• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

An Empirical Study of the systematic development of literary reading comprehension for between childhood in schools species cooperation language arts education

Research Project

Project/Area Number 25381192
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionOsaka Kyoiku University

Principal Investigator

Sumida Masaru  大阪教育大学, 教育学部, 教授 (40278594)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) MORI Michiyo  福山市立大学, 教育学部, 准教授 (00369779)
TERADA Mamoru  京都教育大学, 教育学部, 准教授 (00381020)
WATANABE Takahiro  東京学芸大学, 教育学研究科(研究院), 准教授 (50410444)
Project Period (FY) 2013-04-01 – 2016-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2015)
Budget Amount *help
¥4,810,000 (Direct Cost: ¥3,700,000、Indirect Cost: ¥1,110,000)
Fiscal Year 2015: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2013: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Keywords文学教育 / 読みのリテラシー / 物語教材の系統性 / 読みの能力の発達モデル / 小中連携教育 / 物語構造 / 協働学習 / 話し合い活動 / 言語活動 / 文学教材 / プロット / 小中連携
Outline of Final Research Achievements

In this research challenges in order to foster the power of the reading of literary texts in language arts, it was carried out the following initiatives. And lineage of as a story of teaching materials as a national language teaching materials, in order to clarify the structure between the elements that make up the reading comprehension, performs analysis of the story of childhood, the analysis of elementary school teaching materials, the analysis of the junior high school teaching materials, we considered describing in as much as possible concrete form the connection between each of the teaching material. As a result, the development in the range of from childhood to lower secondary education completion, was able to be posited the development model of the ability of reading that leads to "reader 3" from "readers 0".

Report

(4 results)
  • 2015 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2014 Research-status Report
  • 2013 Research-status Report
  • Research Products

    (21 results)

All 2016 2015 2014 2013 Other

All Journal Article (13 results) (of which Peer Reviewed: 3 results) Presentation (6 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] 話者の判断の表れた言葉に着目する文学の学習 : 中学2年生「タオル」(重松清)の授業2016

    • Author(s)
      寺田守
    • Journal Title

      京都教育大学紀要

      Volume: 128 Pages: 89-105

    • NAID

      120006397748

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Journal Article] 授業研究に臨む研究者のスタンスの違いと国語教育の可能性 : ラウンドテーブルにおける意見交流の記録から <特集: 第一回国語教育思想研究会から>2015

    • Author(s)
      森美智代
    • Journal Title

      国語教育思想研究

      Volume: 10 Pages: 21-28

    • NAID

      120005625678

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Journal Article] 国語科学習指導におけるピアラーニングの課題:ヴィゴツキースペースの可能性2015

    • Author(s)
      住田勝
    • Journal Title

      月間国語教育研究

      Volume: 514 Pages: 28-31

    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Journal Article] 国語の年間計画立案の落とし穴は“ここ” 評価観点の設定:落とし穴はここ2015

    • Author(s)
      渡辺貴裕
    • Journal Title

      教育科学国語教育

      Volume: 782 Pages: 34-35

    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Journal Article] 思想と方法の一体化と言語教育観の更新2015

    • Author(s)
      森美智代
    • Journal Title

      リテラシーズ

      Volume: 16 Pages: 51-60

    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Journal Article] 話者の判断や評価の表れる言葉に着目する文学教材の解釈―「走れメロス」(太宰治)の一文を読む―2014

    • Author(s)
      寺田守
    • Journal Title

      京都教育大学紀要

      Volume: 124 Pages: 57-70

    • NAID

      120006397370

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Journal Article] 文学体験に関する理論的検討―ルソーによる「解釈から証言へ」の移行に着目して―2014

    • Author(s)
      森美智代
    • Journal Title

      国語教育思想研究

      Volume: 7 Pages: 42-50

    • NAID

      120005349018

    • Related Report
      2013 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「物語り的因果性」に関する考察―物語教材の授業における「意味づけ発問」の分析から―2014

    • Author(s)
      森美智代・高橋典子
    • Journal Title

      福山市立大学教育学部研究紀要

      Volume: 2 Pages: 117-125

    • NAID

      120005445221

    • Related Report
      2013 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「花はどこへいった」(今江祥智)の間テクスト性2013

    • Author(s)
      寺田守
    • Journal Title

      三省堂国語教育ことばの学び

      Volume: 27 Pages: 22-23

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Journal Article] 動作を表す言葉に着目する文学教材の解釈―「世界一美しいぼくの村」(小林豊)の授業分析を中心として―2013

    • Author(s)
      寺田守
    • Journal Title

      月刊国語教育研究

      Volume: 497 Pages: 50-58

    • Related Report
      2013 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 物語・小説 小集団で一文を読む2013

    • Author(s)
      寺田守
    • Journal Title

      月刊国語教育研究

      Volume: 498 Pages: 52-53

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Journal Article] 単元を貫いてしまうこと:「言葉の力」と「言語活動」のかくもややこしい関係2013

    • Author(s)
      住田勝
    • Journal Title

      生きる力を育むことばの授業

      Volume: 20 Pages: 6-7

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Journal Article] あえて詳細な読解をむさぼる:物語の「山場」を読む快楽を求めて2013

    • Author(s)
      住田勝
    • Journal Title

      生きる力を育むことばの授業

      Volume: 21 Pages: 6-7

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 今を生きるための文学教育の試み : 『よだかの星』の授業実践から2015

    • Author(s)
      森美智代
    • Organizer
      全国大学国語教育学兵庫大会
    • Place of Presentation
      姫路商工会議所
    • Year and Date
      2015-05-30
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 国語科における対話概念の理論的検討2014

    • Author(s)
      森美智代
    • Organizer
      第126回全国大学国語教育学会
    • Place of Presentation
      ウインク愛知(愛知県)
    • Year and Date
      2014-05-18
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 課題研究 国語科カリキュラムの再検討―読み・書きの将来と国語科教育の課題― 「読むこと」領域の学習指導目標を構造化する試み―登場人物の気持ちを理解する方法を中心として―

    • Author(s)
      寺田守
    • Organizer
      第125回 全国大学国語教育学会広島大会
    • Place of Presentation
      広島大学(広島県)
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 自己の「物語り」を描く文学的文章教材の授業―「わらぐつの中の神様」を通した学習者の変容―

    • Author(s)
      森美智代
    • Organizer
      第124回全国大学国語教育学会弘前大会
    • Place of Presentation
      弘前大学(青森県)
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] ドラマと国語教育の結びつき ―虚構性を活用した「話す・聞く」能力の育成―

    • Author(s)
      渡辺貴裕
    • Organizer
      第124回全国大学国語教育学会弘前大会
    • Place of Presentation
      弘前大学(青森県)
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 演劇的手法を用いた学習活動と評価

    • Author(s)
      渡辺貴裕
    • Organizer
      第125回 全国大学国語教育学会広島大会
    • Place of Presentation
      広島大学(広島県)
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Book] 「読書教育を学ぶ人のために」(山元隆春編)読書能力の発達 pp. 183-2142015

    • Author(s)
      住田勝
    • Total Pages
      312
    • Publisher
      世界思想社
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Book] 教師教育講座第12巻中等国語教育(山元隆春編) 第2章第1節「話すこと・聞くこと」の指導理論 pp.53-662014

    • Author(s)
      森美智代
    • Total Pages
      442
    • Publisher
      協同出版
    • Related Report
      2014 Research-status Report

URL: 

Published: 2014-07-25   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi