• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Classification and its Formation Process of Competence of High School Teachers who create Educational Outcomes

Research Project

Project/Area Number 25381153
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Sociology of education
Research InstitutionKwansei Gakuin University

Principal Investigator

MINAMIMOTO Osao  関西学院大学, 教職教育研究センター, 教授 (60108371)

Project Period (FY) 2013-04-01 – 2017-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2016)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2013: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Keywords高校教育の成果 / 普通科の教育成果 / 専門学科の教育成果 / 高校教師の指導力 / 高校教育改革 / 私立高校の教育成果 / 高校生の学習と生活 / 公立普通科高校の教育成果 / 公立専門学科高校の教育成果 / 求められる高校教師の資質能力 / 高校生の生活と学習 / 普通科高校の教育成果 / 専門学科高校の教育成果 / 求められる教師の資質能力 / 高校生文化 / 教師・生徒文化
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this research is to empirically clarify the educational outcomes of high school and the competence of the teacher required in Japan's educational reform in which individualization and diversification progress. First, Borman,K.M., and others examined the outcomes of high school education in the United States and found five indicators to measure the outcomes. Based on their five indicators of Academic Achievement, Career Development, College Preparation, Digital Literacy, Dropouts, we clarified the outcomes of the education of the general course public high schools and the technical course public schools, and the private high schools.
Secondly, I clarified the competence of high school teachers who contribute to creating the outcomes of such high school education. We examined the conditions and problems of teachers’ competence based on the remarkable situation of differentiation of each high school.

Report

(5 results)
  • 2016 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2015 Research-status Report
  • 2014 Research-status Report
  • 2013 Research-status Report
  • Research Products

    (9 results)

All 2017 2016 2015 2014

All Journal Article (4 results) (of which Open Access: 1 results) Presentation (3 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] 専門学科高校の教育課程,教育成果,教師の資質能力-校長調査から-2017

    • Author(s)
      南本長穂
    • Journal Title

      関西学院大学教職教育研究センター紀要

      Volume: 第22号

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] 高校教育の成果と教師の資質能力2016

    • Author(s)
      南本 長穂
    • Journal Title

      『人文論究』(関西学院大学文学部)

      Volume: 65巻4号 Pages: 87-110

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] 総合学科高校における高校生の学習観2015

    • Author(s)
      南本長穂
    • Journal Title

      関西学院大学・教職教育研究センター教職教育研究

      Volume: 20号 Pages: 37-46

    • NAID

      120005745839

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 総合学科高校の現状と求められる教師の資質能力 -高校長等を対象とした調査結果から-2014

    • Author(s)
      南本長穂
    • Journal Title

      関西学院大学・教職教育研究センター教職教育研究

      Volume: 19号 Pages: 13-30

    • NAID

      40020165053

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 高校教育の成果と求められる教師の資質能力2015

    • Author(s)
      南本 長穂
    • Organizer
      日本教師教育学会第25回大会
    • Place of Presentation
      信州大学教育学部
    • Year and Date
      2015-09-20
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 高校生の学習観-大学進学率から見た中堅高校の生徒ー2015

    • Author(s)
      南本長穂
    • Organizer
      日本子ども社会学会第22回大会
    • Place of Presentation
      愛知教育大学
    • Year and Date
      2015-06-27 – 2015-06-28
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 高校生の学習観-大学進学率から見た中堅高校の生徒ー2015

    • Author(s)
      南本 長穂
    • Organizer
      日本子ども社会学会第22回大会
    • Place of Presentation
      愛知教育大学
    • Year and Date
      2015-06-27
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Book] 新しい教職概論 -教師と子どもの社会-2016

    • Author(s)
      南本長穂編
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Book] 『新しい教職概論』2016

    • Author(s)
      南本 長穂
    • Total Pages
      236
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • Related Report
      2015 Research-status Report

URL: 

Published: 2014-07-25   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi