悟・岡田範子 (杉江修治 編著)
    • Total Pages
      200
    • Publisher
      明治書店
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Book] ディープ・アクティブラーニング ー大学授業を深化させるためにー2015

    • Author(s)
      安永悟(分担執筆)
    • Publisher
      勁草書房
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Book] LTD話し合い学習法2014

    • Author(s)
      安永悟・須藤文
    • Total Pages
      181
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Book] LTD話し合い学習法2014

    • Author(s)
      安永 悟・須藤 文
    • Total Pages
      178
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Remarks] 安永悟研究室

    • URL

      http://yasunaga.me/wiki.cgi

    • Related Report
      2015 Annual Research Report

URL: 

Published: 2014-07-25   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi