• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research on the Teacher Training Program for the Education of Foreign Students: Exploit of Participatory Evaluation in Training Program Development and Execution

Research Project

Project/Area Number 25381042
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education
Research InstitutionKokushikan University

Principal Investigator

KOIKE Ako  国士舘大学, 政経学部, 准教授 (10439276)

Co-Investigator(Renkei-kenkyūsha) SHOZAWA Jun  東京未来大学, こども心理学部, 教授 (00235722)
SHIGA Mikio  電気通信大学, 国際交流センター, 准教授 (70272747)
MORITA Shiro  専修大学, 法学部, 准教授 (60383452)
Research Collaborator TOKUE Motoyuki  伊勢崎市教育委員会, 教育長 (10628415)
FURUKAWA Atsuko  大阪教育大学, 国際センター, 特任准教授 (80731801)
Project Period (FY) 2013-04-01 – 2016-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2015)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2013: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords外国人児童生徒 / 教師教育 / 教員研修 / 日本語指導 / 特別の教育課程 / 個別の指導計画 / 参加型評価 / プログラム評価 / 外国籍児童生徒
Outline of Final Research Achievements

Following the Participatory Evaluation theory, teachers-in-training both planned and ran their own training programs. Need assessments were also done by the participating teachers, and the training form changed from a lecture-course type to a problem-solving type. Collaboration between colleagues encouraged, a common framework for Japanese language assessment called Nihongo Step, was developed. This enabled teachers to make lesson plans for the Japanese language classroom that were more useful, relevant, and applicable to the foreign student’s main classwork. Analysis of the decision-making processes of teachers and construction of a model for effective management of teacher-training programs have yet to be completed.

Report

(4 results)
  • 2015 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2014 Research-status Report
  • 2013 Research-status Report
  • Research Products

    (7 results)

All 2015 2014 Other

All Presentation (7 results)

  • [Presentation] 小中学校教員による日本語教育研究班の実践事例―伊勢崎市における外国人児童生徒教育の充実をめざして―2015

    • Author(s)
      大澤 成基・石原 剛・伊藤 里恵子・阪本 和英・佐藤 康・田口 健治・小池 亜子・古川 敦子
    • Organizer
      日本教育工学会第31回全国大会
    • Place of Presentation
      電気通信大学(東京都・調布市)
    • Year and Date
      2015-09-21
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 外国人児童生徒教育の実践は日本の学校教育に何をもたらすか―教員の協働と地域連携による学びの創造に向けて―2015

    • Author(s)
      小池亜子 他7名
    • Organizer
      日本教育学会第74回大会ラウンドテーブル
    • Place of Presentation
      お茶の水女子大学(東京都・文京区)
    • Year and Date
      2015-08-28
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] ことばの力を見取る共通指標「日本語ステップ」の開発―群馬県伊勢崎市教育研究所日本語教育研究班の取り組み―2014

    • Author(s)
      小池亜子・古川敦子
    • Organizer
      日本教育方法学会第50回記念大会
    • Place of Presentation
      広島大学
    • Year and Date
      2014-10-11
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 小中学校における外国人児童生徒教育の充実をめざした教員研修2014

    • Author(s)
      大澤成基・石原剛・伊藤里恵子・阪本和英・佐藤康・田口健治・小池亜子・古川敦子
    • Organizer
      日本教育工学会第30回全国大会
    • Place of Presentation
      岐阜大学
    • Year and Date
      2014-09-21
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 参加型アプローチによる外国人児童生徒教育研修の試行―群馬県伊勢崎市の事例に基づいて―2014

    • Author(s)
      德江基行・小池亜子
    • Organizer
      日本学校教育学会第29回研究大会
    • Place of Presentation
      仙台大学
    • Year and Date
      2014-08-09
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 「日本語指導が必要な児童生徒」の教育における参加型評価の活用

    • Author(s)
      小池亜子
    • Organizer
      第36回国士舘大学政治学研究会
    • Place of Presentation
      国士舘大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 地域行政課題としての外国籍等児童生徒教育―参加型アプローチによる研修の試行―

    • Author(s)
      小池亜子
    • Organizer
      アジア・日本研究センターAJ研究会
    • Place of Presentation
      国士舘大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report

URL: 

Published: 2014-07-25   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi