• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Basic Study of Conflicts and Coping Skills for Self-Understanding with High-Functioning Autism Spectrum Disorder

Research Project

Project/Area Number 25380931
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Clinical psychology
Research InstitutionYamaguchi University

Principal Investigator

Kiya Hidekatsu  山口大学, 教育学部, 教授 (50225083)

Project Period (FY) 2013-04-01 – 2016-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2015)
Budget Amount *help
¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2015: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2014: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2013: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywords臨床心理学 / 自閉症スペクトラム障害 / 自閉症スペクトラム障害の自己理解 / ウェクスラー式知能検査 / 集中型「自己理解」プログラム / 自己理解 / WAIS-Ⅲ知能検査 / 青年期自己理解 / 10年間追跡調査 / 10年間の追跡調査 / 青年期の自己理解 / WAIS-III知能検査 / WISC-III知能検査
Outline of Final Research Achievements

High-Functioning Autism Spectrum Disorder (HF-ASD) that author and colleges follow their supports for 10 years from childhood achieved stable “Self-Understanding” . Because HF-ASD learned expression of their individuality with flexible understanding of situation, high skill of help-sign and high achievement of studying and working experiences. But, HF-ASD that we follow their supports for 10 years from adolescence have difficulty in activities at home and office, or intensive planning and predicting after adolescence. Finally, we suggested that intensive “Self-Understanding “Program have some effects for activating their activities and promoting their consciousness of conflict and coping skills.

Report

(4 results)
  • 2015 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2014 Research-status Report
  • 2013 Research-status Report
  • Research Products

    (27 results)

All 2017 2016 2015 2014 2013 Other

All Journal Article (14 results) (of which Acknowledgement Compliant: 3 results,  Open Access: 1 results) Presentation (8 results) (of which Invited: 2 results) Book (5 results)

  • [Journal Article] 敏感すぎる子の豊かな感受性を育む-創造活動を通して2016

    • Author(s)
      木谷秀勝
    • Journal Title

      児童心理

      Volume: 70(3) Pages: 89-95

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Journal Article] 総論:思春期・青年期から始める「大人になる・社会に出る」ために必要になってくること2016

    • Author(s)
      木谷秀勝
    • Journal Title

      アスペハート

      Volume: 42 Pages: 8-13

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Journal Article] 青年期の自閉症スペクトラム障害を対象とした集中型「自己理解」プログラム2016

    • Author(s)
      木谷秀勝・中島俊思・田中尚樹・坂本佳織・宇野千咲香・長岡里帆
    • Journal Title

      山口大学教育学部附属教育実践総合センター研究紀要

      Volume: 41 Pages: 63-70

    • NAID

      120005741333

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 「揺れながら生きる」自己を発見するための臨床描画-「みる」から「みつける」ことへの気づき-2016

    • Author(s)
      木谷秀勝
    • Journal Title

      臨床描画研究

      Volume: 31

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 青年期の高機能ASDへの支援-「自己理解」を中心に2016

    • Author(s)
      木谷秀勝
    • Journal Title

      児童青年精神医学とその近接領域

      Volume: 57

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 思春期・青年期の発達障害の心理アセスメントと支援2015

    • Author(s)
      木谷秀勝
    • Journal Title

      教育と医学

      Volume: 63(11) Pages: 30-35

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Journal Article] 高機能ASD大学生に対する就労を視野に入れた支援の試み2014

    • Author(s)
      木谷 秀勝、田中亜矢巳
    • Journal Title

      山口大学教育学部附属教育実践総合センター研究紀要

      Volume: 39 Pages: 119-128

    • NAID

      120005617795

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 特集にあたり/「自己理解」の先に見えるものは?2014

    • Author(s)
      木谷 秀勝
    • Journal Title

      アスペハート

      Volume: 37 Pages: 26-30

    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Journal Article] 発達障害児の支援を長期的視点から考える―高機能ASD児の10年間の追跡調査を通して2014

    • Author(s)
      木谷 秀勝
    • Journal Title

      岐阜県小児科医会報

      Volume: 48 Pages: 48-53

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Journal Article] 高機能自閉症スペクトラム障害児の自己の形成をめぐる発達的変化―小学校から8年間の継続調査(主にWISC-III)の分析2014

    • Author(s)
      木谷 秀勝、田中 亜矢巳
    • Journal Title

      山口大学大学院教育学研究科附属臨床心理センター紀要

      Volume: 4 Pages: 59-67

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Journal Article] 自分の障害を理解する―自己理解支援2014

    • Author(s)
      木谷 秀勝
    • Journal Title

      臨床心理学

      Volume: 79 Pages: 61-64

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Journal Article] 子どもの発達と知的評価~自己理解をめぐって:「自己理解」研修合宿の実践から2014

    • Author(s)
      木谷 秀勝
    • Journal Title

      アスペハート

      Volume: 36 Pages: 90-97

    • NAID

      40020011962

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Journal Article] 子どもの発達と知的評価~自己理解をめぐって2013

    • Author(s)
      木谷 秀勝
    • Journal Title

      アスペハート

      Volume: 34 Pages: 88-95

    • NAID

      40019806293

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Journal Article] 子どもの発達と知的評価-日間賀島での「自己理解」プログラムの実践2013

    • Author(s)
      木谷 秀勝
    • Journal Title

      アスペハート

      Volume: 35 Pages: 82-89

    • NAID

      40019903361

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 青年期の発達障害のアセスメントと支援2015

    • Author(s)
      木谷秀勝
    • Organizer
      「教育と医学の会」シンポジウム
    • Place of Presentation
      天神スカイホール(福岡県福岡市中央区)
    • Year and Date
      2015-11-07
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 青年期の高機能ASDへの支援-「自己理解」を中心に2015

    • Author(s)
      木谷秀勝
    • Organizer
      日本児童青年精神医学会第56回総会シンポジウム2
    • Place of Presentation
      パシフィコ横浜(神奈川県横浜市)
    • Year and Date
      2015-09-29
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 「揺れながら生きる」自己を発見するための臨床描画 -「みる」から「みつける」ことへの気づき-2015

    • Author(s)
      木谷秀勝
    • Organizer
      日本描画テスト・描画療法学会第25回大会シンポジウム
    • Place of Presentation
      大正大学(東京都豊島区)
    • Year and Date
      2015-09-05
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] アセスメントと治療・教育・訓練へのWISC-Ⅳの活用2015

    • Author(s)
      木谷 秀勝
    • Organizer
      第39回九州自閉症研究協議会
    • Place of Presentation
      アバンセ(佐賀市)
    • Year and Date
      2015-03-15
    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 高機能自閉症スペクトラム障害児者への10年間の追跡調査-WISC-Ⅲ・WAIS-Ⅲのプロフィールからの分析2014

    • Author(s)
      木谷 秀勝、川口 智美、豊丹生 啓子、中庭 洋一
    • Organizer
      日本児童青年精神医学会第55回総会
    • Place of Presentation
      アクトシティ浜松(浜松市)
    • Year and Date
      2014-10-11 – 2014-10-13
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 青年期ASD者のWAIS-IIIの追跡調査を通した社会適応の分析2013

    • Author(s)
      木谷 秀勝、川口 智美、豊丹生 啓子、本吉 菜つみ、中庭 洋一
    • Organizer
      日本児童青年精神医学会第54回総会
    • Place of Presentation
      札幌コンベンションセンター(札幌市)
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 発達障害をもつ高校生・大学生への支援

    • Author(s)
      木谷 秀勝
    • Organizer
      名古屋大学発達心理精神科学教育研究センター主催 発達障害分野における治療教育的支援事業:発達障害児のライフサイクル支援セミナー(シンポジウム)
    • Place of Presentation
      名古屋大学豊田講堂ホール(名古屋市)
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 発達障害児の支援を長期的視点から考える―高機能ASD児の10年間の追跡調査を通して

    • Author(s)
      木谷 秀勝
    • Organizer
      第3回岐阜県小児科医会学術講演会・東濃小児科医会合同講演会
    • Place of Presentation
      恵那医師会館(岐阜県中津川市)
    • Related Report
      2013 Research-status Report
    • Invited
  • [Book] 日常臨床に活かす精神分析2017

    • Author(s)
      祖父江典人・細澤仁編集
    • Publisher
      誠信書房
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Book] 自己理解プログラム FOR TEENS WHO AM I ?2015

    • Author(s)
      木谷 秀勝、辻井正次監修
    • Total Pages
      14
    • Publisher
      特定非営利法人アスペ・エルデの会
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Book] 発達障害の「本当の理解」とは-医学、心理、教育、当事者、それぞれの視点2014

    • Author(s)
      市川 宏伸、佐々木康栄、宇野 洋太、内山登紀夫、千住 淳、明翫 光宜、熊谷晋一郎、長崎 勤、阿部 利彦、山本純一郎、綾屋 紗月、藤堂 栄子、尾崎 ミオ、木谷 秀勝
    • Publisher
      金子書房
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Book] さわやか君・さわやかさんになるために-気もちを言葉で伝えてみよう2014

    • Author(s)
      木谷 秀勝監修
    • Total Pages
      14
    • Publisher
      特定非営利法人アスペ・エルデの会
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Book] 子どもの発達支援と心理アセスメント―自閉症スペクトラムの「心の世界」を理解する2013

    • Author(s)
      木谷秀勝
    • Total Pages
      2002
    • Publisher
      金子書房
    • Related Report
      2013 Research-status Report

URL: 

Published: 2014-07-25   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi