• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A study to develop a new morallearning by junior high school students through the active discussion

Research Project

Project/Area Number 25381027
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education
Research InstitutionOkayama University

Principal Investigator

Watanabe Michiru  岡山大学, 教育学研究科(研究院), 教授 (30127740)

Project Period (FY) 2013-04-01 – 2016-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2015)
Budget Amount *help
¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Fiscal Year 2015: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2014: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2013: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywords道徳教育 / 道徳の時間 / コミュニケーション的行為の理論 / ディスクルス倫理学 / 討論 / 討議 / 規範構造 / 道徳性 / 道徳性の発達段階 / 合意 / コミュニケーション構造 / 論理的思考力 / 論理的思考力向上プログラム / 道徳的価値 / 道徳的推論 / 議論モデル
Outline of Final Research Achievements

The goal of this research is to make discussions of morallearning in junior high school active, and to make a moralleaning that can work out the solution to the problem ijime. Its results are followings. 1 I introduced new concepts of "a society of classroom" and "normstructure". 2 I made a proposal of the rules of discussion. 3 I developped a new model of the morallearning plan to activate discussions. 4 I developped a new structure model of teaching materials for moral learning.

Report

(4 results)
  • 2015 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2014 Research-status Report
  • 2013 Research-status Report
  • Research Products

    (16 results)

All 2016 2015 2014 2013

All Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 4 results,  Acknowledgement Compliant: 3 results) Presentation (4 results) (of which Invited: 2 results) Book (7 results)

  • [Journal Article] 中学校において「〈いのち〉の教育」をどのように行うか(1)2016

    • Author(s)
      渡邉満
    • Journal Title

      岡山大学教師教育開発センター紀要

      Volume: 第6号 Pages: 106-112

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 教科化に対応する道徳授業の提案-「教室という社会」に根ざす「討議による道徳授業」-2016

    • Author(s)
      渡邉満 岩尾友恵
    • Journal Title

      就実大学大学院教育学研究科研究紀要

      Volume: 第1号 Pages: 41-51

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 学校の道徳教育と道徳授業の可能性を拓く2015

    • Author(s)
      渡邉 満
    • Journal Title

      教育哲学会『教育哲学研究』

      Volume: 第112号 Pages: 94-113

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 議論を中核とする探究的道徳学習の具現化―論理的思考力の向上を図るクーショップとの連携の必要性・有効性を見据えて―2015

    • Author(s)
      岡本義裕・渡邉満
    • Journal Title

      日本道徳教育方法学会編『道徳教育方法研究』

      Volume: 第20巻 Pages: 21-30

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] いじめ問題と道徳教育―人間関係育成のための道徳授業の開発―2013

    • Author(s)
      渡邉満
    • Journal Title

      教室の窓

      Volume: Vol.40 Pages: 42-44

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 議論し、学び合い、成長を実感することができる道徳授業-トゥールミンモデルによる話し合い(討論)の精密化ー2016

    • Author(s)
      渡邉満
    • Organizer
      日本道徳教育方法学会冬期研究会
    • Place of Presentation
      埼玉県川口市
    • Year and Date
      2016-01-23
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 討論を中核とする探究的道徳学習の具現化と『論理的対話力』という課題の克服―具体的方策としての『論理力向上ワークショップ』の必要性・有効性―2014

    • Author(s)
      岡本義裕・渡邉満
    • Organizer
      日本道徳教育方法学会第20回大会
    • Place of Presentation
      岡山大学教育学部
    • Year and Date
      2014-06-15
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] シティズンシップ教育から道徳教育は何を学ぶのか2014

    • Author(s)
      渡邉満
    • Organizer
      日本道徳教育方法学会第20回大会
    • Place of Presentation
      岡山大学教育学部
    • Year and Date
      2014-06-14
    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 討論を中核とする探究的道徳学習の具現化と「論理的対話力」という課題の克服2014

    • Author(s)
      岡本義裕・渡邉満
    • Organizer
      日本道徳教育方法学会第20回研究発表大会
    • Place of Presentation
      岡山大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Book] シリーズ「特別の教科 道徳」を考える1 「特別の教科 道徳」が担うグローバル化時代の道徳教育2016

    • Author(s)
      渡邉満・押谷由夫・渡邊隆信・小川哲哉編
    • Total Pages
      207
    • Publisher
      北大路書房
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Book] シリーズ「特別の教科 道徳」を考える2 小学校における「特別の教科 道徳」の実践2016

    • Author(s)
      渡邉満・押谷由夫・渡邊隆信・小川哲哉編
    • Total Pages
      207
    • Publisher
      北大路書房
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Book] シリーズ「特別の教科 道徳」を考える3 中学校における「特別の教科 道徳」の実践2016

    • Author(s)
      渡邉満・押谷由夫・渡邊隆信・小川哲哉編
    • Total Pages
      234
    • Publisher
      北大路書房
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Book] 教育的思考の作法5 教育哲学の課題「教育の知とは何か」-啓蒙・革新・実践-2015

    • Author(s)
      小笠原道雄、渡邉満他
    • Total Pages
      407
    • Publisher
      福村出版
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Book] 教育哲学の課題 「教育の知とは何か」(第16章執筆)2015

    • Author(s)
      小笠原道雄編
    • Total Pages
      350
    • Publisher
      福村出版
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Book] 「いじめ問題」と道徳教育2013

    • Author(s)
      渡邉満
    • Total Pages
      80
    • Publisher
      ERP
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Book] 新しい道徳教育のために2013

    • Author(s)
      梶田叡一編渡邉満他11名
    • Total Pages
      149
    • Publisher
      金子書房
    • Related Report
      2013 Research-status Report

URL: 

Published: 2014-07-25   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi