• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

On the Development of diagnosis criteria and the assessment sheet on social competency as a scholastic ability

Research Project

Project/Area Number 25381018
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education
Research InstitutionNagoya City University

Principal Investigator

HARADA Nobuyuki  名古屋市立大学, 人文社会系研究科, 教授 (20345771)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) TAKAHATA Hiroshi  岡山大学, 教師教育開発センター, 教授 (20284135)
NAKANISHI Yoshifumi  三重大学, 教育学部, 准教授 (70351228)
UTSUNOMIYA Akiko  佐賀大学, 文化教育学部, 准教授 (40611546)
Project Period (FY) 2013-04-01 – 2016-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2015)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2013: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords協同学習 / 授業診断 / 社会コンピテンシー / 教授学 / グループ学習 / ドイツ / 協働学習 / ジョン・ハッティ / アクティブ・ラーニング / 授業評価 / コンピテンシー / ドイツ教授学
Outline of Final Research Achievements

This study assumed following two basic points to contribute, namely to bring up utilization of the group learning for the enhancement of learning effect and the establishment of the orientation method for the cooperative learning (CL) which as "ueberfachliche Kompetenz" (social competency) should be built up as scholastic ability. First, a method of the effect identification of the CL by John Hattie's "meta-meta-analysis" and the evaluation based on the identification data in Germany, furthermore the evaluation itself of the unification data have been clarified. Second, a trial for similar cases of the class diagnosis algorithm could be built for the evaluation of the quality of CL. Third, an all-inclusive study has been done, such as scholastic ability reform in Germany, the unification of a function and conditions, instruction and the evaluation of CL contributing to "ueberfachliche Kompetenz", the development of a diagnosis criteria and the assessment sheet.

Report

(4 results)
  • 2015 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2014 Research-status Report
  • 2013 Research-status Report
  • Research Products

    (26 results)

All 2016 2015 2014 2013 Other

All Int'l Joint Research (2 results) Journal Article (10 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 4 results,  Acknowledgement Compliant: 4 results) Presentation (5 results) Book (5 results) Remarks (4 results)

  • [Int'l Joint Research] ミュンスター大学/オルデンブルク大学/ライプニッツ研究所(IPN)(ドイツ)

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] 北西スイス大学(スイス)

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Journal Article] ESDで育成する学力と総合的学習の学力2016

    • Author(s)
      原田信之
    • Journal Title

      せいかつ&そうごう

      Volume: 23 Pages: 34-41

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ジョン・ハッティ(John Hattie)の独訳版「可視化された学習」 解題 : ドイツ語翻訳版を通したハッティの実証的研究に関する考察2015

    • Author(s)
      ヴォルフガング・バイブル、クラウス・ティーラー(原田信之・宇都宮明子訳)
    • Journal Title

      人間文化研究

      Volume: 23 Pages: 59-78

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 協同の学びで育成するコンピテンシーと効果に関する研究 ~汎用的能力としての社会コンピテンシーの評価のために~2014

    • Author(s)
      原田信之
    • Journal Title

      人間文化研究

      Volume: 22 Pages: 107-125

    • NAID

      120006682485

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] ジョン・ハッティ(John Hattie)の「可視化された学習」への評価 : ドイツの教授学研究におけるハッティの実証的研究の受容2014

    • Author(s)
      エヴァルト・テルハルト(原田信之訳)
    • Journal Title

      人間文化研究

      Volume: 21 Pages: 69-80

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 効果の高い学びを解釈するジョン・ハッティ(John Hattie)の実証的研究のデータ2014

    • Author(s)
      ヒルベルト・マイヤー(宇都宮明子・原田信之訳)
    • Journal Title

      人間文化研究

      Volume: 21 Pages: 81-94

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] ドイツ初等教育の統合教科「事実教授」の新しいスタンダード ~2013年改訂学会版スタンダード~2014

    • Author(s)
      原田信之
    • Journal Title

      人間文化研究

      Volume: 20 Pages: 67-82

    • NAID

      120006682385

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Journal Article] 協同学習場面における社会的動機づけ尺度作成の試み2014

    • Author(s)
      中西良文、中島誠、大道一弘、益川優子、守山紗弥加、下村智子、長濱文与、中山留美子
    • Journal Title

      三重大学教育学部紀要

      Volume: 65 Pages: 347-353

    • NAID

      120005462463

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Journal Article] 協同学習におけるメタ認知を促す教授方略が他者との関わりの変化に及ぼす効果2014

    • Author(s)
      高垣マユミ、中西良文、田爪宏二
    • Journal Title

      三重大学教育学部紀要

      Volume: 65 Pages: 283-290

    • NAID

      120005462456

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Journal Article] グローバル時代における「生きる力」の探究―ドイツの学力改革の視点から―2013

    • Author(s)
      原田信之
    • Journal Title

      日本学校教育学会編『学校教育研究』

      Volume: 28 Pages: 139-143

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Journal Article] ドイツにおけるコンピテンシー構築志向型の学力形成―能力枠と非認知の学力要素―2013

    • Author(s)
      原田信之
    • Journal Title

      日本学校教育学会「グローバル時代の学校教育」編集委員会(編):グローバル時代の学校教育

      Volume: 0 Pages: 271-282

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 教職大学院における教育実践研究の現状と課題2014

    • Author(s)
      原田信之
    • Organizer
      日本学校教育学会
    • Place of Presentation
      仙台大学
    • Year and Date
      2014-08-10
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] パフォーマンス評価を組み入れた単元構成のストラテジー

    • Author(s)
      岩田睦巳、原田信之
    • Organizer
      日本教科教育学会
    • Place of Presentation
      第39回全国大会、岡山大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] パフォーマンス評価を取り入れて思考力・判断力・表現力等の育成を図る音楽科の授業

    • Author(s)
      薄田茂樹、原田信之
    • Organizer
      日本教科教育学会
    • Place of Presentation
      第39回全国大会、岡山大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 読解の理解深化を目指すLTD 話し合い学習法の実践 -読解方略と動機づけに着目して-

    • Author(s)
      西村まりな、中西良文
    • Organizer
      日本協同教育学会
    • Place of Presentation
      第10回大会、札幌大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] プロジェクト活動を中心とした初年次教育科目受講による社会的動機づけの変化

    • Author(s)
      中西良文、下村智子、守山紗弥加、益川優子、大道一弘、中島誠
    • Organizer
      大学教育研究フォーラム
    • Place of Presentation
      第20回大会、京都大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Book] ドイツの協同学習と汎用的能力の育成2016

    • Author(s)
      原田信之
    • Total Pages
      248
    • Publisher
      あいり出版
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Book] 学力として社会コンピテンシーを育成する協同学習とその評価―授業診断シート開発基礎研究―2016

    • Author(s)
      原田信之(研究代表)
    • Total Pages
      107
    • Publisher
      冊子印刷工房
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Book] ドイツ教授学へのメタ分析研究の受容―ジョン・ハッティ「可視化された学習」のインパクト―2015

    • Author(s)
      原田信之、ヒルベルト・マイヤー(編著)
    • Total Pages
      140
    • Publisher
      デザインエッグ社
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Book] Handbuch Didaktik des Sachunterrichts (分担: Lebenskundeunterricht als integrativ-anschlussfähiges Schufach Japans2015

    • Author(s)
      Joahim Kahlert他編著 (分担:Nobuyuki Harada)
    • Total Pages
      544
    • Publisher
      Verlag Julius Klinkhardt
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Book] ESDと次世代育成の教育論2014

    • Author(s)
      山田美香、原田信之、上田敏丈、古賀弘之
    • Total Pages
      93
    • Publisher
      風媒社
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Remarks] 協同学習(CL)

    • URL

      http://www.geocities.jp/nrmkg400/

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Remarks] ドイツの教育

    • URL

      http://www.geocities.jp/nrmkg400/

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Remarks] ドイツの学校で行われている協同学習の調査

    • URL

      http://ameblo.jp/hilbert-oldenburg/entry-11985587598.html

    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Remarks] ドイツのコミュニティスクール (Elise von Koenig Schule)

    • URL

      http://ameblo.jp/hilbert-oldenburg/entry-11985593833.html

    • Related Report
      2014 Research-status Report

URL: 

Published: 2014-07-25   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi