• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research on the Development of a Ppsychoeducational Program Aimed at Suicide Prevention for Teachers

Research Project

Project/Area Number 25380929
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Clinical psychology
Research InstitutionHyogo University of Teacher Education

Principal Investigator

ARAI HAJIME  兵庫教育大学, 学校教育研究科, 教授 (60432580)

Project Period (FY) 2013-04-01 – 2017-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2016)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2013: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywords自殺予防 / 心理教育 / 自殺親和性 / バーンアウト / レジリエンス / ソーシャルサポート / 援助希求性 / 同僚性 / 自殺念慮 / 離職意思 / 職場のソーシャルサポート / 教師 / 自殺
Outline of Final Research Achievements

When considering the background of teacher's suicide, there is teacher burnout as a promoting factor, and there are social support and resilience as a deterrence factor. Therefore, the purpose of this research is to develop a psychoeducational program aimed at improving the attitude seeking assistance and resilience reducing burnout and suicide affinity. In 2016, this program was implemented as in-school training for elementary, junior high and high school teachers (77 people). As a result, it was confirmed that the understanding of psychological crisis and the attitude seeking assistance were promoted, and the suicide affinity attitude was reduced.

Report

(5 results)
  • 2016 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2015 Research-status Report
  • 2014 Research-status Report
  • 2013 Research-status Report
  • Research Products

    (18 results)

All 2017 2016 2015 2014

All Journal Article (11 results) (of which Peer Reviewed: 3 results) Presentation (6 results) (of which Invited: 2 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 新学期の多忙と頑張りすぎからバーンアウトしないために2017

    • Author(s)
      新井肇
    • Journal Title

      学校教育相談

      Volume: 第71巻第5号 Pages: 113-118

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] 教員のストレス2016

    • Author(s)
      新井肇
    • Journal Title

      精神療法

      Volume: 第42巻第5号 Pages: 68-70

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] 学校における自殺のポストベンション研修プログラムの開発及び実践に関する研究2016

    • Author(s)
      赤澤真旗子・新井肇
    • Journal Title

      生徒指導学研究

      Volume: 第16号 Pages: 114-124

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 子ども自殺を防ぐための具体策とは(上)2016

    • Author(s)
      新井肇
    • Journal Title

      週間教育資料

      Volume: 通巻1527号 Pages: 24-25

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] 子ども自殺を防ぐための具体策とは(下)2016

    • Author(s)
      新井肇
    • Journal Title

      週間教育資料

      Volume: 通巻1528号 Pages: 24-25

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] 教師バーンアウト再考-燃え尽きる前にどう支え合うか-2016

    • Author(s)
      新井肇
    • Journal Title

      学校メンタルヘルス

      Volume: 第18巻第2号 Pages: 85-94

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] 学校における自殺予防の取組2016

    • Author(s)
      新井肇
    • Journal Title

      学校保健研究

      Volume: 第57巻第6号 Pages: 293-296

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] 生徒指導の担い手としての新人教員のメンタルヘルス2015

    • Author(s)
      新井肇
    • Journal Title

      生徒指導学研究

      Volume: 第14巻 Pages: 43-50

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 教員の職務環境の変化と教師教育の課題-生徒指導をめぐる状況を中心に-2014

    • Author(s)
      新井肇
    • Journal Title

      学校教育研究第29巻 日本学校教育学会

      Volume: 第29巻

    • NAID

      110009970642

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 教師のメンタルヘルス―その実態と課題2014

    • Author(s)
      新井肇
    • Journal Title

      児童心理

      Volume: 第68巻第12号 Pages: 1-10

    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Journal Article] 多忙のなかで燃え尽きないために2014

    • Author(s)
      新井肇
    • Journal Title

      月刊学校教育相談

      Volume: 第28巻第3号 Pages: 38-41

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 子どものいじめ予防・自殺防止とカウンセリング活動2016

    • Author(s)
      新井肇,西山久子,相馬誠一,伊藤美奈子,阪中順子
    • Organizer
      日本カウンセリング学会第49回大会
    • Place of Presentation
      山形大学
    • Year and Date
      2016-08-27
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 学校における自殺のポストベンションに関する実践的研究(Ⅰ)~生徒の自殺を体験した教職員・生徒・保護者・SCからの聴き取りと分析~2016

    • Author(s)
      赤座真旗子,新井肇
    • Organizer
      第40回日本自殺予防学会総会
    • Place of Presentation
      東京国際フォーラム
    • Year and Date
      2016-05-18
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 学校における自殺のポストベンションに関する実践的研究(Ⅱ)~当事者の聴き取りに基づく事後対応マニュアルの開発~2016

    • Author(s)
      新井肇,赤澤真旗子
    • Organizer
      第40回日本自殺予防学会
    • Place of Presentation
      東京国際フォーラム
    • Year and Date
      2016-05-18
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 生徒が求める自殺のポストベンションの対応課題2015

    • Author(s)
      赤澤真旗子新井肇
    • Organizer
      第39回日本自殺予防学会総会
    • Place of Presentation
      青森県立保健大学
    • Year and Date
      2015-09-11
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 教員のメンタルヘルスについて考える-燃え尽きる前にどう支え合うか2015

    • Author(s)
      新井肇
    • Organizer
      日本カウンセリング学会第48回大会
    • Place of Presentation
      環太平洋大学
    • Year and Date
      2015-08-28
    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 教師バーンアウト再考―燃え尽きる前にどう支え合うか―2015

    • Author(s)
      新井肇
    • Organizer
      日本学校メンタルヘルス学会
    • Place of Presentation
      兵庫県民会館
    • Year and Date
      2015-01-11
    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Invited
  • [Book] 「教師を辞めようかな」と思ったら読む本2016

    • Author(s)
      新井肇
    • Total Pages
      136
    • Publisher
      明治図書
    • Related Report
      2016 Annual Research Report

URL: 

Published: 2014-07-25   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi