• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Study on Multi-age Grouping in Jenaplan Schools

Research Project

Project/Area Number 25381044
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education
Research InstitutionTamagawa University

Principal Investigator

SAKUMA Hiroyuki  玉川大学, 教育学部, 教授 (70235208)

Project Period (FY) 2013-04-01 – 2016-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2015)
Budget Amount *help
¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
Fiscal Year 2015: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2014: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2013: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywordsイエナ・プラン / 異年齢集団 / ペーターゼン / 共同体
Outline of Final Research Achievements

This study aims to clarify educational thoughts and characteristics of three types of multi-age grouping (two-, three-, and four-grade levels) in Jenaplan schools based on field surveys in Germany. In consequence, the present study demonstrates the importance of multi-age grouping as a community. This study's report was disclosed to the public in March 2016.

Report

(4 results)
  • 2015 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2014 Research-status Report
  • 2013 Research-status Report
  • Research Products

    (6 results)

All 2016 2015 2014 Other

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Acknowledgement Compliant: 3 results) Presentation (2 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] イエナ・プランにおける異年齢集団と教員研修―GJPの「ディプロムコース」を事例として―2015

    • Author(s)
      佐久間裕之
    • Journal Title

      玉川大学教師教育リサーチセンター年報

      Volume: 5号 Pages: 19-29

    • NAID

      40020632921

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] ペーターゼンのペスタロッチー理解―「人間学校」(Menschenschule)の理念を軸に―2015

    • Author(s)
      佐久間裕之
    • Journal Title

      人間教育の探求(日本ペスタロッチー・フレーベル学会紀要)

      Volume: 27

    • NAID

      40020537097

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] イエナ・プランにおける異年齢集団と教師の力量形成―ドイツ・ローゼンマール校を事例として‐2014

    • Author(s)
      佐久間裕之
    • Journal Title

      玉川大学教師教育リサーチセンター

      Volume: 4 Pages: 57-66

    • NAID

      40020239506

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] ペーターゼンとペスタロッチ―を繋ぐもの―「人間学校」(Menschenschule)の理念を軸に―

    • Author(s)
      佐久間裕之
    • Organizer
      日本ペスタロッチー・フレーベル学会第31回大会
    • Place of Presentation
      北星学園大学(北海道札幌市)
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] イエナ・プランにおける異年齢集団の構成法に関する研究―ドイツ・ローゼンマール校を取り上げて―

    • Author(s)
      佐久間裕之
    • Organizer
      世界新教育学会全国大会「2014年度WEF国際教育フォーラム」
    • Place of Presentation
      関西大学(大阪府吹田市)
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Book] 平成25~27年度日本学術振興会科学研究費補助金基盤研究(C)(課題番号25381044)「イエナ・プランにおける異年齢集団の構成法に関する研究」研究成果報告書:イエナ・プラン研究序説―ドイツにおける異年齢集団の問題を中心として―2016

    • Author(s)
      佐久間裕之
    • Total Pages
      116
    • Publisher
      みすず印刷所
    • Related Report
      2015 Annual Research Report

URL: 

Published: 2014-07-25   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi