• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Pedagogical Strategies for Workshop Style Lessons in Social Studies

Research Project

Project/Area Number 25381162
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionYamagata University

Principal Investigator

EMA FUMIAKI  山形大学, 大学院教育実践研究科, 教授 (20232978)

Project Period (FY) 2013-04-01 – 2016-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2015)
Budget Amount *help
¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Fiscal Year 2015: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2014: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2013: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords教育学 / 社会科教育 / ワークショップ / カリキュラム / コンピテンシー・ベイス / 教材開発
Outline of Final Research Achievements

Our research team headed by the author developed a workshop style lesson for social studies. The purpose of this study is to show the strategies for making this workshop style lessons effectively. The author interviewed two teachers who conducted this workshop lesson and compared their narratives. One is very accustomed to this style lesson, but the other is not. From their narratives, the author found the differences between the two teachers on the evaluation criterion for the students’ verbal reflections and the method for planning and making this style lesson.

Report

(4 results)
  • 2015 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2014 Research-status Report
  • 2013 Research-status Report
  • Research Products

    (12 results)

All 2016 2015 2014 2013

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 1 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (5 results) (of which Invited: 1 results) Book (4 results)

  • [Journal Article] アクティブラーニングの視点で授業づくり ディベートーかみあった議論と複眼的思考ー2016

    • Author(s)
      江間史明
    • Journal Title

      授業力&学級経営力(明治図書)

      Volume: 54(1) Pages: 24-25

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Journal Article] ワークショップ型社会科の授業構成ストラテジー2015

    • Author(s)
      江間史明
    • Journal Title

      山形大学大学院教育実践研究科年報

      Volume: 6号 Pages: 14-22

    • NAID

      120005663504

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] シンポジウムの趣旨とまとめ(特集 社会問題を学習に埋め込む授業のあり方を問うー日本の農業に焦点をあててー)2014

    • Author(s)
      江間史明
    • Journal Title

      社会科教育研究

      Volume: 122号 Pages: 1-5

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] ワークショップ型授業論による「交渉」の活動空間の教材化2015

    • Author(s)
      江間史明
    • Organizer
      日本社会科教育学会(第65回全国研究大会)
    • Place of Presentation
      宮城教育大学
    • Year and Date
      2015-11-07
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 社会科におけるコンピテンシー・ベイスの授業づくりー「教科の本質」の次元に焦点をあててー2015

    • Author(s)
      江間史明
    • Organizer
      全国社会科教育学会(第64回全国研究大会)
    • Place of Presentation
      広島大学
    • Year and Date
      2015-10-10
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] ワークショップ型社会科の授業構成ストラテジー2014

    • Author(s)
      江間史明
    • Organizer
      日本社会科教育学会
    • Place of Presentation
      静岡大学(静岡県静岡市)
    • Year and Date
      2014-11-29 – 2014-11-30
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] ワークショップ型社会科とコンピテンシー・ベイスの学力論2014

    • Author(s)
      江間史明
    • Organizer
      全国社会科教育学会
    • Place of Presentation
      愛媛大学(愛媛県松山市)
    • Year and Date
      2014-11-01 – 2014-11-02
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 議論による民主主義と教育ー小学校・特別活動の学級活動からの考察ー2013

    • Author(s)
      江間史明
    • Organizer
      日本カリキュラム学会
    • Place of Presentation
      上越教育大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
    • Invited
  • [Book] ワークショップ型社会科における授業構成ストラテジーの開発的研究 平成25-27年度科学研究費補助金 基盤研究(C) 研究成果報告書2016

    • Author(s)
      江間史明
    • Total Pages
      98
    • Publisher
      編集発行 研究代表者 江間史明
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Book] 新社会科授業づくりハンドブック2015

    • Author(s)
      全国社会科教育学会
    • Total Pages
      255
    • Publisher
      明治図書
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Book] 教科の本質から迫るコンピテンシー・ベイスの授業づくり2015

    • Author(s)
      奈須正裕、江間史明、鶴田清司、斉藤一弥、丹沢哲郎、池田真
    • Total Pages
      183
    • Publisher
      図書文化社
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Book] 子どもを学びの主体として育てる2014

    • Author(s)
      守屋淳、澤田稔、上地完治、奈須正裕、佐野亮子、成田幸男、谷岡義高、金子奨、江間史明、田中治彦
    • Total Pages
      236
    • Publisher
      ぎょうせい
    • Related Report
      2014 Research-status Report

URL: 

Published: 2014-07-25   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi