• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The Role of the Teachers and the Conditions for their Educational Practice to Revival Regional Communities -To improve Program Development for Training Community Creation Teachers

Research Project

Project/Area Number 25380998
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education
Research InstitutionHokkaido University of Education

Principal Investigator

Yasufumi Miyamae  北海道教育大学, 教育学部, 准教授 (30584156)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) SOEDA Yoshifumi  福岡大学, 人文学部, 准教授 (80531087)
HIRAOKA Shunichi  北海道教育大学, 教育学部釧路校, 准教授 (70567990)
NOMURA Takashi  北海道教育大学, 教育学部釧路校, 准教授 (00507171)
YASUI Tomoe  岐阜女子大学, 家政学部, 准教授 (40440557)
Project Period (FY) 2013-04-01 – 2016-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2015)
Budget Amount *help
¥4,810,000 (Direct Cost: ¥3,700,000、Indirect Cost: ¥1,110,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2013: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Keywords地域創造型教師 / 持続可能な地域づくり / 地域とともにある学校 / 学校を核とした地域づくり / 地域学校協働 / 教師教育 / 地域再生 / 地域とともにある学校づくり / 地方創生 / ESD / 地域教育 / 地域教育計画 / 教師養成 / 地域づくり / 協働
Outline of Final Research Achievements

The aim of this study is to investigate the role of the teachers in community revitalization and the conditions of the teachers' educational practice for community revitalization.We think there is three types of mindsets for teachers to face communities, "Community-Utilization Mindset", "Community Participation Mindset", and 'community Creation Mindset". And We think regional communities need the "Community Creatin" teachers in the future. But we should prepare the prgram for training "Community Creation Teachers".
Therefore, in this study, We collect and analyze substantial data which concernes with our theme mentioned above. Anc we are tackling the issue of improving education from one of lectures to one that aims at students learning the Community-Creation Mindsetin the future.

Report

(4 results)
  • 2015 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2014 Research-status Report
  • 2013 Research-status Report
  • Research Products

    (38 results)

All 2016 2015 2014 2013 Other

All Journal Article (20 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 3 results,  Acknowledgement Compliant: 5 results) Presentation (17 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 「地方創生」時代における「地域に根ざした教師」像―理論モデルとしての「地域創造型教師」とその養成プログラム開発に向けた研究課題2016

    • Author(s)
      宮前耕史
    • Journal Title

      へき地教育研究

      Volume: 70 Pages: 53-61

    • NAID

      120005972180

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 民俗学と教員養成―北海道教育大学釧路校における「民泊体験」の取り組みから―2016

    • Author(s)
      宮前耕史
    • Journal Title

      現代民俗学研究

      Volume: 8 Pages: 26-26

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Journal Article] 持続可能な地域づくりと教師・学校2016

    • Author(s)
      宮前耕史・添田祥史
    • Journal Title

      地域再生における教師の役割と実践の成立条件―「地域創造型教師」の養成に向けて(平成25年度~27年度科学研究費助成金(基盤研究(C))研究成果報告書)

      Volume: 0 Pages: 3-14

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 「学校発」の地域づくり―「うらほろスタイルふるさとづくり計画」の成り立ち―2016

    • Author(s)
      宮前耕史
    • Journal Title

      地域再生における教師の役割と実践の成立条件―「地域創造型教師」の養成に向けて(平成25年度~27年度科学研究費助成金(基盤研究(C))研究成果報告書)

      Volume: 0 Pages: 15-48

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] コミュニティ組織がつくる持続可能な地域文化と教育2016

    • Author(s)
      野村卓
    • Journal Title

      持続可能な食と農のための教育研究

      Volume: 1 Pages: 1-14

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Journal Article] 地域の自然環境に対する地元住民の認識変化と保全活動関与のきっかけに関する考察―認定NPO法人霧多布湿原ナショナルトラスト関係者へのインタビュー調査から2016

    • Author(s)
      柴田真由子・平岡俊一
    • Journal Title

      ESD・環境教育研究

      Volume: 18 Pages: 11-21

    • NAID

      40020830146

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 環境NPO「霧多布湿原ナショナルトラスト」の活動から見る北海道浜中町における地域・環境教育活動の到達点と課題2016

    • Author(s)
      平岡俊一
    • Journal Title

      地域再生における教師の役割と実践の成立条件―「地域創造型教師」の養成に向けて(平成25年度~27年度科学研究費助成金(基盤研究(C))研究成果報告書)

      Volume: 0 Pages: 51-66

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Journal Article] コミュニティ・スクールを核とした地域創造の可能性―子ども・大人・地域をつなぐ岐阜市のコミュニティ・スクールの展開2016

    • Author(s)
      安井智恵
    • Journal Title

      地域再生における教師の役割と実践の成立条件―「地域創造型教師」の養成に向けて(平成25年度~27年度科学研究費助成金(基盤研究(C))研究成果報告書)

      Volume: 0 Pages: 69-90

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Journal Article] 学校統廃合の円滑な実施に対するコミュニティ・スクール制度導入の成果―伝統校統合の事例から―2016

    • Author(s)
      安井智恵
    • Journal Title

      岐阜女子大学紀要

      Volume: 45 Pages: 97-108

    • NAID

      110010022316

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Journal Article] 地域のために、地域とともに―「うらほろスタイル」から学ぶ地域教育開発専攻地域教育分野の「地域創造型教師」養成の取り組み―2015

    • Author(s)
      宮前耕史、本間悠資、住吉泰斉、立野里奈、長澤愛理
    • Journal Title

      釧路論集

      Volume: 47 Pages: 12-12

    • NAID

      120005730550

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 「地域創造型」教師養成に向けたプログラム改善―「うらほろスタイル推進地域協議会」と連携した釧路校地域教育開発専攻地域教育分野の取り組み―2015

    • Author(s)
      宮前耕史・添田祥史
    • Journal Title

      北海道教育大学紀要(教育科学編)

      Volume: 65-2 Pages: 95-102

    • NAID

      110009889718

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 地域に対する愛着および協働意識を養い育む特別活動―島根県立隠岐島前高等学校の人間体験「ヒトツナギ」―2015

    • Author(s)
      宮前耕史
    • Journal Title

      ESD・環境教育研究

      Volume: 17-1 Pages: 43-54

    • NAID

      40020830277

    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Journal Article] 雑豆類を活用した生活体験と生物育成を連結させた教材開発2015

    • Author(s)
      野村卓・長縄裕太
    • Journal Title

      日本産業技術教育学会北海道支部会研究論文集

      Volume: 28 Pages: 10-14

    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Journal Article] 現代「地域教育計画」としての「うらほろスタイルふるさとづくり計画」2014

    • Author(s)
      宮前耕史
    • Journal Title

      へき地教育研究

      Volume: 69 Pages: 61-72

    • NAID

      120005956145

    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Journal Article] 北海道教育大学釧路校・地域社会と環境研究室における北海道浜中町をフィールドにした持続可能な地域づくりへの貢献を志向した教育研究活動について―サスティナブルツーリズムをテーマにした調査緩急活動(2013年度)の過程2014

    • Author(s)
      平岡俊一
    • Journal Title

      へき地教育研究

      Volume: 69 Pages: 73-80

    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Journal Article] シンポジウム報告「北海道の自然・教育・まちづくり」2014

    • Author(s)
      添田祥史・宮前耕史・平岡俊一・近江正隆・阪野真人・野村卓
    • Journal Title

      北海道教育大学釧路校研究紀要 釧路論集

      Volume: 46 Pages: 17-44

    • NAID

      110009915087

    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Journal Article] 「うらほろスタイル」から学ぶ「地域に根ざした教師」像2014

    • Author(s)
      宮前耕史・渡邊希美・上山紗耶
    • Journal Title

      北海道教育大学釧路校研究紀要 釧路論集

      Volume: 46 Pages: 9-15

    • NAID

      110009915086

    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Journal Article] 「うらほろスタイル」から学ぶ地域教育開発専攻・地域教育分野の「地域創造型教師」の取り組み2013

    • Author(s)
      宮前耕史・小林可奈・栗本由佳
    • Journal Title

      北海道教育大学釧路校研究紀要釧路論集

      Volume: 45 Pages: 1-8

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Journal Article] 地域の再生と地域伝統文化・学校教育―岩手県・大槌町における「ふるさと科」の創造と吉里吉里中学校の「郷土芸能伝承活動」―2013

    • Author(s)
      宮前耕史
    • Journal Title

      へき地教育研究

      Volume: 68 Pages: 49-61

    • NAID

      120005956135

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Journal Article] 地域づくり型温暖化対策推進のためのパートナーシップ組織の構築に関する考察―愛媛県内子町における実践の成果と課題」2013

    • Author(s)
      平岡俊一・的場信敬・豊田陽介・井上芳恵・多比良雅美・多比良康彦
    • Journal Title

      ESD・環境教育研究

      Volume: 16 Pages: 13-22

    • NAID

      40020062213

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 通学合宿を通した自尊感情の育成に関する検討2016

    • Author(s)
      野村卓・鈴木健介・佐藤良樹
    • Organizer
      2016年日本環境教育学会北海道支部・北海道環境教育研究会・北海道教育大学釧路校ESD推進センター共催研究大会
    • Place of Presentation
      札幌
    • Year and Date
      2016-03-06
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 「地域創造型教師」養成に向けたプログラム開発2015

    • Author(s)
      宮前耕史・半澤礼之
    • Organizer
      平成27年度日本教育大学協会研究集会
    • Place of Presentation
      大宮
    • Year and Date
      2015-10-10
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] コミュニティ・スクールを核とした地域創造の可能性2015

    • Author(s)
      安井智恵
    • Organizer
      日本学習社会学会第12回大会
    • Place of Presentation
      釧路
    • Year and Date
      2015-09-26
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 地域のために、地域とともに ―「うらほろスタイル」から学ぶ北海道教育大学釧路校地域教育開発専攻地域教育分野の「地域創造型」教師養成の取り組み―2015

    • Author(s)
      宮前耕史
    • Organizer
      うらほろフォーラム2015
    • Place of Presentation
      北海道浦幌町
    • Year and Date
      2015-03-08
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 「うらほろスタイルふるさとづくり計画」の成り立ちから「地域創造型教師」の実践の成立条件を考える2015

    • Author(s)
      宮前耕史
    • Organizer
      日本環境教育学会北海道支部大会公開シンポジウム「地域創造・環境保全と教師・学校の役割
    • Place of Presentation
      北海道札幌市
    • Year and Date
      2015-03-07
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 地域創造型教師教育の必要性2015

    • Author(s)
      宮前耕史
    • Organizer
      日本環境教育学会北海道支部大会公開シンポジウム「地域創造・環境保全と教師・学校の役割
    • Place of Presentation
      北海道札幌市
    • Year and Date
      2015-03-07
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 島根県立隠岐島前高等学校「高校魅力化プロジェクト」の成り立ちから「地域創造型教師」の実践の成立条件を考える2015

    • Author(s)
      宮前耕史
    • Organizer
      日本環境教育学会北海道支部大会公開シンポジウム「地域創造・環境保全と教師・学校の役割
    • Place of Presentation
      北海道札幌市
    • Year and Date
      2015-03-07
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 認定NPO法人「霧多布湿原ナショナルトラスト」と浜中町における環境・地域教育活動2015

    • Author(s)
      平岡俊一
    • Organizer
      日本環境教育学会北海道支部大会公開シンポジウム「地域創造・環境保全と教師・学校の役割
    • Place of Presentation
      北海道札幌市
    • Year and Date
      2015-03-07
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] コミュニティ・スクールを核とした地域創造の可能性―子ども・大人・地域をつなぐ岐阜市のコミュニティ・スクールの展開2015

    • Author(s)
      安井智恵
    • Organizer
      日本環境教育学会北海道支部大会公開シンポジウム「地域創造・環境保全と教師・学校の役割
    • Place of Presentation
      北海道札幌市
    • Year and Date
      2015-03-07
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 趣旨説明2015

    • Author(s)
      野村卓
    • Organizer
      日本環境教育学会北海道支部大会公開シンポジウム「地域創造・環境保全と教師・学校の役割
    • Place of Presentation
      北海道札幌市
    • Year and Date
      2015-03-07
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 道東の子どもの主体性を育む、雑豆類を活用した生活体験と生物育成を連結させた教育プログラムの開発2015

    • Author(s)
      長縄裕太・佐藤良樹・中藤貴一・小野光彩・及川大介・野村卓
    • Organizer
      日本環境教育学会北海道支部
    • Place of Presentation
      北海道札幌市
    • Year and Date
      2015-03-07
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 雑豆類を活用した生活体験と生物育成を連結させた教材開発2014

    • Author(s)
      長縄裕太・野村卓
    • Organizer
      日本産業技術教育学会北海道支部
    • Place of Presentation
      北海道札幌市
    • Year and Date
      2014-11-01
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 学校・家庭・地域の連携と地域創造型の教育―うらほろスタイルの実践事例から―2014

    • Author(s)
      安井智恵
    • Organizer
      日本学習社会学会第11回大会
    • Place of Presentation
      東京都新宿区
    • Year and Date
      2014-09-06
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 「地域創造型」教師養成に向けて―「うらほろスタイル推進地域協議会」と連携した北海道教育大学釧路校・地域教育開発専攻・地域教育分野の取り組み―

    • Author(s)
      宮前耕史・添田祥史
    • Organizer
      平成25年度日本教育大学協会研究集会
    • Place of Presentation
      札幌全日空ホテル
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 女性校長のキャリア形成に関する一考察―X県女性校長のキャリアに関する実態調査を通して―

    • Author(s)
      安井智恵
    • Organizer
      日本キャリア教育学会・日本産業教育学会合同研究大会
    • Place of Presentation
      名古屋大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 公立小学校女性校長の実態とキャリア形成に関する調査研究

    • Author(s)
      安井智恵・河合早苗
    • Organizer
      日本学習社会学会第10回大会
    • Place of Presentation
      関西大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 持続可能な学校・地域づくりと生活体験学習の連携によって、子どもたちはいかに成長するのか

    • Author(s)
      長縄裕太、井上祥太朗、野村卓
    • Organizer
      日本環境教育学会北海道支部研究大会
    • Place of Presentation
      北海道大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Book] 教育活動に活かそう~へき地小規模校の理念と実践2013

    • Author(s)
      玉井康之(監修)、二宮信一・川前あゆみ(編著)、戸田竜也、廣田健、境智洋、中川雅仁、野村卓(著)
    • Total Pages
      184
    • Publisher
      教育新聞社
    • Related Report
      2013 Research-status Report

URL: 

Published: 2014-07-25   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi