• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Theoretical and Demonstrative Research on Rehabilitation of Handing Down of Japanese Traditional Plays

Research Project

Project/Area Number 25381096
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education
Research InstitutionTokyo City University

Principal Investigator

IWATA Junko  東京都市大学, 人間科学部, 教授 (80269521)

Project Period (FY) 2013-04-01 – 2016-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2015)
Budget Amount *help
¥4,810,000 (Direct Cost: ¥3,700,000、Indirect Cost: ¥1,110,000)
Fiscal Year 2015: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2014: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2013: ¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
Keywords遊びの伝承 / わらべうた遊び / 遊びの徒弟制 / 正統的周辺参加 / わらべ歌遊び / 伝承遊び / 集団 / 遊び保育 / ノリ / 人間関係
Outline of Final Research Achievements

At kindergartens or nursery schools in Japan, in order for children to come to play spontaneously Japanese traditional plays like ones with warabeuta, which have already disappeared in modern society, childcare workers needs to play with their children at first, and then make themselves fade out from the play. And the structure like ‘the apprentice system of play’ is required to hand them down from older children to younger children. It leads children to regenerate the traditional plays.

Report

(4 results)
  • 2015 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2014 Research-status Report
  • 2013 Research-status Report
  • Research Products

    (14 results)

All 2016 2015 2014 2013

All Journal Article (5 results) (of which Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (9 results)

  • [Journal Article] 教育実践における正統的周辺参加の実現可能性─私立めばえ幼稚園のフィールドワークを通して─2016

    • Author(s)
      岩田遵子、小川博久
    • Journal Title

      東京都市大学人間科学部紀要

      Volume: 第7号 Pages: 15-43

    • NAID

      40021815861

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 近代教育制度における教職実践の一方向性克服の試み ─「遊び保育」における手遊び実践の意義2015

    • Author(s)
      岩田遵子、小川博久
    • Journal Title

      東京都市大学人間科学部紀要

      Volume: 第6号 Pages: 11-33

    • NAID

      40020746831

    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Journal Article] わらべうた遊び観の近代的変貌─現代における遊びの非伝承性─2015

    • Author(s)
      岩田遵子
    • Journal Title

      東京都市大学共通教育部紀要

      Volume: 第8号

    • NAID

      40020535994

    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Journal Article] 保育実践研究としてのエスノグラフィーにおける「フィールド」とは何か⑶─遊びに対する保育者の潜在的関係性─2014

    • Author(s)
      岩田遵子
    • Journal Title

      東京都市大学人間科学部紀要

      Volume: 第4号 Pages: 19-31

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Journal Article] 主体的学習におけるパフォーマンスと意味生成の関連性  ―国語科における朗読の実践を中心として―2014

    • Author(s)
      岩田遵子
    • Journal Title

      東京都市大学共通教育部紀要

      Volume: 第7号

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 現代学校教育システムの分業化の論理の克服は可能か(3)- 私立めばえ幼稚園における通過儀礼としてのお誕生会の分析を通して -2015

    • Author(s)
      岩田遵子、小川博久
    • Organizer
      日本教育方法学会第51回大会
    • Place of Presentation
      岩手大学(岩手県・盛岡市)
    • Year and Date
      2015-10-10
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 保育実践における手遊びの意義─「保育文化」としての重要性2015

    • Author(s)
      岩田遵子
    • Organizer
      日本保育学会第69回大会
    • Place of Presentation
      椙山学園大学(愛知県・名古屋市)
    • Year and Date
      2015-05-09
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 現代学校教育システムの分業化の論理の克服は可能か─私立めばえ幼稚園のフィールドワークを通して─2014

    • Author(s)
      岩田遵子、小川博久
    • Organizer
      日本教育方法学会第50回記念大会
    • Place of Presentation
      広島大学(東広島市)
    • Year and Date
      2014-10-11 – 2014-10-12
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 自発性と仲間意識の形成におけるわらべうた遊びの意義(1)2014

    • Author(s)
      泉澤文子、能登里沙、岩田遵子、小川博久
    • Organizer
      日本保育学会第67回大会
    • Place of Presentation
      大阪総合保育大学(大阪市)
    • Year and Date
      2014-05-17 – 2014-05-18
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 自発性と仲間意識の形成におけるわらべうた遊びの意義(2)─逸脱児がクラスに位置づくための集団的関与の重要性─2014

    • Author(s)
      岩田遵子、小川博久、泉澤文子、能登里沙
    • Organizer
      日本保育学会第67回大会
    • Place of Presentation
      大阪総合保育大学(大阪市)
    • Year and Date
      2014-05-17 – 2014-05-18
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 伝承遊びの再生はいかにして可能か⑴2013

    • Author(s)
      小川博久、岩田遵子、泉澤文子、能登理沙
    • Organizer
      日本保育学会第66回大会
    • Place of Presentation
      中村学園大学(福岡市)
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 伝承遊びの再生はいかにして可能か⑵2013

    • Author(s)
      能登理沙、泉澤文子、小川博久、岩田遵子、
    • Organizer
      日本保育学会第66回大会
    • Place of Presentation
      中村学園大学(福岡市)
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] わらべうた遊び観の近代的変貌─現代における遊びの非伝承性─2013

    • Author(s)
      岩田遵子
    • Organizer
      日本保育学会第66回大会
    • Place of Presentation
      中村学園大学(福岡市)
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 近代教育制度における教職実践の一方向性克服の試み─保育者のふるまいへの提案2013

    • Author(s)
      岩田遵子、小川博久
    • Organizer
      日本教育方法学会第49回大会
    • Place of Presentation
      埼玉大学(さいたま市)
    • Related Report
      2013 Research-status Report

URL: 

Published: 2014-07-25   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi