• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The current state and problem of the nurture after an earthquake disaster in Iwaki, Fukushima

Research Project

Project/Area Number 25381109
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education
Research InstitutionIwaki Junior College

Principal Investigator

Mae Masanao  いわき短期大学, その他部局等, 准教授 (70337864)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) KOSAKA Toru  東北福祉大学, 総合福祉学部・社会福祉学科, 教授 (30258834)
Kim Minjeong  いわき短期大学, 幼児教育科, 講師 (30610563)
TUNEM I Kohei  いわき短期大学, 幼児教育科, 講師 (90645409)
SUZUKI Mayumi  いわき短期大学, 幼児教育科, 教授 (20341745)
HASHIURA Takaaki  いわき短期大学, 幼児教育科, 講師 (20649991)
SUZUKI Ryujiro  いわき短期大学, 幼児教育科, 講師 (20516330)
OIKAWA Chizuko  いわき短期大学, 幼児教育科, 講師 (70650018)
Project Period (FY) 2013-04-01 – 2016-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2015)
Budget Amount *help
¥3,380,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥780,000)
Fiscal Year 2015: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2013: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords東日本大震災 / 保育の質 / 保育士養成 / ナラティヴ / 幼児教育・保育 / 保育者養成 / 震災 / 文化的基盤
Outline of Final Research Achievements

This study made it clear by the direct hearing which isn't a questionnaire about actual condition of nurture and child education and a problem in Iwaki-shi, where several years have passed after an eastern Japan great earthquake.
The result is mainly contracted by the following 3 points. (1) Actual condition and problem of the reality of the nurture , (2) just after the earthquake disaster are the backlash of the child and relationship with parents while several years have passed, and present when time has passed from daily actuality of nurture (3) Actual condition of nurture and problem in present when time has passed, A model was shaken and confusion, existence of the principal who considered safety of a child and a staff in the worrying inside and the actuality by which relief to a parent was formed out of a device of consensus building became clear.
The existence of the new problem and problem which have formed by the process of the collective revival could also be confirmed.

Report

(4 results)
  • 2015 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2014 Research-status Report
  • 2013 Research-status Report
  • Research Products

    (10 results)

All 2016 2015 2014 2013 Other

All Journal Article (6 results) (of which Open Access: 3 results,  Acknowledgement Compliant: 3 results,  Peer Reviewed: 1 results) Presentation (4 results) (of which Invited: 1 results)

  • [Journal Article] 学生の主体性を育む「保育実習指導」に関する実践報告-学生の主体的な学びと思考、「合意形成」を中心に-2016

    • Author(s)
      前正七生、金珉呈
    • Journal Title

      いわき短期大学研究紀要第49号(2016年3月)

      Volume: 49号

    • NAID

      40020839191

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 学生の主体性を育む「保育実習指導」に関する実践報告2015

    • Author(s)
      鈴木隆次郎、金珉呈、前正七生
    • Journal Title

      全国保育士養成協議会保育士養成セミナー第54回研究大会

      Volume: 54号

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] フクシマにおける「臨床」としての「語り(ナラティヴ)」2015

    • Author(s)
      前 正七生
    • Journal Title

      『研究 東洋』 東日本国際大学 東洋思想研究所・儒学文化研究所編

      Volume: 第5号 Pages: 58-74

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 福島県いわき市における震災後の保育士養成の現状と課題2015

    • Author(s)
      前 正七生
    • Journal Title

      『いわき短期大学紀要』 いわき短期大学幼児教育科

      Volume: 第48号 Pages: 17-31

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 「保育者養成における地域・文化的基盤と規範同調性  ―震災後のメディアリテラシーと"内―外の"語りを中心に―」2014

    • Author(s)
      前正七生
    • Journal Title

      『いわき短期大学紀要』47号 平成26年3月.

      Volume: 47 Pages: 1-23

    • NAID

      40020209210

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Journal Article] 「保育者養成における地域・文化的基盤と「規範同調性」」2013

    • Author(s)
      前正七生
    • Journal Title

      全国保育士養成協議会保育士養成セミナー第52回研究発表論集

      Volume: 52 Pages: 212-213

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 学生の主体性を育む『保育実習指導』に関する実践報告  ― 学生の主体的な学びと思考、『合意形成』を中心に―2015

    • Author(s)
      鈴木隆次郎、金珉呈、前正七生
    • Organizer
      全国保育士養成協議会 第54回研究大会
    • Place of Presentation
      全国保育士養成協議会第54回研究大会札幌ロイトンホテル
    • Year and Date
      2015-09-23
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 福島県いわき市における震災後の保育士養成の現状と課題―学生の語りと主体-に関する考察2014

    • Author(s)
      前正七生
    • Organizer
      全国保育士養成協議会保育士養成セミナー第53回研究大会
    • Place of Presentation
      福岡:(博多)ホテルニューオータニ
    • Year and Date
      2014-09-17 – 2014-09-18
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 「保育者養成における地域・文化的基盤と規範同調性 」2013

    • Author(s)
      前正七生
    • Organizer
      全国保育士養成協議会保育士養成セミナー第52回大会論集
    • Place of Presentation
      香川国際会議場(高松市)
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 「フクシマの子どもたち」

    • Author(s)
      前 正七生
    • Organizer
      札幌月寒教会CS、黎明幼稚園特別講演会「福島の話を聴こう」
    • Place of Presentation
      札幌黎明幼稚園
    • Related Report
      2013 Research-status Report
    • Invited

URL: 

Published: 2014-07-25   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi