• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research and development of the learning environment of algebraic proof by Operative proof

Research Project

Project/Area Number 25381210
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionHokkaido University of Education (2015)
Kumamoto University (2013-2014)

Principal Investigator

SASA HIROYUKI  北海道教育大学, 教育学部, 教授 (30315387)

Project Period (FY) 2013-04-01 – 2016-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2015)
Budget Amount *help
¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2014: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2013: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords操作的証明 / 代数的証明 / 本質的学習環境 / 算数・数学 / 実験授業 / 道具的創成 / 教授実験
Outline of Final Research Achievements

In this study, I reviewed anew about a design of learning environment of Operative proof. And I designed one specific learning environment, and validated its evidence. Also, in the experimental lesson to consider the effectiveness of the design, I found out the "Instrumental Genesis" through children's activities. This is suggestive about the design of learning environment. Additionally, I organized this research product as an academic dissertation.

Report

(4 results)
  • 2015 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2014 Research-status Report
  • 2013 Research-status Report
  • Research Products

    (13 results)

All 2015 2014 2013

All Journal Article (7 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 5 results) Presentation (5 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 数学教育における「操作的証明(Operative proof)」に関する研究(Ⅳ)~小学校段階での操作的証明における道具的創成の様相について~2015

    • Author(s)
      佐々祐之,藤田太郎
    • Journal Title

      全国数学教育学会誌 数学教育学研究

      Volume: 第21巻第2号 Pages: 49-60

    • NAID

      130007580509

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 課題探究として証明することのカリキュラム開発: 領域「数と式」,「図形」の カリキュラム開発枠組みの精緻化2015

    • Author(s)
      茅野公穂,佐々祐之,宮﨑樹夫,宮川健,中川裕之,岩永恭雄,松岡樂
    • Journal Title

      日本数学教育学会 第3回春期研究大会論文集

      Volume: 3 Pages: 7-12

    • NAID

      120007100515

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Journal Article] 数学学習における「練習」に関する一考察~E. Ch. Wittmannの生産的練習の概念に着目して~2014

    • Author(s)
      佐々祐之
    • Journal Title

      日本学校教育学会誌 学校教育研究

      Volume: 29号 Pages: 100-111

    • NAID

      110009970645

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「連続する自然数の和」において課題探究として証明することの授業化2014

    • Author(s)
      佐々祐之,大塚武秀
    • Journal Title

      日本数学教育学会誌 数学教育

      Volume: 第96巻第9号 Pages: 18-21

    • NAID

      110009857081

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 数学教育における「操作的証明(Operative proof)」に関する研究(III)~操作的証明を取り入れた教授実験を通して~2014

    • Author(s)
      佐々祐之
    • Journal Title

      全国数学教育学会誌 数学教育学研究

      Volume: 第20巻 第1号 Pages: 27-36

    • Related Report
      2013 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 課題探究として証明することのカリキュラム開発:中学校数学科第2学年の領域「数と式」及び「図形」における学習の構想2013

    • Author(s)
      宮崎樹夫,佐々祐之,辻山洋介
    • Journal Title

      日本数学教育学会 第1回春期研究大会論文集

      Volume: 1 Pages: 17-24

    • Related Report
      2013 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 課題探究として証明することに関する実践的研究2013

    • Author(s)
      佐々祐之
    • Journal Title

      熊本大学教育学部紀要

      Volume: 第62号 Pages: 289-297

    • NAID

      110009659973

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 課題探究として証明することのカリキュラム開発: 領域「数と式」,「図形」の カリキュラム開発枠組みの精緻化2015

    • Author(s)
      茅野公穂,佐々祐之,宮﨑樹夫,宮川健,中川裕之,岩永恭雄,松岡樂
    • Organizer
      日本数学教育学会 第3回春期研究大会
    • Place of Presentation
      東京理科大学
    • Year and Date
      2015-06-28
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 数学教育における操作的証明(Operative proof)に関する研究(Ⅳ) -小学校段階での操作的証明における道具的創成の様相について-2015

    • Author(s)
      佐々祐之,藤田太郎
    • Organizer
      全国数学教育学会 第41回研究発表会
    • Place of Presentation
      広島大学教育学部
    • Year and Date
      2015-01-31 – 2015-02-01
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 中学校数学における課題探究として証明することの授業化 -第2学年の内容「連続する3つの自然数の和」-2014

    • Author(s)
      佐々祐之,大塚武秀
    • Organizer
      日本科学教育学会 第38回年会
    • Place of Presentation
      埼玉大学
    • Year and Date
      2014-09-13 – 2014-09-15
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 数学教育における「操作的証明(Operative proof)」に関する研究(III)~操作的証明を取り入れた教授実験を通して~2013

    • Author(s)
      佐々祐之
    • Organizer
      全国数学教育学会 第38回研究発表会
    • Place of Presentation
      香川大学教育学部
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 課題探究として証明することのカリキュラム開発:中学校数学科第2学年の領域「数と式」及び「図形」における学習の構想2013

    • Author(s)
      宮崎樹夫,佐々祐之,辻山洋介
    • Organizer
      日本数学教育学会 第1回春期研究大会
    • Place of Presentation
      筑波大学(東京キャンパス)
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Book] 論理的思考力・表現力育成のためのカリキュラム開発 教科間連携,幼・小・中連携を視野に入れて2015

    • Author(s)
      熊本大学教育学部・四附属学校園
    • Total Pages
      299
    • Publisher
      渓水社
    • Related Report
      2014 Research-status Report

URL: 

Published: 2014-07-25   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi