• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Study on the Educational Contents of Primary Mathematics:Historical and Experimental Approach to Teaching Fraction

Research Project

Project/Area Number 25381016
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education
Research InstitutionNiigata University

Principal Investigator

OKANO Tsutomu  新潟大学, 人文社会・教育科学系, 教授 (30233357)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) OTA Kunio  千葉大学, 教育学部, 教授 (40176889)
Research Collaborator Tano Haruhiko  北海道・長沼町立西長沼小学校, 教諭
Project Period (FY) 2013-04-01 – 2016-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2015)
Budget Amount *help
¥3,120,000 (Direct Cost: ¥2,400,000、Indirect Cost: ¥720,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2013: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywords初等数学 / 教育内容 / 分数 / 授業書 / 国定教科書 / 師範学校 / 教育実践 / 実践的研究 / 教育内容・教材 / 初等数学教育 / 分数の定義 / 分数除法 / 演算の意味と規則 / 数学的認識 / 『算術教育』
Outline of Final Research Achievements

(1) The subject of our study is the educational contents of primary mathematics. To approach this subject,we adopted an experimental method and a historical method.And we set focus on fraction,which is an important content of primary mathematics.
(2) As an experimental research,we conducted an experimental lesson for 4th grade students of elementary school.And through the examination of the results of the lesson,we clarified the educational contents and teaching materials of fractions(a definition,properties,order and four arithmetical operations) in form of“jyugyousho”.
(3) As a historical research,we made a study on the national textbooks of arithmetic(1905-1927),the report on the textbooks presented from normal school (1912-1916) and the results of practical study addressed by teachers (1910-1921).We set focus on a definition of fraction and showed the existence of the fraction theory as primary mathematics.

Report

(4 results)
  • 2015 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2014 Research-status Report
  • 2013 Research-status Report
  • Research Products

    (21 results)

All 2016 2015 2014 Other

All Journal Article (7 results) (of which Open Access: 7 results,  Acknowledgement Compliant: 5 results,  Peer Reviewed: 1 results) Presentation (11 results) Book (1 results) Remarks (2 results)

  • [Journal Article] 授業書「新しい数―分数』(2014年改訂版)について2016

    • Author(s)
      大田邦郎・里城智仁
    • Journal Title

      教授学の探究

      Volume: 30 Pages: 53-88

    • NAID

      120005702365

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 国定教科書(第2期版)の使用時期における分数の定義の導入に関する実践的研究の動向2016

    • Author(s)
      岡野勉
    • Journal Title

      教授学の探究

      Volume: 30 Pages: 89-112

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 師範学校からの意見報告と国定算術教科書の改訂2015

    • Author(s)
      岡野勉
    • Journal Title

      数学教育史研究

      Volume: 15 Pages: 1-12

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 書評 桜井恵子著『近代日本算術教育史―子どもの「生活」と「主体性」をめぐって』2015

    • Author(s)
      岡野勉
    • Journal Title

      日本の教育史学

      Volume: 58 Pages: 145-147

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 黒表紙教科書における分数論の基本的性格:定義の導入過程を主要な対象として2015

    • Author(s)
      岡野勉
    • Journal Title

      教授学の探究

      Volume: 29 Pages: 55-76

    • NAID

      120005537512

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 小学校における量と数の指導についてのいくつかの問題2015

    • Author(s)
      大田邦郎
    • Journal Title

      教授学の探究

      Volume: 29 Pages: 11-18

    • NAID

      120005537510

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 逆内包量による分数除法の指導 : 分数のわり算はなぜわる数をひっくり返してかけるのか2015

    • Author(s)
      丹尾春彦
    • Journal Title

      教授学の探究

      Volume: 29 Pages: 19-54

    • NAID

      120005537511

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 国定教科書(第2期版)の使用時期における分数の定義の導入に関する実践的研究の動向2015

    • Author(s)
      岡野勉
    • Organizer
      日本教育方法学会、第51回大会
    • Place of Presentation
      岩手大学(岩手県盛岡市)
    • Year and Date
      2015-10-11
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] ステヴィンさんの職業は?2014

    • Author(s)
      大田邦郎
    • Organizer
      北海道地区数学教育協議会 第45回冬期研究会
    • Place of Presentation
      札幌市 大通高校
    • Year and Date
      2014-12-26 – 2014-12-27
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 分数のわり算は、なぜ わる数をひっくり返してかけるのか:「遅さ」で学ぶ分数のわり算2014

    • Author(s)
      丹尾春彦
    • Organizer
      北海道地区数学教育協議会 第45回冬期研究会
    • Place of Presentation
      札幌市 大通高校
    • Year and Date
      2014-12-26 – 2014-12-27
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 黒表紙教科書における分数論の基本的性格:定義の導入過程を主要な対象として2014

    • Author(s)
      岡野勉
    • Organizer
      日本数学教育史学会 第14回 研究発表会
    • Place of Presentation
      熊本大学
    • Year and Date
      2014-11-07
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 黒表紙教科書における分数論の基本的性格:定義の導入過程を主要な対象として2014

    • Author(s)
      岡野勉
    • Organizer
      数学教育研究集会2014
    • Place of Presentation
      札幌市 カタオカビル
    • Year and Date
      2014-07-31
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校高学年における量と数の指導:北大グループの成果との関連から2014

    • Author(s)
      大田邦郎
    • Organizer
      数学教育研究集会2014
    • Place of Presentation
      札幌市 カタオカビル
    • Year and Date
      2014-07-31
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 分数のわり算はなぜひっくり返してかけるのか2014

    • Author(s)
      大田邦郎、岡野勉
    • Organizer
      千葉大学、新潟大学、授業プラン研究会
    • Place of Presentation
      北海道奈井江市立奈井江小学校
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 明治検定期算術教科書における分数論の展開

    • Author(s)
      岡野勉
    • Organizer
      日本数学教育史学会
    • Place of Presentation
      宇都宮大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 国定教科書における分数の定義の導入過程

    • Author(s)
      岡野勉
    • Organizer
      数学教育研究集会
    • Place of Presentation
      札幌市、定山渓ホテル鹿の湯
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 授業書「新しい数-分数」第1章の改訂に向けて

    • Author(s)
      大田邦郎
    • Organizer
      数学教育研究集会
    • Place of Presentation
      札幌市、定山渓ホテル鹿の湯
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 分数除法の意味と規則をどう説明したか

    • Author(s)
      大田邦郎
    • Organizer
      北海道地区数学教育協議会、札幌小学校サークル
    • Place of Presentation
      札幌市、厚別区民センター
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Book] 教育方法学研究ハンドブック2014

    • Author(s)
      日本教育方法学会(分担執筆、大田邦郎)
    • Total Pages
      444
    • Publisher
      図書文化
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Remarks] 授業書「新しい数-分数」(2014年改訂版)について

    • URL

      http://hdl.handle.net/2115/60685

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Remarks] 国定教科書(第2期版)の使用時期における分数の定義の導入に関する実践的研究の動向

    • URL

      http://hdl.handle.net/2115/60686

    • Related Report
      2015 Annual Research Report

URL: 

Published: 2014-07-25   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi