• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of teaching system to using Entry Point to encourage for LD students

Research Project

Project/Area Number 25381011
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education
Research InstitutionSaitama University

Principal Investigator

IKEUCHI Itsuro  埼玉大学, 教育学部, 教授 (10324138)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) Matsurura Nobutaka  関西大学, 文学部, 教授 (70157353)
Okumura Takaaki  聖徳大学, 児童学部, 教授 (80413904)
Kozawa Motohiro  埼玉大学, 教育学部, 教授 (40241913)
Tomiyasu Keji  立教大学, 名誉教授 (70180180)
Project Period (FY) 2013-04-01 – 2016-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2015)
Budget Amount *help
¥4,810,000 (Direct Cost: ¥3,700,000、Indirect Cost: ¥1,110,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2013: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Keywordsエントリー・ポイント / 2E / MI理論 / ハワード・ガードナー / LD / Making Learning Visible / ハーバード・プロジェクト・ゼロ / 空間認識知能 / 2E教育 / LDスペクトラム / 知能の凸凹 / MI理論(多重知能理論) / 発達障害 / 2E / 認知特性 / Making Thinking Visible / 難読症(ディスレクシア) / 認知的個性
Outline of Final Research Achievements

We carried out the relative investigation, class practice study with the entry point especially from the next point from a standpoint of support education, the genetic psychology. It was M I check list, and a weak point and a strength investigated the effectiveness of the entry point that a superior child was frequent and kept a visual tool alive visually for 2E to the learning children with a disability such as LD spectrum from the unevenness of the intelligence. Even Japan added examination about a possible learning method in reference to a practice example of Canada by an investigation of Europe, the support to the 2E student of the latest study in the North America, and even the public junior high school which put unevenness support of the intelligence of the unit in the field of vision, a private institution nursery school started instruction.

Report

(4 results)
  • 2015 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2014 Research-status Report
  • 2013 Research-status Report
  • Research Products

    (61 results)

All 2016 2015 2014 2013 Other

All Journal Article (35 results) (of which Peer Reviewed: 9 results) Presentation (16 results) (of which Invited: 5 results) Book (10 results)

  • [Journal Article] 幼児期における表象・スケール理解からみた認知的流動性としての芸術2016

    • Author(s)
      池内慈朗
    • Journal Title

      美術教育学研究(大学美術教育学会)

      Volume: 48 Pages: 33-40

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 2Eの生徒の才能を活かす支援:大学進学を視野に入れて2016

    • Author(s)
      松村暢隆
    • Journal Title

      LD研究

      Volume: 25 Pages: 39-48

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Journal Article] 小学校の朝活動における描画に関する研究 Ⅰ2016

    • Author(s)
      小澤基弘, 八桁 健,萩生田 伸子,有原 穂波
    • Journal Title

      美術科教育学会誌 『美術教育学』

      Volume: 第37号 Pages: 49-57

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 児童の描いた絵に対する評価についての研究2016

    • Author(s)
      小澤 基弘,有原 穂波,萩生田 伸子,八桁 健
    • Journal Title

      美術科教育学会誌 『美術教育学』

      Volume: 第37号 Pages: 67-77

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 総合大学における省察的芸術表現教育実践2016

    • Author(s)
      小澤 基弘,石黒 千晶,八桁 健,岡田 猛
    • Journal Title

      大学美術教育学会誌 『美術教育学研究』

      Volume: 第48号 Pages: 49-56

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 教員養成学部の絵画教育における省察的実践についての研究 Ⅳ2016

    • Author(s)
      横地 早和子,八桁 健,小澤 基弘,岡田 猛
    • Journal Title

      大学美術教育学会誌 『美術教育学研究』

      Volume: 第48号 Pages: 409-416

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] エントリー・ポイント, MTV(Making Thinking Visible)およびVTS(Visual Thinking Strategy) アプローチの関連性―オランダでのオランダでの新しい鑑賞2015

    • Author(s)
      池内慈朗
    • Journal Title

      『IRCN国際交流情報 International Relationship Committee News』 大学美術教育学会

      Volume: 11 Pages: 11-15

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Journal Article] 発達障害生徒の才能を活かす大学進学支援の2E教育:バンクーバー公立中等学校のGOLDプログラム2015

    • Author(s)
      松村暢隆
    • Journal Title

      関西大学文学論集

      Volume: 65 Pages: 51-82

    • NAID

      40020554371

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Journal Article] ドローイングを手立てとした大学の絵画授業におけるSNS利用の可能性とその効果についての実践的考察 Ⅰ-自他作品の相互共有を通して促進される省察の深まり-2015

    • Author(s)
      小澤基弘, 八桁 健,有原 穂波
    • Journal Title

      埼玉大学紀要 教育学部

      Volume: 64(2) Pages: 1-10

    • NAID

      120006389354

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「トリックアート~教育における文化と発達のまなざし~」2015

    • Author(s)
      奥村高明
    • Journal Title

      『教育美術』

      Volume: 874号 Pages: 34-35

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Journal Article] MI理論と非凡な才能を示す難読症・学習障害児への2E教育をいかすエントリー・ポイントを用いた支援システム2015

    • Author(s)
      池内慈朗
    • Journal Title

      『IRCN 国際交流情報 International Relationship Committee News 』大学美術教育学会 国際交流委員会

      Volume: 第10号 Pages: 7-7

    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Journal Article] 芸術教育のユートピアを求めてードイツ・オランダ調査の旅2015

    • Author(s)
      冨安敬二
    • Journal Title

      『立教大学教育学科研究年報』

      Volume: 第58号 Pages: 11-32

    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Journal Article] 「美術館で21世紀型学力」2015

    • Author(s)
      奥村高明
    • Journal Title

      「国立国際美術館のスクールプログラム」国立国際美術館

      Volume: 第1号 Pages: 6-6

    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Journal Article] 『15才の美術 12年の学びをとおして』(スペシャル対談奥村高明・長尾菊絵・村上尚徳・小泉薫)2015

    • Author(s)
      奥村高明
    • Journal Title

      日本文教出版 (日文教育資料[図画工作・美術])

      Volume: 22号 Pages: 4-11

    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Journal Article] 芸術認知心理学からみたポートフォリオの有効性 ―芸術性を育むツールとしてのポートフォリオ評価、パフォーマンス評価―2014

    • Author(s)
      池内慈朗
    • Journal Title

      『教育美術』教育美術振興会

      Volume: 12月号 通巻No.870 Pages: 38-41

    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Journal Article] 発達障害のあるすべての児童生徒の2E教育とは2014

    • Author(s)
      松村暢隆
    • Journal Title

      『実践障害児教育』

      Volume: 42巻1号 Pages: 10-15

    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Journal Article] 発達障害のある子どもの才能を活かす2014

    • Author(s)
      松村暢隆
    • Journal Title

      『指導と評価』

      Volume: 60巻5号 Pages: 4-5

    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Journal Article] 「児童の描画に対する評価の観点についての研究Ⅰ」2014

    • Author(s)
      小澤基弘 (有原穂波・萩生田伸子・小澤基弘)
    • Journal Title

      埼玉大学紀要 埼玉大学教育学部

      Volume: 第63巻第1号 Pages: 31-46

    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Journal Article] 特別対談 大橋功・奥村高明2014

    • Author(s)
      奥村高明
    • Journal Title

      「幼年美術」

      Volume: 566号 Pages: 6-11

    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Journal Article] 「特集 四つの力」(対談 奥村高明・市川安紀・鷹野晃)2014

    • Author(s)
      奥村高明
    • Journal Title

      『形forme』日本文教出版

      Volume: No.304 Pages: 6-11

    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Journal Article] 「児童の描画に対する評価の観点についての研究Ⅱ」2014

    • Author(s)
      小澤基弘 (有原穂波・萩生田伸子・小澤基弘)
    • Journal Title

      埼玉大学紀要 埼玉大学教育学部

      Volume: 第63巻第2号 Pages: 61-88

    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Journal Article] エントリーポイントを活かすMI理論の実践と2E教育ーイメージ力に秀でた特殊な症例からー2014

    • Author(s)
      池内慈朗
    • Journal Title

      『教育美術』教育美術振興会

      Volume: 1月号 通巻No.859 Pages: 32-35

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Journal Article] 美術教育の過去から未来へー小学校の図画工作科のありようを中心として2014

    • Author(s)
      冨安敬二
    • Journal Title

      『大学造形美術教育教育研究』全国大学造形美術教育教員養成協議会(全美協)研究誌

      Volume: 第12号 Pages: 25-32

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Journal Article] 言語活動の充実とは~中学校美術科~2014

    • Author(s)
      奥村高明
    • Journal Title

      指導と評価二月号(日本教育評価研究会)

      Volume: 通巻 第710号 Pages: 24-26

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Journal Article] テート美術館「アートへの扉」の検討(2)―「文脈への扉」を開く鑑賞活動の試み―2014

    • Author(s)
      奥村高明・飛知和朋子
    • Journal Title

      『日本美術教育研究論集』日本美術教育教育連合

      Volume: No.47 Pages: 35-44

    • Related Report
      2013 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 小学校の朝活動における描画が創造性育成に及ぼす効果についての研究II2014

    • Author(s)
      八桁健・小澤基弘
    • Journal Title

      『大学美術教育学会誌』大学美術教育学会

      Volume: No.46 Pages: 277-284

    • Related Report
      2013 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 教員養成学部の絵画教育における省察的実践についての研究III2014

    • Author(s)
      横地早和子・八桁健・小澤基弘・岡田猛
    • Journal Title

      『大学美術教育学会誌』大学美術教育学会

      Volume: No.46 Pages: 285-292

    • Related Report
      2013 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 児童の描画に対する評価の観点についての研究I:教員養成系大学美術専修学生による評価の分析2014

    • Author(s)
      有原穂波・萩生田伸子・小澤基弘
    • Journal Title

      埼玉大学紀要教育学部

      Volume: 63巻1号 Pages: 31-46

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Journal Article] 発達障害生徒の才能を活かす高度な特別支援:アメリカの特別学校キングズベリ校の実践から2013

    • Author(s)
      松村暢隆
    • Journal Title

      「関西大学文学論集」

      Volume: 63巻 Pages: 71-94

    • NAID

      40019828392

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Journal Article] 発達障害学生の才能を活かす学習支援:アリゾナ大学ソルトセンターの実践から2013

    • Author(s)
      松村暢隆
    • Journal Title

      「関西大学文学論集」

      Volume: 63巻 Pages: 133-153

    • NAID

      40019780818

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Journal Article] ある老画家の人生2013

    • Author(s)
      冨安敬二
    • Journal Title

      『季刊・理想』公益財団法人 理想教育財団

      Volume: vol.109

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Journal Article] テート美術館「アートへの扉」の検討(1)―西洋美術館におけるギャラリー・トークの相互行為分析を通して2013

    • Author(s)
      奥村高明
    • Journal Title

      『日本美術教育研究論集』日本美術教育教育連合

      Volume: No.46 Pages: 21-26

    • Related Report
      2013 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 子どもの世界をとらえる「将来を創造する自分」2013

    • Author(s)
      奥村高明
    • Journal Title

      美術準備室(光村図書)

      Volume: No.3 Pages: 12-13

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Journal Article] 図画工作の学力調査~「特定の課題に関する調査 図画工作」を活用した試み~2013

    • Author(s)
      奥村高明
    • Journal Title

      教育美術(教育美術振興会)

      Volume: 7月号 通巻 第853号 Pages: 30-33

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Journal Article] 子どもの世界をとらえる「傘」2013

    • Author(s)
      奥村高明
    • Journal Title

      美術準備室(光村図書)

      Volume: No.4 Pages: 16-17

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校の朝活動における描画(スケッチ)に関する研究 Ⅲ2016

    • Author(s)
      萩生田 伸子,小澤 基弘,八桁 健,有原 穂波
    • Organizer
      第38回 美術科教育学会 大阪大会
    • Place of Presentation
      大阪成蹊大学(大阪府大阪市)
    • Year and Date
      2016-03-14
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 幼児期における表象・スケール理解からみた認知的流動性2015

    • Author(s)
      池内慈朗
    • Organizer
      第54回 大学美術教育学会 横浜大会
    • Place of Presentation
      横浜国立大学(神奈川横浜市)
    • Year and Date
      2015-09-20
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 「国立美術館・博物館の所蔵作品を用いた鑑賞教育の展開<鑑賞教育キーワードmap>」2015

    • Author(s)
      奥村高明(一條彰子・奥村高明)
    • Organizer
      美術科教育学会 上越教育大学大会
    • Place of Presentation
      上越教育大学(新潟県)
    • Year and Date
      2015-03-29
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 特別なニーズのある生徒・学生の才能を活かす教育:高等学校と大学連携・接続の支援2015

    • Author(s)
      松村暢隆
    • Organizer
      世界自閉症啓発デーin横浜
    • Place of Presentation
      関内ホール(神奈川県)
    • Year and Date
      2015-03-28
    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 定時制高校でのコミュニケーション能力を育む取り組み2014

    • Author(s)
      松村暢隆(松村暢隆・小黒明日香)
    • Organizer
      日本LD学会第23回大会
    • Place of Presentation
      大阪国際会議場(大阪府)
    • Year and Date
      2014-11-23
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] The Practical Approach for the Self-Reflection at Drawing Class of two Universities through the Practice of Communication by way of SNS.2014

    • Author(s)
      Motohiro Kozawa, & Ken Yageta,
    • Organizer
      The 9th East Asia International Symposium on Teacher Education
    • Place of Presentation
      Korea National University of Education, Cheongju, Korea
    • Year and Date
      2014-11-04
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 「ドローイングを手立てとした大学の絵画授業におけるSNS利用の可能性とその効果についての実践的考察Ⅰ」2014

    • Author(s)
      小澤基弘
    • Organizer
      第53回大学美術教育学会
    • Place of Presentation
      福井大学(福井県)
    • Year and Date
      2014-10-04
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 「来館者が新しい価値を生み出す空間としてのミュージアム 」2014

    • Author(s)
      奥村高明 (オーガナイザー:中山迅<発表者> 奥村高明/大石和江/中山迅/廣田理紗/元木環/<指定討論者>小川正賢)
    • Organizer
      日本科学教育学会第38回年会
    • Place of Presentation
      埼玉大学(埼玉県)
    • Year and Date
      2014-09-15
    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] It's a Small Small World 'Kawaii (cute)' and Miniature: How do children understand a difference of the real thing and the representation? (Pecha Kucha sessionにて:InSEAオーストラリア世界大会審査部門によるAbstractの査読審査を通過したが、池内は急病のため欠席、共同発表者の牧野が発表)http://www.insea2014.com/d/program/InSEA2014_Abstracts_Oral_Presentations.pdf(参照)2014

    • Author(s)
      Itsuro Ikeuchi, & Yuri Makino,
    • Organizer
      34th World Congress of the International Society for Education through Art (InSEA 国際美術教育学会, 2014年オーストラリア世界大会)
    • Place of Presentation
      Melbourne Cricket Ground, Melbourne Victoria Australia
    • Year and Date
      2014-07-11
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] MI theory and Dyslexia: The Concepts of 2E (Twice-Exceptional) for Using Entry Point Approach for Visually Gifted Child (Reference Number: 1223) (Oral Presentation:InSEAオーストラリア世界大会審査部門によるAbstractの査読審査を通過したが、急病のため欠席)http://www.insea2014.com/d/program/InSEA2014_Abstracts_Oral_Presentations.pdf(参照)2014

    • Author(s)
      Itsuro Ikeuchi
    • Organizer
      34th World Congress of the International Society for Education through Art (InSEA 国際美術教育学会, 2014年オーストラリア世界大会)
    • Place of Presentation
      Melbourne Cricket Ground, Melbourne Victoria Australia
    • Year and Date
      2014-07-10
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 認知的個性を活かす学習2014

    • Author(s)
      松村暢隆
    • Organizer
      香川大学附属坂出中学校 平成26年度教育研究発表会
    • Place of Presentation
      香川大学附属坂出中学校(香川県)
    • Year and Date
      2014-06-13
    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 「発達障害のある子どもの才能を活かす教育」

    • Author(s)
      松村暢隆
    • Organizer
      大田原俊輔追悼記念国際シンポジウム(招待講演)
    • Place of Presentation
      岡山大学(岡山県)
    • Related Report
      2013 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 「才能を活かす特別教育の現在」

    • Author(s)
      松村暢隆
    • Organizer
      (公開シンポジウム:アメリカにおける進歩主義教育実践の現在)アメリカ教育学会第25回大会
    • Place of Presentation
      上智大学(東京都)
    • Related Report
      2013 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 「発達障害学生の認知的個性を活かす学習支援:アリゾナ大学ソルトセンターの実践から」

    • Author(s)
      松村暢隆
    • Organizer
      日本LD学会 第22回大会
    • Place of Presentation
      パシフィコ横浜(神奈川県)
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校の朝活動における描画が創造性育成に及ぼす効果についての研究II

    • Author(s)
      八桁健・小澤基弘
    • Organizer
      第52回 大学美術教育学会
    • Place of Presentation
      京都教育大学(京都府)
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] テート美術館「アートへの扉」の検討(2)~「文脈への扉」を開く鑑賞活動の試み~

    • Author(s)
      奥村高明・飛知和朋子
    • Organizer
      日本美術教育教育連合
    • Place of Presentation
      東京家政大学(東京都)
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Book] 越境する表現 -ドローイング実践とその可能性- 〔分担執筆〕2016

    • Author(s)
      小澤 基弘
    • Total Pages
      197
    • Publisher
      あいり出版
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Book] 教員研修用資料 図工のあれこれ2016

    • Author(s)
      小澤 基弘
    • Total Pages
      165
    • Publisher
      日本文教出版
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Book] Virtual Gifted Education in Japan Gifted Education in Asia: Problems andGifted Education in Asia: Problems and Prospects (Ch. 6).2015

    • Author(s)
      Matumura, Nobutaka
    • Total Pages
      336
    • Publisher
      In D. Y. Dai & C. C. Kuo (Eds.) Charlotte, NC:
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Book] 『図工室にいこう3 自分をつくる 未来をつくる』担当:「図工室にいこう!」2015

    • Author(s)
      奥村高明
    • Total Pages
      126
    • Publisher
      美術手帖編集部編 東京都図画工作研究所協力 鈴石弘之辻政博監修、美術出版社
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Book] 『探る表現』2014

    • Author(s)
      小澤基弘・岡田猛編著
    • Total Pages
      214
    • Publisher
      あいり出版
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Book] 『美術の歴史入門編 美術検定4級速習ブック&練習問題』2014

    • Author(s)
      奥村高明 (監修 横山勝彦・半田滋男・奥村高明)
    • Total Pages
      142
    • Publisher
      美術出版社
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Book] 『美術の歴史初級編 美術検定3級問題集』2014

    • Author(s)
      奥村高明 (監修 横山勝彦・半田滋男・奥村高明)
    • Total Pages
      205
    • Publisher
      美術出版社
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Book] 『美術の歴史中級編 美術検定2級問題集』2014

    • Author(s)
      奥村高明 (監修 横山勝彦・半田滋男・奥村高明)
    • Total Pages
      277
    • Publisher
      美術出版社
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Book] ハーバード・プロジェクト・ゼロの芸術認知理論とその実践 ―内なる知性とクリエティビティを育むハワード・ガードナーの教育戦略2014

    • Author(s)
      池内慈朗
    • Total Pages
      490
    • Publisher
      東信堂
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Book] 絵画の創造力-ドローイング活用法2013

    • Author(s)
      小澤基弘
    • Total Pages
      185
    • Publisher
      花伝社
    • Related Report
      2013 Research-status Report

URL: 

Published: 2014-07-25   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi