• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Study on Methods of Teaching Science to Foster Critical Thinking in Elementary and Junior High School Students

Research Project

Project/Area Number 25381197
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionHiroshima University

Principal Investigator

KINOSHITA HIROYOSHI  広島大学, 教育学研究科(研究院), 准教授 (20556469)

Project Period (FY) 2013-04-01 – 2016-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2015)
Budget Amount *help
¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2015: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Fiscal Year 2014: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Fiscal Year 2013: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywords批判的思考 / 理科授業 / 質問紙 / 質問紙調査 / 指導法の考案
Outline of Final Research Achievements

This study intended to devise a method of teaching science to foster critical thinking in elementary and junior high school students and verify the effect of this method through teaching practice.
As a result, a method of teaching to encourage critical thinking of children was devised whereby children are first made to critically think about the ideas and thoughts of others and then made to create their own ideas and thoughts based on this thinking experience.

Report

(4 results)
  • 2015 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2014 Research-status Report
  • 2013 Research-status Report
  • Research Products

    (19 results)

All 2016 2015 2014 2013

All Journal Article (8 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 1 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (10 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 理科における韓国の高校生の批判的思考に関する調査研究2016

    • Author(s)
      木下博義・崔観順・佐伯貴昭・山中真悟
    • Journal Title

      学校教育実践学研究

      Volume: 22 Pages: 135-141

    • NAID

      120005763905

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Journal Article] 簡単ツールで批判的思考力を育てる-クエスチョン・バーガーシートを用いた実践-2016

    • Author(s)
      木下博義
    • Journal Title

      理科の教育

      Volume: 65 Pages: 50-51

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Journal Article] 高等学校化学における批判的思考態度の育成に関する研究-論証の枠組みに着目した指導を通して-2015

    • Author(s)
      山中真悟・木下博義・前原俊信
    • Journal Title

      日本教育工学会論文誌

      Volume: 39 Pages: 13-19

    • NAID

      130005103460

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 高等学校理科における生徒の批判的思考に関する実態調査研究2015

    • Author(s)
      木下博義
    • Journal Title

      広島大学大学院教育学研究科紀要 第二部(文化教育開発関連領域)

      Volume: 64 Pages: 1-8

    • NAID

      120005694456

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Journal Article] A Study on Methods of Teaching Science to Foster Critical Thinking Skills in Elementary School Students2014

    • Author(s)
      木下 博義,中山 貴司,山中 真悟
    • Journal Title

      Journal of Research in Science Education

      Volume: 55 Issue: 3 Pages: 289-298

    • DOI

      10.11639/sjst.14023

    • NAID

      130004712715

    • ISSN
      1345-2614, 2187-509X
    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 理科学習における中学生の批判的思考に関する調査研究2014

    • Author(s)
      木下博義、山中真悟
    • Journal Title

      広島大学大学院教育学研究科紀要第二部(文化教育開発関連領域)

      Volume: 63 Pages: 15-21

    • NAID

      120005694403

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] A Study of the Critical Thinking of Elementary School Students in Science and the Structure of Associated Factors2013

    • Author(s)
      木下 博義,山中 真悟,中山 貴司
    • Journal Title

      Journal of Research in Science Education

      Volume: 54 Issue: 2 Pages: 181-188

    • DOI

      10.11639/sjst.13023

    • NAID

      130005002046

    • ISSN
      1345-2614, 2187-509X
    • Related Report
      2013 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 理科学習における大学生の批判的思考に関する調査研究2013

    • Author(s)
      木下博義・山中真悟
    • Journal Title

      広島大学大学院教育学研究科紀要第二部(文化教育開発関連領域)

      Volume: 62 Pages: 9-15

    • NAID

      120005395976

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 高等学校理科における批判的思考力育成のための指導法に関する研究2015

    • Author(s)
      山中真悟・木下博義・前原俊信
    • Organizer
      第41回日本教科教育学会全国大会
    • Place of Presentation
      広島大学
    • Year and Date
      2015-10-25
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 中学校理科における他者との関わりを通じた批判的思考力育成に関する研究2015

    • Author(s)
      高見健太・木下博義・沓脱侑記・丸本浩・西山和之
    • Organizer
      第41回日本教科教育学会全国大会
    • Place of Presentation
      広島大学
    • Year and Date
      2015-10-24
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学生の批判的思考を育成するための理科学習指導に関する研究2015

    • Author(s)
      木下博義
    • Organizer
      第65回日本理科教育学会全国大会
    • Place of Presentation
      京都教育大学
    • Year and Date
      2015-08-02
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 高等学校物理における批判的思考態度育成のための論証指導に関する研究-合理的側面の育成に着目して-2015

    • Author(s)
      山中真悟・木下博義・前原俊信
    • Organizer
      第65回日本理科教育学会全国大会
    • Place of Presentation
      京都教育大学
    • Year and Date
      2015-08-01
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 理科学習における中学生の批判的思考に関する調査研究2014

    • Author(s)
      木下博義
    • Organizer
      日本教科教育学会
    • Place of Presentation
      兵庫教育大学
    • Year and Date
      2014-10-12
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 中学校理科における言語力育成に関する事例的研究-観察・実験計画を立案する場面に焦点を当てて-2014

    • Author(s)
      林雅文、木下博義、桂木浩文
    • Organizer
      日本教科教育学会
    • Place of Presentation
      兵庫教育大学
    • Year and Date
      2014-10-12
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 論証指導を通した批判的思考態度の育成に関する研究-高等学校化学における授業実践を通して-2014

    • Author(s)
      山中真悟、木下博義、前原俊信
    • Organizer
      日本理科教育学会
    • Place of Presentation
      愛媛大学
    • Year and Date
      2014-08-24
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 理科学習における小学生の批判的思考に関する調査研究2014

    • Author(s)
      木下博義
    • Organizer
      日本理科教育学会
    • Place of Presentation
      愛媛大学
    • Year and Date
      2014-08-23
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 理科における批判的思考力の育成に関する一考察2013

    • Author(s)
      木下博義
    • Organizer
      日本理科教育学会
    • Place of Presentation
      札幌市
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 高等学校物理における批判的思考力の育成に関する実践的研究 -批判的思考の「反省的側面」に着目して-2013

    • Author(s)
      山中真悟、木下博義、前原俊信、孝田尚彦
    • Organizer
      日本教科教育学会
    • Place of Presentation
      岡山市
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Book] 初等教育資料2013

    • Author(s)
      木下博義
    • Total Pages
      4
    • Publisher
      東洋館出版社
    • Related Report
      2013 Research-status Report

URL: 

Published: 2014-07-25   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi