• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The development of educatinal programm for preventing bullying at school bzsed on the phenomenological explication of cleaning activities and school lunch

Research Project

Project/Area Number 25381007
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education
Research InstitutionIbaraki University

Principal Investigator

Ogose Toru  茨城大学, 教育学研究科, 教授 (80241735)

Project Period (FY) 2013-04-01 – 2017-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2016)
Budget Amount *help
¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2016: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2015: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2014: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2013: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords給食の時間 / 清掃活動 / いじめ予防 / 教師の存在 / 社会性 / 道徳教育 / 学校清掃 / 管理的眼差し / 自己形成 / 思いやり / 小さな教育 / 教育の可視化 / いじめ / 清掃の時間 / 学びの共同体 / 現象学 / 自問清掃 / 新自由主義 / 清掃 / 給食 / 自尊感情 / 学級経営 / キャリア教育 / 聴くこと / 現象学的空間論 / コミュニケーション / 養護教諭
Outline of Final Research Achievements

This study clarifies that moral education is not sufficient without the guidannce of dayly life in order to prevent bullying at school and that teahcers' guidance of cleaning activities and of school lunch is importannt. Under the guidance of cleaning activities and of school lunch, individual children can play an active part vigorously and at the same time develop the social nature. At that time, teachers being has a great effect on the development of children's morarity. I made pubulic the reserch result in classes of licence renewal and in "Ibaraki-kyoiku", which reports various of practices.

Report

(5 results)
  • 2016 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2015 Research-status Report
  • 2014 Research-status Report
  • 2013 Research-status Report
  • Research Products

    (16 results)

All 2017 2016 2015 2014 2013

All Journal Article (16 results) (of which Peer Reviewed: 2 results)

  • [Journal Article] 生徒指導における学校掃除のもつ意味2017

    • Author(s)
      生越達
    • Journal Title

      茨城大学大学院教育学研究科 教育実践高度化専攻年報

      Volume: 1 Pages: 3-16

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] 生徒指導における食育のもつ意味ー給食指導について考えるー2017

    • Author(s)
      生越達
    • Journal Title

      教育の現代的課題と教員の資質向上

      Volume: -

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] こころの教育と教科『道徳』ー清掃活動を例としてー2016

    • Author(s)
      生越達
    • Journal Title

      現代教育の課題と教員の資質向上

      Volume: - Pages: 60-67

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] 教育学部における臨床的養成研修の方法と課題2016

    • Author(s)
      生越達
    • Journal Title

      学校救急看護研究

      Volume: 9(1) Pages: 56-65

    • Related Report
      2016 Annual Research Report 2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 現代社会と生徒指導における児童生徒理解2016

    • Author(s)
      生越達
    • Journal Title

      茨城大学教育実践研究

      Volume: 35 Pages: 327-342

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] これからの学校をどのようにつくっていけばよいかー掲げた自己目標の実現に迫るー2016

    • Author(s)
      生越達
    • Journal Title

      茨城教育

      Volume: 550 Pages: 4-10

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] これからの学校をどのようにつくっていけばよいかー子どもに身に付けさせたい生活の基礎基本ー2016

    • Author(s)
      生越達
    • Journal Title

      茨城教育

      Volume: 551 Pages: 4-10

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] これからの学校をどのようにつくっていけばよいかー自校の若手教員をどう育てるかー2016

    • Author(s)
      生越達
    • Journal Title

      茨城教育

      Volume: 552 Pages: 4-10

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] 学校の抱える当面の課題をどう改善するか2015

    • Author(s)
      生越達
    • Journal Title

      茨城教育

      Volume: 848 Pages: 4-10

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] 教職員間の連携はできているか2015

    • Author(s)
      生越達
    • Journal Title

      茨城教育

      Volume: 849 Pages: 4-10

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] 掲げた自己目標の実現に迫る2015

    • Author(s)
      生越達
    • Journal Title

      茨城教育

      Volume: 850 Pages: 4-10

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] 現代の子どもたちのコミュニケーションスタイルとICT教育2015

    • Author(s)
      生越達
    • Journal Title

      ICT教育の理論と実践

      Volume: なし Pages: 12-42

    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Journal Article] 今を生きることとしてのキャリア教育2014

    • Author(s)
      生越達
    • Journal Title

      現代教育の実践的課題

      Volume: なし Pages: 97-103

    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Journal Article] 映画『青い鳥』に関する一考察ー情報社会における教師の語りと学級力ー2014

    • Author(s)
      生越達
    • Journal Title

      茨城大学教育学部紀要(教育科学)

      Volume: 第63号 Pages: 323-340

    • NAID

      120005482256

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Journal Article] 新美南吉 作品における孤独と「つながり」2013

    • Author(s)
      生越達
    • Journal Title

      茨城大学教育学部紀要(教育科学)

      Volume: 第62号 Pages: 417-432

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Journal Article] 文化的多様性を育む存在としての養護教諭2013

    • Author(s)
      生越達
    • Journal Title

      学校健康相談研究

      Volume: 第10巻第1号 Pages: 2-13

    • Related Report
      2013 Research-status Report
    • Peer Reviewed

URL: 

Published: 2014-07-25   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi