• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Clinical study on education method to make use of "language activity", and to bring up "a PISA type language"

Research Project

Project/Area Number 25381161
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionAkita University

Principal Investigator

Abe Noboru  秋田大学, 教育文化学部, 教授 (80323129)

Project Period (FY) 2013-04-01 – 2016-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2015)
Budget Amount *help
¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2015: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2013: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords生徒の学習到達度調査 / 主体的判断力 / 批判的思考力 / 創造的発想力 / 言語力 / 言語活動 / PISA学力 / 探究型授業 / アクティブ・ラーニング / 学習集団 / 全国学力・学習状況調査 / PISA / アクティブラーニング / PISA「読解力」 / 学び合い
Outline of Final Research Achievements

Among outlook on scholastic ability in the background of PISA of OECD, I have elucidated it about an element concerned with "language ability" particularly. It is elucidation of "language ability" to lead to the judgment, the critical thinking, the creative power.I considered how you could make use of it in Japanese ,social studies . The state of the guidance of "language activity" using "grouping" was examined to train such scholastic aptitude as children.

Report

(4 results)
  • 2015 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2014 Research-status Report
  • 2013 Research-status Report
  • Research Products

    (19 results)

All 2016 2015 2014 2013

All Journal Article (8 results) Presentation (7 results) (of which Invited: 5 results) Book (4 results)

  • [Journal Article] 子どもに自力で「読む力」をつけること、そして探究型の「学び合い」2015

    • Author(s)
      阿部昇
    • Journal Title

      国語教育(明治図書)

      Volume: 787 Pages: 28-31

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Journal Article] 秋田県の学力向上の取り組み2015

    • Author(s)
      阿部昇
    • Journal Title

      信濃教育

      Volume: 1544 Pages: 1-8

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Journal Article] アクティブ・ラーニングの展開可能性と危うさ2015

    • Author(s)
      阿部昇
    • Journal Title

      研究紀要(「読み」の授業研究会)

      Volume: 15 Pages: 24-33

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Journal Article] その単元その時間で身に付けさせる国語の力の具体を意識する―私たちは、今、学力のターニングポイントに立っている2014

    • Author(s)
      阿部 昇
    • Journal Title

      子どもと創る国語の授業

      Volume: 43 Pages: 44-47

    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Journal Article] 「試行錯誤しながら探究する」という学習習慣2014

    • Author(s)
      阿部 昇
    • Journal Title

      教育研究

      Volume: 1347 Pages: 18-21

    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Journal Article] その単元その時間で身につけさせる国語の力の具体を重視する2014

    • Author(s)
      阿部 昇
    • Journal Title

      子どもと創る「国語の授業」

      Volume: 43 Pages: 44-47

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Journal Article] 「学習集団」による授業づくりと学級づくり2014

    • Author(s)
      阿部 昇
    • Journal Title

      授業づくりネットワーク

      Volume: 321 Pages: 34-35

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Journal Article] 全国学力・学習状況調査の結果を教育実践にどう生かすか2013

    • Author(s)
      阿部 昇
    • Journal Title

      教育方法(日本教育方法学会編)教師の専門的力量と教育実践の課題

      Volume: 42 Pages: 25-39

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 確かで豊かな学力を育てる「探究型授業」2016

    • Author(s)
      阿部昇
    • Organizer
      沖縄県総合教育センター研究発表会・講演
    • Place of Presentation
      沖縄県総合教育センター
    • Year and Date
      2016-02-06
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 秋田県の学力向上の要因2015

    • Author(s)
      阿部昇
    • Organizer
      韓国・京畿道教育委員会講演会
    • Place of Presentation
      京畿道教育委員会
    • Year and Date
      2015-10-23
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 「アクティブ・ラーニング」の危うさと展開可能性2015

    • Author(s)
      阿部昇
    • Organizer
      日本教育方法学会・岩手大会
    • Place of Presentation
      岩手大学
    • Year and Date
      2015-10-10
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] NIEは豊かな思考力・判断力を育てる2015

    • Author(s)
      阿部昇
    • Organizer
      韓国NIE大会・慶州大会
    • Place of Presentation
      慶州K-HOTEL
    • Year and Date
      2015-09-09
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 「確かな学力」を育てる授業づくりと授業研究の方略2015

    • Author(s)
      阿部 昇
    • Organizer
      沖縄県総合教育センター研究発表会
    • Place of Presentation
      沖縄県総合教育センター
    • Year and Date
      2015-02-07
    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 秋田の学力と教育―その特徴2014

    • Author(s)
      阿部 昇
    • Organizer
      韓国・京畿道抱川市教育委員会主催教育講演会
    • Place of Presentation
      抱川市祝石小学校
    • Year and Date
      2014-11-15
    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] OECD「キー・コンピテンシー」の先進性と限界2014

    • Author(s)
      阿部 昇
    • Organizer
      日本教育方法学会(課題研究)
    • Place of Presentation
      広島大学
    • Year and Date
      2014-10-12
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Book] 国語科の「言語活動」を徹底追究する―学び合い、学習集団、アクティブ・ラーニングとしての言語活動2015

    • Author(s)
      阿部昇、豊田ひさき、大槻和夫、深澤広明、小川雅子、他
    • Total Pages
      190
    • Publisher
      学文社
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Book] 国語力をつける物語・小説の「読み」の授業―PISA読解力を超えるあたらしい授業の提案2015

    • Author(s)
      阿部 昇
    • Total Pages
      288
    • Publisher
      明治図書
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Book] 授業で子どもに必ず身につけさせたい「国語の力」―教科内容・指導事項の再構築と「言語活動」を生かした楽しい授業2014

    • Author(s)
      阿部 昇、町田雅弘、柳田良雄、熊添由紀子、臺野芳孝、永橋和行、高橋喜代治、湯原定男、鈴野高志、加藤郁夫、白石範孝、折出健二、久田敏彦、熊谷尚、豊田ひさき、加藤辰雄、大内善一、高橋俊三、吉田裕久、木内 剛、鶴田清司、田近洵一、足立悦男、三浦登志一、藤原顕、岩崎成寿
    • Total Pages
      188
    • Publisher
      学文社
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Book] 若い教師のための「言語活動」を生かした国語の授業・徹底入門2013

    • Author(s)
      阿部 昇(編著)
    • Total Pages
      188
    • Publisher
      学文社
    • Related Report
      2013 Research-status Report

URL: 

Published: 2014-07-25   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi