• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Opportunities for disadvantaged students to continue and complete secondary education:The development of Pathways to Education Program in low income community in Ontario

Research Project

Project/Area Number 25381143
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Sociology of education
Research InstitutionToyo Eiwa University

Principal Investigator

Sato Satomi  東洋英和女学院大学, 人間科学部, 教授 (80240076)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 山村 滋  独立行政法人大学入試センター, 研究開発部, 教授 (30212294)
Project Period (FY) 2013-04-01 – 2017-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2016)
Budget Amount *help
¥4,810,000 (Direct Cost: ¥3,700,000、Indirect Cost: ¥1,110,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2013: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywordsパスウェイズ・トゥ・エデュケーション / リージェント・パーク / パスウェイズ・プログラム / 貧困削減対策 / 貧困 / スカボロウ・ ビレッジ / 低所得コミュニティ / リスク生徒 / 中等後教育 / 進路保障 / 学習会 / 勧修中学校 / 学習支援 / 社会的支援 / 地域 / コミュニティ / 教育格差 / パスウエィズ / スカボロウ・ビレッジ・パスウェイズ / ボランティア / 京都市山科区 / 子どもの貧困 / オンタリオ州 / Pathways / 貧困対策 / 中等教育 / ドロップアウト / 高等教育機会
Outline of Final Research Achievements

Ontario’s first Poverty Reduction Strategy, Breaking the Cycle, was launched in 2008. It states that the best strategy to fight against poverty was a fundamental investment in children’s education to break the intergenerational cycle of poverty. The strategy focused on children and youth with low educational attainment living in low-income community.
Pathways to Education implemented its program in 2001 in Regent Park, which was one of the most disadvantaged communities in Canada. Pathways Program has four pillars, academic tutoring, social support through mentoring, financial assistance, and advocacy role.
The effectiveness of the program was revealed shortly. The dropout rates in the community declined and the proportion of students who moved on to post-secondary institutions increased significantly. The impact of Pathways Program on students is impressive and effective. The results tell what the community-based multifaceted program has achieved for disadvantaged students.

Report

(5 results)
  • 2016 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2015 Research-status Report
  • 2014 Research-status Report
  • 2013 Research-status Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2016 2015 2014

All Journal Article (7 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (1 results)

  • [Journal Article] 低所得コミュニティにおける困難を抱えた生徒の学習機会保障‐パスウェイズ・トゥ・エデュケーションの挑戦と成果‐2016

    • Author(s)
      佐藤智美
    • Journal Title

      カナダ教育学会

      Volume: No.14

    • NAID

      120006399810

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] パスウエィズ・トゥ・エデュケーションの挑戦と実践(その2)-スカボロウ・ビレッジ・パスウェイズの設立と取り組み-2015

    • Author(s)
      佐藤智美 山村滋
    • Journal Title

      大学入試センター 研究開発部 リサーチノート

      Volume: RN-15-01 Pages: 1-16

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] パスウェイズ・トゥ・エデュケーションの挑戦と実績(その1)-リージェント・パーク・パスウェイズの設立と成果-2015

    • Author(s)
      佐藤智美 山村滋
    • Journal Title

      大学入試センター 研究開発部 リサーチノート

      Volume: RN-14-05 Pages: 1-16

    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Journal Article] 低所得層の子どもに中等後教育の機会を開く-パスウェイズ・トゥ・エデュケーションの概要-2014

    • Author(s)
      佐藤智美 山村滋
    • Journal Title

      大学入試センター 研究開発部 リサーチノート

      Volume: RN-14-01 Pages: 1-14

    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Journal Article] カナダの子ども・家族貧困対策キャンペーンーキャンペーン2000と子どもの貧困事情―2014

    • Author(s)
      佐藤智美・山村滋
    • Journal Title

      大学入試センター研究開発部リサーチノート

      Volume: RN‐13‐13 Pages: 1-20

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Journal Article] オンタリオ州のキャンペーン2000と貧困削減対策-貧困削減対策・『連鎖を断つ(Breaking the Cycle)』へ-2014

    • Author(s)
      佐藤智美・山村滋
    • Journal Title

      大学入試センター研究開発部リサーチノート

      Volume: RN‐13-14 Pages: 1-20

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Journal Article] 『連鎖を断つ(Breaking the Cycle )』の目指すもの-オンタリオ州の貧困削減対策から-2014

    • Author(s)
      佐藤智美・山村滋
    • Journal Title

      大学入試センター研究開発部リサーチノート

      Volume: RN-13-15 Pages: 1-37

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] カナダ・オンタリオ州の子どもの貧困対策・取り組みから-パスウェイズ・トゥ・エデュケーション(Pathways to Education)の挑戦-2015

    • Author(s)
      佐藤智美
    • Organizer
      カナダ 教育学会
    • Place of Presentation
      日仏会館
    • Year and Date
      2015-06-21
    • Related Report
      2015 Research-status Report

URL: 

Published: 2014-07-25   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi