• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Comparative study of a local minimum achievement test system of Japan and USA.

Research Project

Project/Area Number 25381093
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education
Research InstitutionNihon University

Principal Investigator

KITANO Akio  日本大学, 文理学部, 教授 (50169869)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) TAKAHASHI Hiroto  横浜市立大学, 都市社会文化研究科, 教授 (10188047)
ISHII Terumasa  京都大学, 教育学研究科, 准教授 (10452327)
TAKAHASHI Satoshi  埼玉大学, 教育学部, 准教授 (10511884)
KURODA Yuki  日本大学, 理工学部, 准教授 (60631851)
Project Period (FY) 2013-04-01 – 2016-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2015)
Budget Amount *help
¥4,810,000 (Direct Cost: ¥3,700,000、Indirect Cost: ¥1,110,000)
Fiscal Year 2015: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2013: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Keywordsテスト政策 / 学力テスト体制 / ローカルミニマム学力保障政策 / 日米の比較研究 / 日米テスト政策 / 地方自治体のテスト政策 / 痴呆教育行政におけるガヴァナンスの変容 / ローカル・ミニマム学力保障 / ハイステイクス・テスト / 学校力 / キャパシティ・ビルディング / アカウンタビリティ / 日米のテスト政策 / 地方教育行政におけるガヴァナンスの変容 / 分散型リーダーシップ
Outline of Final Research Achievements

This research is a comparative study of an achievement test system of Japan and USA.In this study, we put a questionnaire survey on the implementation of academic ability test administered to boards of education in Japan in 2013. In addition, follow-up interviews were conducted to further expand on the questionnaire data.  This study clarifies factors causing municipal boards of education to implement academic ability surveys, and suggests that such surveys constitute local versions of “the national assessment system concerning academic ability”. As an achievement test also was widely used and permeated more than 1990 's. in America, we tried to analyze this problems.

Report

(4 results)
  • 2015 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2014 Research-status Report
  • 2013 Research-status Report
  • Research Products

    (59 results)

All 2016 2015 2014 2013 Other

All Journal Article (25 results) (of which Peer Reviewed: 18 results,  Open Access: 2 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (20 results) (of which Invited: 7 results) Book (14 results)

  • [Journal Article] 「わが国の学力テスト体制の実態と課題-学力調査の独自性・専門性を中心に-」2016

    • Author(s)
      北野秋男
    • Journal Title

      日本大学教育学会『教育学雑誌』

      Volume: 52 Pages: 1-14

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「学力テストの暴力性-米国における社会変動と学力評価体制の構築-」2015

    • Author(s)
      北野秋男
    • Journal Title

      教育思想史学会紀要『近代教育フォーラム』

      Volume: 24 Pages: 1-9

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「米国の巨大企業財団と教育改革の歴史」2015

    • Author(s)
      北野秋男
    • Journal Title

      日本大学文理学部人文科学研究所『研究紀要』

      Volume: 90 Pages: 25-37

    • NAID

      40020616450

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「行政改革としての教員評価=人事評価制度―日米比較からみる教員評価政策の日本的特質―」2015

    • Author(s)
      高橋 哲
    • Journal Title

      日本教育行政学会編『日本教育行政学会年報』

      Volume: 41 Pages: 37-55

    • NAID

      130007617117

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「安倍政権の教育改革とは何か―教育再生実行政策の目的、手法、そして問題の所在―」2015

    • Author(s)
      高橋 哲
    • Journal Title

      『現代思想』

      Volume: 第43巻第8号 Pages: 156-168

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「新教育委員会制度の研究動向―改正地方教育行政法へのアプローチ―」2015

    • Author(s)
      高橋 哲
    • Journal Title

      『教育制度学研究』日本教育制度学会

      Volume: 22 Pages: 246-252

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「教育実践の論理から『エビデンスに基づく教育』を問い直す-教育の標準化・市場化の中で-」2015

    • Author(s)
      石井英真
    • Journal Title

      日本教育学会『教育学研究』

      Volume: 第82巻第2号 Pages: 1-13

    • NAID

      130005152565

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「米国のスタンダードにもとづく教員養成プログラムとその運用について―パフォーマンス評価の展開と課題―」2015

    • Author(s)
      長谷川哲也・黒田友紀(共著)
    • Journal Title

      『日本教育大学協会研究年報』

      Volume: 33 Pages: 39-50

    • NAID

      40020413187

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「米国における人文学と芸術を重視するハイスクール改革の検討」2015

    • Author(s)
      黒田友紀
    • Journal Title

      日本大学理工学部『日本大学理工学部一般教育教室彙報』

      Volume: なし Pages: 1-10

    • NAID

      40020674094

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「全国の市町村教育委員会における学力テスト政策の動向-2012年・2013年のアンケート調査の結果報告-」2015

    • Author(s)
      北野秋男
    • Journal Title

      『教育学雑誌』

      Volume: 51 Pages: 17-31

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 「Q&A学校経営の課題:教育委員会制度改革の問題点」2014

    • Author(s)
      高橋寛人
    • Journal Title

      『教室の窓』

      Volume: 42 Pages: 34-37

    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Journal Article] 「教育委員会制度改革の歴史的変遷・論点と改革後の課題」2014

    • Author(s)
      高橋寛人
    • Journal Title

      『月刊高校教育』

      Volume: 47 Pages: 32-35

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「高次の学力の質的レベルを捉える枠組み-N.L.ウェブの「知の深さ」を中心に-」2014

    • Author(s)
      石井 英真
    • Journal Title

      『教育方法の探究』

      Volume: 17 Pages: 25-32

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「座談会・確かな学力を育成する総合的な学習の時間」2014

    • Author(s)
      石井 英真
    • Journal Title

      『初等教育資料』

      Volume: 912 Pages: 74-83

    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Journal Article] 「グロ-バル化社会が求める学力」2014

    • Author(s)
      石井 英真
    • Journal Title

      『教育展望』

      Volume: 60 Pages: 24-28

    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Journal Article] 「教員養成の高度化と教師の専門職像の再検討」2014

    • Author(s)
      石井 英真
    • Journal Title

      『日本教師教育学会年報

      Volume: 23 Pages: 20-29

    • NAID

      130007888492

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 「米国「ハイステイクス・テスト」の現状と課題-「スタンダード」「アセスメント」「アカウンタビリティ」を中心に-」2013

    • Author(s)
      北野秋男
    • Journal Title

      日本デューイ学会紀要

      Volume: 第54号 Pages: 133-143

    • Related Report
      2013 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「東京都の教育改革とテスト政策」2013

    • Author(s)
      北野秋男
    • Journal Title

      『研究紀要』日本大学人文科学研究所紀要

      Volume: 第77号 Pages: 91-104

    • NAID

      40019847555

    • Related Report
      2013 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 支配体制づくりとしての教育行政改革―安部政権は、教育委員会をどのように変えようとしているのか―」2013

    • Author(s)
      高橋 哲
    • Journal Title

      さいたま教育文化研究所編『さいたまの教育と文化』

      Volume: 第70号 Pages: 40-43

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Journal Article] 「教員の身分保障と教職の専門職性―首長主導教育改革による教員統制の問題―」2013

    • Author(s)
      高橋 哲
    • Journal Title

      日本教育行政学会『日本教育行政学会年報』

      Volume: 第39号 Pages: 202-205

    • Related Report
      2013 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「教育統制としての教員給与問題―『駆け込み退職』をめぐる法的問題を含めて―」2013

    • Author(s)
      高橋 哲
    • Journal Title

      教育科学研究会編『教育』

      Volume: 第809号 Pages: 61-69

    • Related Report
      2013 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「これからの社会に求められる学力とその評価―『真正の学力』の追求―」2013

    • Author(s)
      石井英真
    • Journal Title

      『初等教育資料』

      Volume: 第898号 Pages: 28-31

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Journal Article] 「教師の専門職像をどう構想するか―技術的熟達者と省察的実践家の二項対立図式2013

    • Author(s)
      石井英真
    • Journal Title

      『教育方法の探究』

      Volume: 第16号 Pages: 9-16

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Journal Article] 「現代日本の学力向上政策の検討―『スタンダードに基づく教育改革』の日本的特2013

    • Author(s)
      石井英真
    • Journal Title

      日本デューイ学会紀要

      Volume: 第54号

    • Related Report
      2013 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「グローバル化時代の学力とその評価」2013

    • Author(s)
      石井英真
    • Journal Title

      『指導と評価』

      Volume: 第709号 Pages: 6-9

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 「わが国の学力調査体制の実態と課題~学力調査に独自性・専門性はあるのか~」2015

    • Author(s)
      北野秋男
    • Organizer
      日本大学教育学会秋季学術研究発表会
    • Place of Presentation
      日本大学文理学部
    • Year and Date
      2015-11-15
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 「アメリカの教育財政制度改革―2000年代以降の連邦補助金政策に着目して―」2015

    • Author(s)
      高橋 哲
    • Organizer
      日本教育制度学会第23回大会公開シンポジウム
    • Place of Presentation
      奈良教育大学
    • Year and Date
      2015-11-08
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 「学力政策の国際比較研究―日米の学力テスト体制を中心に-」2015

    • Author(s)
      北野秋男
    • Organizer
      日本国際教育学会第10回大会
    • Place of Presentation
      相模女子大学
    • Year and Date
      2015-09-13
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 「地方自治体における学力調査問題の内容構成~学力調査問題に独自性・専門性はあるのか~」2015

    • Author(s)
      北野秋男・小杉 聡
    • Organizer
      日本教育学会第74回大会
    • Place of Presentation
      お茶の水女子大学
    • Year and Date
      2015-08-29
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 日米の学力調査(テスト)体制の構造的類似性と差異性~日本の場合~」2015

    • Author(s)
      北野秋男・黒田友紀
    • Organizer
      日本比較教育学会第51回大会
    • Place of Presentation
      宇都宮大学
    • Year and Date
      2015-06-13
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 「教育学としての教育制度研究を考える―『教育権の論理から教育制度の理論へ』再考―」2014

    • Author(s)
      高橋 哲
    • Organizer
      日本教育制度学会第22回大会
    • Place of Presentation
      高知大学
    • Year and Date
      2014-11-10
    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 「学力テストの暴力性-米国における社会変動と学力評価体制の構築-」2014

    • Author(s)
      北野秋男
    • Organizer
      教育思想史学会第24回大会
    • Place of Presentation
      慶応大学
    • Year and Date
      2014-10-12
    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 「全国の地方自治体の学力テスト政策の動向-2012年・2013年のアンケート調査の結果報告-」2014

    • Author(s)
      北野秋男
    • Organizer
      日本教育学会第73回大会
    • Place of Presentation
      九州大学
    • Year and Date
      2014-08-22
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 「米国連邦政府の財政誘導による教育改革―NCLB法のWaiver政策を中心に―」2014

    • Author(s)
      高橋 哲
    • Organizer
      日本教育学会第73回大会
    • Place of Presentation
      九州大学
    • Year and Date
      2014-08-22
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 「教職の専門性を支える知のあり方をめぐって-米国における教師の実践知と知識基礎に関する研究の展開を中心に-」2014

    • Author(s)
      石井英真
    • Organizer
      日本教育学会第73回大会
    • Place of Presentation
      九州大学
    • Year and Date
      2014-08-22
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 「米国における学校改善研究の展開 : 支援チームによる学校改善の取り組みに焦点をあてて」2014

    • Author(s)
      黒田友紀
    • Organizer
      日本教育学会第73回大会
    • Place of Presentation
      九州大学
    • Year and Date
      2014-08-22
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 「米国シカゴ市学校委員会の現状と課題~インタビュー調査の報告を中心に~」

    • Author(s)
      北野秋男
    • Organizer
      日本比較教育学会第49回大会
    • Place of Presentation
      上智大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 「わが国における「ローカル・ミニマム学力保障政策」の研究」

    • Author(s)
      北野秋男他
    • Organizer
      日本教育学会第72回大会
    • Place of Presentation
      一ツ橋大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 「全国の市教育委員会による学力テストの実施状況~テストの実施主体に焦点を当てて~」

    • Author(s)
      北野秋男
    • Organizer
      日本教育行政学会第48回大会
    • Place of Presentation
      京都大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 「アメリカにおけるスタンダード運動の展開と高校教育改革―大学やキャリアとの

    • Author(s)
      石井英真
    • Organizer
      日本カリキュラム学会第24回大会
    • Place of Presentation
      上越教育大学。
    • Related Report
      2013 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 「授業研究における教師の学びの質を問い直す―戦後授業研究史の展開をふまえて

    • Author(s)
      石井英真
    • Organizer
      日本教育方法学会第49回大会
    • Place of Presentation
      埼玉大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 「教師の専門職像をどう構想するか―技術的熟達者と省察的実践家の二項対立図式

    • Author(s)
      石井英真
    • Organizer
      日本教師教育学会第23回大会
    • Place of Presentation
      佛教大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 「「学校力」を高めるキャパシティ・ビルディングに基づく学校改善の検討」

    • Author(s)
      黒田友紀
    • Organizer
      日本比較教育学会第47回大会
    • Place of Presentation
      上智大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 「キャパシティ・ビルディングにもとづく学校改革 ―米国における組織モデルによる授業改善と学校文化の醸成を中心に―」

    • Author(s)
      黒田友紀
    • Organizer
      日本教育方法学会第49回大会
    • Place of Presentation
      埼玉大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] オバマ政権における教員政策の実態と課題―マサチューセッツ州を事例として

    • Author(s)
      黒田友紀
    • Organizer
      日本教育制度学会第21回大会 (
    • Place of Presentation
      筑波大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
    • Invited
  • [Book] 『日米のローカル・ミニマム学力保障政策の比較研究』2016

    • Author(s)
      北野秋男編著
    • Publisher
      日本学術振興会科学研究費基盤研究(C)活動報告書
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Book] 「高等学校教員―『灯火』としての独自給与体系―」橋本鉱市編『専門職の報酬と職域』2015

    • Author(s)
      高橋 哲
    • Publisher
      玉川大学出版
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Book] 『今求められる学力と学びとは-コンピテンシー・ベースのカリキュラムの光と影』2015

    • Author(s)
      石井英真
    • Total Pages
      78
    • Publisher
      日本標準
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Book] 「藤岡完治 校内研修を変革するリフレクションとは?」上條晴夫編『教師教育』2015

    • Author(s)
      石井英真
    • Publisher
      さくら社
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Book] 『地方教育行政法の改定と教育ガバナンス-「教育委員会」制度のあり方と「共同統治」』2015

    • Author(s)
      高橋寛人(坪井 由実・渡部 昭男編)
    • Publisher
      三学出版
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Book] 『今求められる学力と学びとは-コンピテンシー・ベースのカリキュラムの光と影』2015

    • Author(s)
      石井 英真
    • Total Pages
      78
    • Publisher
      日本標準
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Book] 『教師教育』2015

    • Author(s)
      石井 英真(上條晴夫編)
    • Publisher
      さくら社
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Book] 『首長主導改革と教育委員会制度』2014

    • Author(s)
      高橋寛人(日本教育行政学会研究推進委員会編)
    • Publisher
      福村出版
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Book] 『教育法の現代的争点』2014

    • Author(s)
      高橋 哲(日本教育法学会編)
    • Publisher
      法律文化社
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Book] 『首長主導教育改革と教育委員会制度』2014

    • Author(s)
      高橋 哲(日本教育行政学会研究推進委員会編)
    • Publisher
      福村出版
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Book] 『教育方法学研究ハンドブック』2014

    • Author(s)
      石井 英真(日本教育方法学会編)
    • Publisher
      学文社
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Book] 『教育方法43』2014

    • Author(s)
      石井 英真(日本教育方法学会編)
    • Publisher
      図書文化
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Book] 「地方分権改革に伴う首長権限拡大と教育委員会の意義」『首長主導改革と教育委員会制度』2013

    • Author(s)
      高橋寛人
    • Publisher
      福村出版
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Book] 「教員免許の取得をめざす」「教科内容に関する知識・技能」「課題探究力」西岡2013

    • Author(s)
      石井 英真
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • Related Report
      2013 Research-status Report

URL: 

Published: 2014-07-25   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi