• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of Curriculum Developing Students' Statistical Thinking in Elementary and Secondary Education

Research Project

Project/Area Number 25381247
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionShizuoka University

Principal Investigator

MATSUMOTO Shinichiro  静岡大学, 教育学部, 教授 (40447660)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 久保 良宏  北海道教育大学, 教育学部, 教授 (80344539)
熊倉 啓之  静岡大学, 教育学部, 教授 (00377706)
早川 健  山梨大学, 教育学研究科, 准教授 (40585387)
青山 和裕  愛知教育大学, 教育学部, 准教授 (10400657)
Research Collaborator AOKI Hiroyuki  株式会社新興出版社啓林館
ISIWATA Kenichiro  世田谷区立世用賀中学校, 主幹教諭
UMEDA Hideyuki  静岡県立科学技術高等学校, 教諭
KAWAKAMI Takashi  西九州大学, 子ども学部, 講師 (90709552)
SATO Yukihayu  静岡市立安倍口小学校, 教諭
SHIOZAWA Yuuki  東京都立白鴎高等学校附属中学校, 教諭
TOMITA Masato  静岡県立川根高等学校, 教諭
NAKAKOSHI Susumu  三島市立錦田小学校, 教諭
HAYAKAWA Ken  常葉大学, 准教授
HARA Kyuutaro  株式会社イーテキスト研究所, 代表取締役
FUJAWARA Daiki  お茶の水女子大学附属中学校, 教諭
HOSAYA Kazuhiro  東京大学教育学部附属中等教育学校, 教諭
MINENO Kosuke  東京学芸大学附属世田谷中学校, 教諭
NISHIKAWA Yoichiro  千葉県立幕張総合高等学校, 講師
WATANABE Kazuma  静岡大学, 教育学研究科, 院生
UCHIDA Daiki  静岡大学, 教育学研究科, 院生
Project Period (FY) 2013-04-01 – 2017-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2016)
Budget Amount *help
¥4,940,000 (Direct Cost: ¥3,800,000、Indirect Cost: ¥1,140,000)
Fiscal Year 2016: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2013: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords統計指導 / カリキュラム / 初等教育 / 中等教育
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this research is to develop a curriculum of statistic to foster statistical thinking ability in elementary and secondary education. First, we conducted a survey of the teacher's teaching of statistic and a survey of the statistical thinking ability of students. Second, we conducted a high school textbook analysis accompanying the guidelines for the 2009 course of study. Third, we collected and analyzed curriculums, textbooks and lessons of developed countries where statistical teaching is progressing. Fourth, we made statistical software.Fifth, we developed and practiced teaching materials for statistical education. Sixth, we conducted development and proposal of statistical curriculum.

Report

(5 results)
  • 2016 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2015 Research-status Report
  • 2014 Research-status Report
  • 2013 Research-status Report
  • Research Products

    (58 results)

All 2017 2016 2015 2014 2013 Other

All Journal Article (33 results) (of which Peer Reviewed: 6 results,  Acknowledgement Compliant: 18 results) Presentation (21 results) Remarks (4 results)

  • [Journal Article] 高等学校数学Ⅰ「データの分析」の指導に関する教師調査の分析2017

    • Author(s)
      松元新一郎,久保良宏,熊倉啓之,青山和裕
    • Journal Title

      静岡大学教育学部研究報告(教科教育学編)

      Volume: 48 Pages: 147-160

    • NAID

      120006309812

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 中等教育段階における生徒の統計的思考力の現状と課題-PPDACサイクルにおける「分析」の相に焦点をあてて-2016

    • Author(s)
      塩澤友樹,松元新一郎,川上貴,藤原大樹,細矢和博
    • Journal Title

      日本数学教育学会誌・数学教育

      Volume: 98 Pages: 4-14

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 確からしさに対する小学生の思考-小学校3学年に対する授業実践とアンケートの分析から-2016

    • Author(s)
      松元新一郎,中越進
    • Journal Title

      日本数学教育学会,秋期研究大会発表収録

      Volume: 49 Pages: 341-344

    • NAID

      40021612332

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] ニュージーランドの教科「数学と統計」についてⅢ-教科目標及び内容に合致した評価の在り方-2016

    • Author(s)
      青山和裕,松元新一郎
    • Journal Title

      愛知教育大学数学教育学会誌(イプシロン)

      Volume: 58 Pages: 35-44

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] 小学校算数科における確率の位置づけ-ニュージーランドの教科書を参考にした授業実践を通して-2016

    • Author(s)
      中越進
    • Journal Title

      日本科学教育学会年会論文集

      Volume: 40 Pages: 79-82

    • NAID

      130007436254

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 中学校数学科における箱ひげ図の授業実践と生徒の理解度の評価 -統計カリキュラムの改善への提言-2016

    • Author(s)
      石綿健一郎
    • Journal Title

      日本科学教育学会年会論文集

      Volume: 40 Pages: 83-86

    • NAID

      130007436482

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 統計モデルづくりを軸にしたデータの相関の指導-新体力テストの相関を題材に-2016

    • Author(s)
      冨田真永,峰野宏祐
    • Journal Title

      日本科学教育学会年会論文集

      Volume: 40 Pages: 87-90

    • NAID

      130007436182

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 初等中等教育段階における統計カリキュラムの構想2016

    • Author(s)
      松元新一郎
    • Journal Title

      日本科学教育学会年会論文集

      Volume: 40 Pages: 91-94

    • NAID

      130007436561

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 中等教育段階における生徒の統計的思考力の現状と課題-PPDACサイクルにおける「計画」の相に焦点をあてて-2015

    • Author(s)
      藤原大樹・松元新一郎・川上貴・細矢和博・塩澤友樹
    • Journal Title

      日本数学教育学会誌・数学教育

      Volume: 97 Pages: 2-12

    • NAID

      110009975727

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] ニュージーランドの統計指導2015

    • Author(s)
      青山和裕,松元新一郎
    • Journal Title

      日本数学教育学会誌・数学教育

      Volume: 97 Pages: 13-22

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] ニュージーランドの小学校教科書における確率の指導-統計と確率のカリキュラム改善への提言-2015

    • Author(s)
      松元新一郎
    • Journal Title

      日本科学教育学会年会論文集

      Volume: 39 Pages: 157-160

    • NAID

      130007430474

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 児童の統計的思考力の様相に関する研究 -データカードを活用した授業実践を通して-2015

    • Author(s)
      松元新一郎,中越進
    • Journal Title

      日本数学教育学会 秋期研究大会発表収録

      Volume: 48 Pages: 315-318

    • NAID

      110010015842

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] データカードを用いた統計的な考え方を育てる授業づくり2015

    • Author(s)
      中越進
    • Journal Title

      日本科学教育学会年会論文集

      Volume: 39 Pages: 145-148

    • NAID

      130007430420

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 高等学校数学科における相関関係の指導の現状とその改善に関する一考察 - 散布図の見方に着目して-2015

    • Author(s)
      塩澤 友樹
    • Journal Title

      日本科学教育学会年会論文集

      Volume: 39 Pages: 149-152

    • NAID

      130007430229

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 高等学校における統計指導に関する現状と課題-数学Ⅰ「データの分析」に関する教師調査の分析に基づいて-2014

    • Author(s)
      松元新一郎,久保良宏,熊倉 啓之,青山 和裕
    • Journal Title

      日本数学教育学会,秋期研究大会発表収

      Volume: 47 Pages: 307-310

    • NAID

      40021612369

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] ニュージーランドの数学教科書における統計指導の特徴-統計カリキュラムの改善への提言-2014

    • Author(s)
      松元新一郎
    • Journal Title

      日本科学教育学会年会論文集

      Volume: 38 Pages: 59-62

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 箱ひげ図に対する中学生の理解を評価する実験授業-統計カリキュラムの改善への提言-2014

    • Author(s)
      石綿健一郎
    • Journal Title

      日本科学教育学会年会論文集

      Volume: 38 Pages: 47-50

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 標本調査の学習における標本の抽出方法を考えさせる指導2014

    • Author(s)
      藤原 大樹
    • Journal Title

      日本科学教育学会年会論文集

      Volume: 38 Pages: 51-54

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 統計領域における要約統計量とグラフ表現を関連づけた指導に関する研究2014

    • Author(s)
      冨田 真永
    • Journal Title

      日本科学教育学会年会論文集

      Volume: 38 Pages: 55-58

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] ニュージーランドの教科「数学と統計」についてⅡ2014

    • Author(s)
      青山和裕,松元新一郎
    • Journal Title

      愛知教育大学数学教育学会誌(イプシロン)

      Volume: 56 Pages: 45-55

    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Journal Article] 定番教材を生徒の実態に合わせる発問構成の具体例(「資料の活用」の具体例)2014

    • Author(s)
      松元新一郎
    • Journal Title

      教育科学 数学教育

      Volume: 686 Pages: 52-57

    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Journal Article] アメリカではどのような統計を学ぶのか 中学校・高等学校の指導内容と教材例2014

    • Author(s)
      松元新一郎
    • Journal Title

      日本統計学会,数学セミナー編集部編「統計学ガイダンス」

      Volume: 0 Pages: 97-103

    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Journal Article] 教育課程の改訂に向けた統計と確率に関わる提言2014

    • Author(s)
      松元新一郎
    • Journal Title

      日本数学教育学会誌

      Volume: 96(1) Pages: 38-42

    • Related Report
      2013 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 中・高等学校における統計カリキュラム改訂に向けた一提案-生徒の問いと、そこから生じる活動に焦点を当てて-2014

    • Author(s)
      峰野宏祐・冨田真永
    • Journal Title

      日本数学教育学会誌

      Volume: 96(1) Pages: 60-63

    • Related Report
      2013 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 要約統計量・グラフ表現を関連づけた五数要約・箱ひげ図の指導に関する研究2014

    • Author(s)
      峰野宏祐・冨田真永
    • Journal Title

      統計数理研究所共同研究リポート313 統計教育実践研究

      Volume: 6 Pages: 119-124

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Journal Article] 数学教育における統計カリキュラム改善への検討課題 -海外のカリキュラムと他教科の統計の扱いの分析を通して-2013

    • Author(s)
      松元新一郎
    • Journal Title

      日本数学教育学会・春期研究大会論文集

      Volume: 1 Pages: 147-154

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Journal Article] ニュージーランドの国家カリキュラムにおける統計の位置づけ-統計的思考力を育成するカリキュラム開発に向けて2013

    • Author(s)
      松元新一郎
    • Journal Title

      日本数学教育学会・秋期研究大会発表収録

      Volume: 46 Pages: 291-294

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Journal Article] 初等中等教育における統計のカリキュラムを構成する上での検討事項2013

    • Author(s)
      松元新一郎
    • Journal Title

      日本科学教育学会年会論文集

      Volume: 37 Pages: 18-21

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Journal Article] 統計的問題解決プロセスにおける小学校低・高学年児童の「ばらつき」の捉え方に関する一考察-日本の統計カリキュラムの新たな系統性を求めて-2013

    • Author(s)
      川上 貴
    • Journal Title

      日本科学教育学会年会論文集

      Volume: 37 Pages: 6-9

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Journal Article] 中学校数学科における標本調査の実践事例2013

    • Author(s)
      石綿健一郎
    • Journal Title

      日本科学教育学会年会論文集

      Volume: 37 Pages: 10-13

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Journal Article] 統計手法の概念を生徒の中に構成する指導についての研究 -四分位範囲の導入に焦点を当てて-2013

    • Author(s)
      峰野宏祐,冨田真永
    • Journal Title

      日本科学教育学会年会論文集

      Volume: 37 Pages: 14-17

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Journal Article] ニュージーランドの教科「数学と統計」について-統計教育先進国の教育制度と日本への示唆-2013

    • Author(s)
      青山和裕
    • Journal Title

      愛知教育大学数学教育学会誌(イプシロン)

      Volume: 55 Pages: 31-40

    • NAID

      120005518413

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Journal Article] 数学I「データの分析」の授業実践2013

    • Author(s)
      梅田英之
    • Journal Title

      日本数学教育学会誌 臨時増刊 第95回大会特集号

      Volume: 95 大会特集号 Pages: 383-383

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 確からしさに対する小学生の思考-小学校3学年に対する授業実践とアンケートの分析から-2016

    • Author(s)
      松元新一郎,中越進
    • Organizer
      日本数学教育学会 秋期研究大会
    • Place of Presentation
      弘前大学(青森県・弘前市)
    • Year and Date
      2016-10-29
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校算数科における確率の位置づけ-ニュージーランドの教科書を参考にした授業実践を通して-2016

    • Author(s)
      中越進
    • Organizer
      日本科学教育学会 年会
    • Place of Presentation
      ホルトホール大分(大分県大分市)
    • Year and Date
      2016-08-19
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 中学校数学科における箱ひげ図の授業実践と生徒の理解度の評価 -統計カリキュラムの改善への提言-2016

    • Author(s)
      石綿健一郎
    • Organizer
      日本科学教育学会 年会
    • Place of Presentation
      ホルトホール大分(大分県大分市)
    • Year and Date
      2016-08-19
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 統計モデルづくりを軸にしたデータの相関の指導-新体力テストの相関を題材に-2016

    • Author(s)
      冨田真永,峰野宏祐
    • Organizer
      日本科学教育学会 年会
    • Place of Presentation
      ホルトホール大分(大分県大分市)
    • Year and Date
      2016-08-19
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 初等中等教育段階における統計カリキュラムの構想2016

    • Author(s)
      松元新一郎
    • Organizer
      日本科学教育学会 年会
    • Place of Presentation
      ホルトホール大分(大分県大分市)
    • Year and Date
      2016-08-19
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 児童の統計的思考力の様相に関する研究 -データカードを活用した授業実践を通して-2015

    • Author(s)
      松元新一郎,中越進
    • Organizer
      日本数学教育学会 秋期研究大会
    • Place of Presentation
      信州大学(長野県長野市)
    • Year and Date
      2015-11-07
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] ニュージーランドの小学校教科書における確率の指導-統計と確率のカリキュラム改善への提言-2015

    • Author(s)
      松元新一郎
    • Organizer
      日本科学教育学会年会
    • Place of Presentation
      山形大学(山形県山形市)
    • Year and Date
      2015-08-23
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] データカードを用いた統計的な考え方を育てる授業づくり2015

    • Author(s)
      中越進
    • Organizer
      日本科学教育学会年会
    • Place of Presentation
      山形大学(山形県山形市)
    • Year and Date
      2015-08-23
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 高等学校数学科における相関関係の指導の現状とその改善に関する一考察 - 散布図の見方に着目して-2015

    • Author(s)
      塩澤 友樹
    • Organizer
      日本科学教育学会年会
    • Place of Presentation
      山形大学(山形県山形市)
    • Year and Date
      2015-08-23
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 高等学校における統計指導に関する現状と課題-数学Ⅰ「データの分析」に関する教師調査の分析に基づいて-2014

    • Author(s)
      松元新一郎,久保良宏,熊倉 啓之,青山 和裕
    • Organizer
      日本数学教育学会
    • Place of Presentation
      熊本大学(熊本県)
    • Year and Date
      2014-11-08
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] ニュージーランドの数学教科書における統計指導の特徴-統計カリキュラムの改善への提言-2014

    • Author(s)
      松元新一郎
    • Organizer
      日本科学教育学会
    • Place of Presentation
      埼玉大学(埼玉県)
    • Year and Date
      2014-09-13
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 箱ひげ図に対する中学生の理解を評価する実験授業-統計カリキュラムの改善への提言-2014

    • Author(s)
      石綿健一郎
    • Organizer
      日本科学教育学会
    • Place of Presentation
      埼玉大学(埼玉県)
    • Year and Date
      2014-09-13
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 標本調査の学習における標本の抽出方法を考えさせる指導2014

    • Author(s)
      藤原 大樹
    • Organizer
      日本科学教育学会
    • Place of Presentation
      埼玉大学(埼玉県)
    • Year and Date
      2014-09-13
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 統計領域における要約統計量とグラフ表現を関連づけた指導に関する研究2014

    • Author(s)
      冨田 真永
    • Organizer
      日本科学教育学会
    • Place of Presentation
      埼玉大学(埼玉県)
    • Year and Date
      2014-09-13
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 数学教育における統計カリキュラム改善への検討課題 -海外のカリキュラムと他教科の統計の扱いの分析を通して-2013

    • Author(s)
      松元新一郎
    • Organizer
      日本数学教育学会・春期研究大会
    • Place of Presentation
      筑波大学(大塚キャンパス)(所在地:東京都)
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] ニュージーランドの国家カリキュラムにおける統計の位置づけ-統計的思考力を育成するカリキュラム開発に向けて2013

    • Author(s)
      松元新一郎
    • Organizer
      日本数学教育学会・秋期研究大会
    • Place of Presentation
      宇都宮大学(峰キャンパス)(所在地:栃木県)
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 初等中等教育における統計のカリキュラムを構成する上での検討事項2013

    • Author(s)
      松元新一郎
    • Organizer
      日本科学教育学会年会
    • Place of Presentation
      三重大学(所在地:三重県)
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 統計的問題解決プロセスにおける小学校低・高学年児童の「ばらつき」の捉え方に関する一考察-日本の統計カリキュラムの新たな系統性を求めて-2013

    • Author(s)
      川上貴
    • Organizer
      日本科学教育学会年会
    • Place of Presentation
      三重大学(所在地:三重県)
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 中学校数学科における標本調査の実践事例2013

    • Author(s)
      石綿健一郎
    • Organizer
      日本科学教育学会年会
    • Place of Presentation
      三重大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 統計手法の概念を生徒の中に構成する指導についての研究 -四分位範囲の導入に焦点を当てて-2013

    • Author(s)
      峰野宏祐,冨田真永
    • Organizer
      日本科学教育学会年会
    • Place of Presentation
      三重大学(所在地:三重県)
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 数学I「データの分析」の授業実践2013

    • Author(s)
      梅田英之
    • Organizer
      日本数学教育学会 全国算数・数学教育研究大会
    • Place of Presentation
      山梨県立甲府第一高等学校(所在地:山梨県)
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Remarks] 初等中等教育における統計的思考力を育成するカリキュラムの開発 中間報告書

    • URL

      http://www.ipc.shizuoka.ac.jp/~esmatsu/

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Remarks] 静岡大学教育学部 松元研究室 中間報告書

    • URL

      http://www.ipc.shizuoka.ac.jp/~esmatsu/

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Remarks] 松元新一郎研究室webサイト 統計的思考力

    • URL

      http://www.ipc.shizuoka.ac.jp/~esmatsu/statistical-thinking.htm

    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Remarks] 松元新一郎研究室webサイト「統計的な思考力」

    • URL

      http://www.ipc.shizuoka.ac.jp/~esmatsu/statistical-thinking.htm

    • Related Report
      2013 Research-status Report

URL: 

Published: 2014-07-25   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi