• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Does IB Model bring breakthrough to vocational/career education?: Case study in the UK

Research Project

Project/Area Number 25381040
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education
Research InstitutionAoyama Gakuin University

Principal Investigator

YANAGIDA Masaaki  青山学院大学, 教育人間科学部, 教授 (20260523)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 飯田 直弘  北海道大学, 高等教育推進機構, 准教授 (80578063)
中西 啓喜  早稲田大学, 人間科学学術院, 助教 (10743734)
御手洗 明佳  千葉大学, アカデミック・リンク・センター, 特任助教 (00725260)
Co-Investigator(Renkei-kenkyūsha) IWASAKI Kumiko  放送大学, 人間発達科学プログラム, 教授 (10259989)
Research Collaborator HANAI Wataru  九州大学, 人間環境学研究院, 学術協力研究員 (60783107)
Project Period (FY) 2013-04-01 – 2017-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2016)
Budget Amount *help
¥4,810,000 (Direct Cost: ¥3,700,000、Indirect Cost: ¥1,110,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2013: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywords国際バカロレア / IBCP / 統合的資質の形成 / キャリア教育 / アカデミック-職業デバイド / 社会的包摂 / 高大接続 / イングランド / 国際バカロレア・キャリア関連プログラム / 後期中等教育 / 職業教育 / 職業・キャリア教育 / 学習成果の水準維持 / 包摂性 / 財政的現実性 / 中等教育 / イギリス教育 / 職業・キャリア教育 / イギリス / 統合的な資質形成
Outline of Final Research Achievements

Does IB Model bring some breakthrough to vocational/career education? In order to get meaningful findings, the research project team conducts Case Study through visiting research at the schools in the UK. The focused educational programme is the International Baccalaureate Career-related Program: IBCP, which the International Baccalaureate [Organization]: IB[O] itself does the R & D and awards the IB certificates. The IBCP is for progression routes both to employment and higher education. The research project team deeply realizes IBCP has transnational curriculum framework, with the 'career-related study' instituted on each country's existing educational and qualification system. Regarding how IBCP faces assurance of quality and standards and brings educational equity and social inclusion, there remain tasks to tackle.

Report

(5 results)
  • 2016 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2015 Research-status Report
  • 2014 Research-status Report
  • 2013 Research-status Report
  • Research Products

    (14 results)

All 2016 2015 2014 Other

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Acknowledgement Compliant: 2 results) Presentation (12 results)

  • [Journal Article] スコットランドにおける成人向け高等教育進学準備課程 -近年の動向-2015

    • Author(s)
      柳田 雅明
    • Journal Title

      日本生涯教育学会論集

      Volume: 36号 Pages: 63-72

    • NAID

      40020682409

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 「知識に基づくカリキュラム」を今日提起する意義とは -「カリキュラムの社会学者」マイケル・F・D・ヤングの近論から-2015

    • Author(s)
      柳田 雅明
    • Journal Title

      青山学院大学教職研究

      Volume: 1 Pages: 115-125

    • NAID

      40021085077

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] 国際バカロレア・キャリア関連教育プログラム(IBCP)の「ローカル化」に影響を与える実践校の多様な背景 ―イングランド現地中等学校調査から―2016

    • Author(s)
      柳田 雅明、飯田 直弘、中西 啓喜、御手洗 明佳、花井 渉
    • Organizer
      日本教育学会 第75回大会
    • Place of Presentation
      北海道大学
    • Year and Date
      2016-08-25
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] アカデミックな教育と職業・キャリア教育の有機的な融合を目指す中等教育カリキュラム―国際バカロレア・キャリア関連教育プログラム(IBCP)の事例から―2016

    • Author(s)
      御手洗 明佳、花井 渉、中西 啓喜、飯田 直弘、柳田 雅明
    • Organizer
      日本教育学会 第75回大会
    • Place of Presentation
      北海道大学
    • Year and Date
      2016-08-25
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] イギリスにおいてバカロレアと名乗る教育プログラム、そして IBCP(国際バカロレア・キャリア関連教育プログラム)2016

    • Author(s)
      柳田 雅明
    • Organizer
      日本比較教育学会 第 52 回大会
    • Place of Presentation
      大阪大学豊中キャンパス
    • Year and Date
      2016-06-24
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 「知っている」から「できる」への移行について考える ―IBの教育現場から―2016

    • Author(s)
      御手洗 明佳
    • Organizer
      IB研究会 2016年度第1回(主催 早稲田大学情報教育研究所、明治大学サービス創新研究所)
    • Place of Presentation
      早稲田大学 早稲田キャンパス
    • Year and Date
      2016-04-28
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 「カリキュラムの社会学者」マイケル・F・D・ヤングには、何をどこまで求められるのか -近年の論考が英語圏で脚光を浴びる状況に着目して-2015

    • Author(s)
      柳田 雅明
    • Organizer
      日本教育学会 第74回大会
    • Place of Presentation
      お茶の水女子大学
    • Year and Date
      2015-08-30
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 職業・キャリア教育に力点を置く新たな国際バカロレア・プログラムを検討する -包摂性と質の保証に焦点を当て、イギリスでの実践校を事例に-2015

    • Author(s)
      柳田 雅明、飯田 直弘、花井 渉
    • Organizer
      日本比較教育学会 第51回大会
    • Place of Presentation
      宇都宮大学、栃木県
    • Year and Date
      2015-06-13
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] スコットランドにおける成人向け高等教育進学準備課程: 近年の動向2014

    • Author(s)
      柳田 雅明
    • Organizer
      日本生涯教育学会第35回大会
    • Place of Presentation
      国立教育政策研究所 社会教育実践研究センター
    • Year and Date
      2014-11-22
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 「知識」に基づくカリキュラムの今日的意義とは -マイケル・F・D・ヤングの近年の論考をもとに-2014

    • Author(s)
      柳田 雅明
    • Organizer
      日本教育学会第73回大会
    • Place of Presentation
      九州大学箱崎キャンパス
    • Year and Date
      2014-08-24
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] What do students have an entitlement to learn at upper secondary school?:A review from A British ‘Baccalaureat’ to the current diversity of Baccalaureates in the UK2014

    • Author(s)
      Masaaki YANAGIDA, Naohiro IIDA, and Wataru HANAI
    • Organizer
      The 50th Japan Comparative Education Society (JCES) Annual Conference
    • Place of Presentation
      Nagoya University
    • Year and Date
      2014-07-12
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 教育プログラムとしての「バカロレア」の多種多様性 ―イギリスにおける現状と課題―

    • Author(s)
      柳田雅明・飯田直弘・花井渉・岩崎久美子
    • Organizer
      日本比較教育学会第49回大会
    • Place of Presentation
      上智大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 大学入学到達度の全国共通設定における理念と現実 -スコットランドの検討-

    • Author(s)
      柳田雅明
    • Organizer
      教育目標・評価学会第24回大会
    • Place of Presentation
      滋賀大学大津キャンパス
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 国際バカロレア・モデルによる職業・キャリア教育の可能性 -イギリスを手がかりに-

    • Author(s)
      柳田雅明
    • Organizer
      日本産業教育学会第38回関東地区部会
    • Place of Presentation
      職業能力開発総合大学校(小平)
    • Related Report
      2013 Research-status Report

URL: 

Published: 2014-07-25   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi